Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23
    Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin

Kul kombi för max 250k?

Har insett att barnvagnen är alldeles för stor för vår A5 SB så nu måste jag tyvärr in i kombiträsket

Vill ha en snygg, tyst bil med automatlåda och bensinturbo och max 5 år gammal.

Bilar jag funderar på:

BMW 328i - Snygg och ok på det mesta men ljudnivån har jag sett många klagomål på
    BMW 5:a - Tråkig design och kräver att utökar körkortet för att få dra något.
    Audi A4 - Tyst och fin (endast B9 är intressant, B8 känns gammal och tråkigt lik min nuvarande bil), men alldeles för dyr
    Audi A6 - Hittar inga bensinturbos med automatlåda. Antagligen också problem med dragvikt
    Volvo V90 - Dyr
    Mazda 6 - ingen turbo och alldeles för högljudd

Jag vet att jag är kräsen Har jag missat någon bil?

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Kul kombi för max 250k?

328 känns som ett bra val, men de är knappast ngn packåsna. En sån får du för typ en 200ing enl Blocket, då är du ju inom budget iafl.

Jagga XF? Om du kan tänka dig diesel.
    Jaguar XF 3.0 DS SPORTBACK 3-ÅRS GARANTI | Stockholm

Alfa 159 är rätt hård. Lite äldre, men...
    Alfa Romeo 159 SW 3.2 JTS 4x4 260hk Aut | Östergötland

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Av dina alternativ så hade jag valt BMW 328.

Har du provkört en V60 T6? Riktigt trevlig må jag säga. V60 T5 går också fint och då får du facelift för din budget.

Seat Leon Cupra i kombiutförande?

Audi A6 3.0TFSI Quattro Avant går att hitta inom din budget.

Mercedes E 250 CGI går fint och lastar grymt!

Skoda Octavia lll RS Combi går fint och lastar bra.
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Mats N
    Reg.datum
    apr 2012
    Jag hade tidigare en Subaru Outback 3.6R som är en trevlig familjebil om än inte någon "räser"...

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Kul kombi för max 250k?

Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg

Samma här.

Glömde helt Mercan, men det hade nog varit mitt andraval. Fina bilar om än inte superupphetsande.

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Tack för alla svar!

Inser att jag uttryckte mej lite fel. Det är ingen sportbil jag är ute efter utan en vanlig bil med en del komfortinriktning (ljudnivå är som sagt viktigt) med rimliga ägandekostnader. Anledningen att jag skrev kul är för att jag inte kan tänka mej en V70 D2.

Sedan är det en väldigt ny bil jag är ute efter. Eftersom jag precis rök på en oväntad reparation på 60k på min A5 är jag väldigt mån om att reparationer täcks av försäkringen (alltså varken för gammal eller för högt miltal).

Köper inte en bil jag inte har råd att skrota om maskinskadeförsäkringen inte gäller.

Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    328 känns som ett bra val, men de är knappast ngn packåsna. En sån får du för typ en 200ing enl Blocket, då är du ju inom budget iafl.

Jagga XF? Om du kan tänka dig diesel.
    Jaguar XF 3.0 DS SPORTBACK 3-ÅRS GARANTI | Stockholm

Alfa 159 är rätt hård. Lite äldre, men...
    Alfa Romeo 159 SW 3.2 JTS 4x4 260hk Aut | Östergötland
    Jo, vet att 3-serien inte är så stor. Men jag hakar på ett släp eller takräcken när jag skall till bygghandeln så det löser sig nog.
    Åkte med i en 320d i veckan och blev besviken på sportstolarna, gick inte att ställa in sätet som jag vill ha det. Ljudnivån var väl ok med 17" dubbfria vinterdäck.

Jaguar har jag faktiskt inte ens tänkt på. Bilen du länkar till kostar nästan 20k/år att försäkra så den är ute, men en 2.2 kanske funkar. Tyvärr hittar jag bara 2-3 till salu just nu så utbudet verkar ännu värre än en 3-serie.

Alfa går bort, har hört alldeles för många historier kring kvaliteten

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin

Har du provkört en V60 T6? Riktigt trevlig må jag säga. V60 T5 går också fint och då får du facelift för din budget.

Seat Leon Cupra i kombiutförande?

Audi A6 3.0TFSI Quattro Avant går att hitta inom din budget.

Skoda Octavia lll RS Combi går fint och lastar bra.
    V60 - Känns gammal och tråkig både på in och utsidan, så en 3-serie känns betydligt roligare och har större bagage. Hade nöjt mej med en T4 (VEA motorn) och en sådan kan jag plocka ihop ny med lite lulllull för runt 300k (volvorabatt). Har funderat på denna men vettiga begagnade kostar ju oftast över 200k och det är för mycket jämför med en ny.

Seat Leon - Lite för mycket racing där. Jag har kört med sportfjädring tillräckligt på Göteborgs gator

Audi A6 - 3.0 TFSI hamnar nog utanför med ägandekostnaderna. Hittar som sagt inga till salu på blocket heller, bara några 2.8FSI.

Mercedes E - Har bara lekt med tanken än så länge. Tycker att de känns så gubbiga men jag borde nog provköra en!

Octavia RS III - Hade både RS1 och RS2 som halvkombi innan A5:an (halvkombi is the shit). Gillar dem starkt men ljudnivån funkar inte (trots fyllda med dämpmatta). Litar inte helt på DSG lådan och tycker inte att 3:an är särskillt snygg, men får nog ändå prova en för den uppfyller ju de flesta andra kriterier.

Registered User
    Namn
    Viktor E
    Reg.datum
    jan 2005
    Oroar du dig över garantin hade jag kikat på Mazda 6 2.5 bensin med automatlåda och optimum paket.
    12 års garanti eller 15.000 mil låter väl lockande. En kollega ska sälja sin uttagen 2015-06 med 3000 mil. Rullar ett bra tag till med garantierna kvar.
    /// Viktor

M-powered www.garaget.org/viccoA

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Citat Ursprungligen postat av ViccoA Visa inlägg
    Oroar du dig över garantin hade jag kikat på Mazda 6 2.5 bensin med automatlåda och optimum paket.
    12 års garanti eller 15.000 mil låter väl lockande. En kollega ska sälja sin uttagen 2015-06 med 3000 mil. Rullar ett bra tag till med garantierna kvar.
    Hade jag oroat mej hade jag köpt en 10 år gammal bil underhållit själv och skrotat vid ett eventuellt ras. Med tanke på hur mycket billigare det är lockar det!
    Men just nu skall vi ha en nyare sjysst bil och då vill jag inte riskera att stå där med en faktura på 100k utan alternativ än att betala.

Att Mazda har lång garanti (10år står det på deras hemsida) låter ju fantastisk! Dock är det inte så intressant i detta sammanhang eftersom jag inte kommer ha bilen så länge eller köra så långt. Men till en eventuellt kommande andrabil hade det ju varit klockrent.

Som sagt faller nog Mazda6 på för dålig komfort och tråkig motor (har visserligen inte kört just 192hk versionen men skall se till att göra det)

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Köp annars en BMW 320i och chippa. Om jag inte minns fel så får du lika mycke hästar som i 328i. Billigare försäkring dock.

253hk har du i 320i med optimering.
    BILSNACK | crew

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Kul kombi för max 250k?

Dessutom finns det oerhört mycket fler 320, grymt poppis tjänstebil. Förvisso innebär detta även att de ofta har rätt trist utrustningsnivå.

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Köp annars en BMW 320i och chippa. Om jag inte minns fel så får du lika mycke hästar som i 328i. Billigare försäkring dock.

253hk har du i 320i med optimering.
    Tyvärr är chippning out of scope på en så dyr bil. Men jag kan tänka mej en orginal 320i också så länge jag slipper släpa på fyrhjulsdrift

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Dessutom finns det oerhört mycket fler 320, grymt poppis tjänstebil. Förvisso innebär detta även att de ofta har rätt trist utrustningsnivå.
    Min erfarenhet är tvärt om. Har en bevakning på blocket och av de 8 bensindrivna 3r som finns till salu just nu i landet i min pris, års och milklass är 6st 328.

Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Dez_1 Visa inlägg
    Min erfarenhet är tvärt om. Har en bevakning på blocket och av de 8 bensindrivna 3r som finns till salu just nu i landet i min pris, års och milklass är 6st 328.
    Håller helt med! 320i är ofta välutrustade. 320D är dock snik.
    BILSNACK | crew

Senior user User219s avatar
    Namn
    .............
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    Mercedes E200 eller E250 med Airmatic är det du söker om du är less på dåliga vägar, går tyst, men börjar på 370k med din kravspec
    Jag fixar din A/C

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •