batteriproblem Toyota Prius
Bilsnack
Resultat 1 till 7 av 7
    Registered User
    Namn
    Staffan Mossige
    Reg.datum
    feb 2009

batteriproblem Toyota Prius

Morsan har en Toyota Prius 2009. Flera gånger har den dragit ur batteriet så den inte går att starta. Hon säger att batteriet är nytt, vad hon nu menar med det. Hon fick tillkalla starthjälp 2 ggr idag (sant!). Assistansen säger att batteriet laddar ur för att hon bara kör korta sträckor (sant). Men kan ett fräscht batteri dras ur på sommaren? Kanske läge att byta batteri?

Senior user User219s avatar
    Namn
    .............
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    Ladda batteriet till att börja med, kolla så att det inte är hybridbatterierna hon har bytt, det påverkar inte startbatteriet i bagageluckans hörn. Mät spänningen med bilen avstängd, min 12.5V
    Jag fixar din A/C

Registered User
    Namn
    Staffan Mossige
    Reg.datum
    feb 2009
    OK, vi får mäta spänningen. Men frågan är, kan ett fräscht batteri dra ur på sommaren enbart p g a att man bara kör korta sträckor? Känns halvmysko.

Registered User
    Namn
    Henrik Rautio Berguv
    Reg.datum
    jan 2004
    Inte ett priusbatteri då det inte driver en massa krävande saker som tex startmotor utan mer datorer och sånt.
    Mina föräldrars prius var strömlös med jämna mellanrum. Då var problemet att bagageluckan inte alltid gick helt igen vilket gjorde att bagagerumslampsn lyste. De behövdes inte många timmar innan strömmen var slut då

Sent from my iPhone using Tapatalk
    //Benke

Registered User
    Namn
    Staffan Mossige
    Reg.datum
    feb 2009
    vi får ta den till verkstan så får de lösa det, fattar nog inte det här, den startar ju inte och då är det väl startmotorbatteriet som drar ur

Registered User
    Namn
    Henrik Rautio Berguv
    Reg.datum
    jan 2004
    Nej. En prius är lite speciell. Det finns ett litet 12v batteri som i en vanlig bil men batteriet driver dock inte startmotorn (det finns egentligen ingen sån på en prius, är ena elmotorn som startar men skit samma). 12v batteriet startar relän och datorer som i sin tur sen bestämmer om bensinmotorn ska starta. En prius kan ju vara igång "ready" utan att bensinmotorn går.
    Kör till en verkstad så borde det lösa sig.

//Benke

Sent from my iPhone using Tapatalk
    //Benke

Registered User
    Namn
    Staffan Mossige
    Reg.datum
    feb 2009
    Jag kanske t o m har nån batterimätare hemma. Ska rota lite. Fräscht 12V-batteri är A & O som jag förstår det.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •