BMW 328 E36, höga avgasvärden
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Jonatan M
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    7

    BMW 328 E36, höga avgasvärden

    Tjena!

    Nu är det som så att jag har en bil som inte riktigt vill gå igenom bes. Det är en BMW 328i E36
    Har för höga avgasvärden.
    HC-va 200 (100)
    Co va 0,6 (0,3)

    Har bytt/gjort följande:
    Servat, ny olja plus filter samt stift
    Köpt samt monterat nya spridare
    nya lambdasonder
    ny lmm
    Tomgångsmotor
    ny katt
    Tätat avgassystem

    En annan grej med bilen är att den saknar Vevhusventilation det är alltså helt öppet där bara en slang som sitter men ingen vevhusvent kopplad till den.
    Kan detta göra att bilen inte går genom besiktningen? Har läst på antalet sidor att den påverkar luft/bränsle mängden som flödar genom motorn. Men om den på något vis i och med att den saknas kan påverka mina avgasvärden?

    Är de någon som är vass på funktionen av vevhusventilationen och dess påverkan på motorn så skriv gärna!

    Gjort de mesta på bilen nu så är tacksam för alla tips jag kan få!

    Mvh Jonatan

  2. #2
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 160
    Hur ligger lambdan?
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Jonatan M
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    7
    Det ligger på 1,03!

  4. #4
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    insugs läckage man ju vara en sak som kan ge sånna där värden lambdan var säger ju "snålt"

    skulle nog sikta på någonstans mellan luftburken och lambdan. ger ju inte skitbra fingervisningar

    är inte insatt i hur bmw har allt monterat men om det inte är pluggat i insuget så är det inte omöjligt att problemet är relaterat till vevhuset men inte av den anledningen att det är öppet från vevhuset men i andra änden på insuget. går den jämnt och fint vid alla varv? stiften vilken färg har dom? drar den in luft brevid så fettar den på eftersom lambdan ser att avgaserna inte har rätt blandingförhållanden och då sticker hc och co men lambdan ser rätt ut. om jag inte minns helt fel när jag satte mig in i ämnet för 7-9år sen när jag hade en 855turbo som var helt dum ihuvudet vid 2500rpm och pendlade som en galning men hittade aldrig felet.

  5. #5
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 389
    Testat spruta startgas på motorn när den går på tomgång?
    BILSNACK | crew

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Jonatan M
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    7
    Jag får tacka för tipsen. Tror med på att det är något mellan luftbox och lambda.

    Den går lite knackigt precis i början när man startar den men sen lägger den sig på jämna varav. Stiften har varit vita efter speidarbytet och svarta innan. Har testat med startas och de har inte gett något resultat.
    Lambdavärden är inom gränsvärdet så de är lugnt.

    Absolut har testat startas!

  7. #7
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    har du varit in flera gånger på bes? tänkte om du har haft några andra värden tidigare?!

    men så svårt att få ordning på saker när någon pillat för mycket kan vara så enkelt att en tempgivare visar fel motortemp eller något men tycker lambda värdet borde varit annat

    är 2500rpm rätt eller? eftersom du inte skriver något om co2500?

    tanken jag tänker när man tänker efter är gasspjället som gör att den får svårt att reglera ordenkligt eftersom den inte blir rätt grundmappad i orginal ecu om gaspjället läcker brevid felkoder har du kollat redan eller?

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Jonatan M
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    7
    Det har den! Ska leta upp papprena så återkommer med dem värden jag fått!
    Hmmm måste kolla på det, ska återkomma med fullständiga bes protokoll!

    Inte kollat felkoder men ska göra de framöver.

    Tack för hjälpen ännu en gång tacksam för allt återkommer senare!

    Med vänlig hälsning, Jonatan

  9. #9
    Italiano! Norlanders avatar
    Namn
    M Norlander
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nybro
    Jobb
    mek
    Inlägg
    950
    koppla in slangen till vevhusventilationen där har du ett fel iaf.

  10. #10
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    Citat Ursprungligen postat av Norlander Visa inlägg
    koppla in slangen till vevhusventilationen där har du ett fel iaf.
    framför allt vad dom gjort med stället den ska sitta. för om vevhuset är öppet spelar inte så stor roll bara andra änden är pluggad. det är som gamla hedliga K-jetronic dom är inte ens roliga det räcker med ett otätt oljelock eller en otät oljesticka för att dom ska gå piss illa pga det läcker luft brevid vågen som mäter luftmängden. lite derför co2500 skulle vara intresanta på högre varv spelar det mindre roll. då det går åt mer luft så blir inte felet lika tydligt. men sånna fel kan man leta sig blå efter

  11. #11
    Registered User
    Namn
    Jonatan M
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    7
    Har inte kollat papperna till bes än, ligger i bilen som står i garage en bit utanför stan.

    Vevhusventen är kopplad med tomgångsmotorn på bilen, men nu avsaknas vevhusventilationen. Återkommer när jag varit i garaget och kollat värdena samt kollat om de är helt tätt ännu en gång.

    Tack för att ni hjälper mig, uppskattar det enormt.

    Mvh jonatan

  12. #12
    Italiano! Norlanders avatar
    Namn
    M Norlander
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nybro
    Jobb
    mek
    Inlägg
    950
    vevhusventilationen ska inte vara kopplad till tomgångsmotorn.

  13. #13
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    Citat Ursprungligen postat av Norlander Visa inlägg
    vevhusventilationen ska inte vara kopplad till tomgångsmotorn.
    Där är ju garanterat ett fel tongångsmotorn tar ouppmätt luft... luften ska.tas uppmätt mellan lmm och gasspjället!

  14. #14
    Registered User
    Namn
    Jonatan M
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    7
    enligt en bild på Google ska dem sitta följande: http://www1.garaget.org/archive/32/31330/218633/large_218633-2108531.jpg

    Rätta mig om jag har fel!

  15. #15
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    Borde vara så. Inge bra när tomgång släpper in ouppmätt luft oavsett

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •