Bilsnack
Sidan 10 av 14 FörstaFörsta ... 34567891011121314 SistaSista
Resultat 136 till 150 av 198
    FARBROR GeddaNs avatar
    Namn
    Fredric J
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    SVW
    Citat Ursprungligen postat av Beird
    Sitter o funderar på om mitt luftfilter av typ bmc gör någon nytta eller om det bara gör onytta. har inte märkt av några problem av:

"1. Bilen går som en skördetröska
    2. Turbo som fungerade så bra har börjat ryka efter hundra mil.
    3. Motor varvar inte mer än 4500 varv.
    4. Motorn drar inte lika bra på höga varv, all tjut och pys till trotts."

Förutom nr. 4 där jag faktiskt inte vet. antingen går den en liten aning bättre eller sämre!
    Satte i det i Juli 03 (köpte bilen i maj 03) och har haft det fram till nu. obs har ingen turbo

nu undrar jag ifall detta "http://www.npoc.co.uk/tech/coldairintake/default.asp"
    kan vara en schysst lösning.

måste bara säga att det var jäklit ball läsning beebeep!
    vad har du för bil? på bsr finns det avskärmning (iaf till vag bilar) filtret skall göras rent vid ca 1500mil finns oxå hos bsr
    BSR arbetar med trimning och etanolkonvertering (E85) med PPC Tuning System - BSR

Bannad
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Rekonditionerare/montör
    [QUOTE=beepbeep]

Men om man läser Hayes bok TUNING så står det att det som sitter orginal är mycket för att få en mjukare motorkaraktär, tystare gång för att få bilen att gå mera komfotabelt.
    Om man ska ha mera effekt så måste ju det till både kallare och mera luft genom filter och luftmassemätare.
    Jag har bytt avgas från katten, höjt tändningen och dessutom ett öppet filter.
    Min bil går perfekt.
    Ville bara tilläga det att de som står bakom boken Tuning från hayes är nog inga nybörjare.

Thrill seeker
    Namn
    Carl Nilsson
    Reg.datum
    apr 2001
    Ha ha .. Najs..

Mer läsning tack!

snurrbopower joey8606s avatar
    Namn
    Joel J
    Reg.datum
    feb 2004
    Citat Ursprungligen postat av Street_demons
    du jag har bara en sak att säga va fan har du knarkat för piller? det beror ju fan på om din luftmasse mätare sitter för elelr efter dumpen öppen dump dunkar så länge massemätaren hinner mäta innan du dumpar luften....gällande öppet luftfilter så är det så att bilen börjar blurra rätt snart som du sa vid 4500 varv CA: men det beror oftast på att massemätaren är paj pga att fö rmycket varm luft passerar eftersom som folk envisas med att ha filtret fritt under huven och du avskärmning kan du glömma så länge man inte får ner kall luft från tex ett scoop eller liknande så ni som vill ha öppen dump skaffa det om ni tycker det är häftigt för attan se bara till att massemätaren kan mäta innan dumpen slår i .....
    ehm... i alla bilar som jag sett med LMM så sitter den vid luftfiltret... och dumpen sitter vid insuget i motorn... eller är det olika på olika bilar? så att LMM sitter vid insuget? efter dumpen? fattar inte riktigt vad du menar...

En aV dOm celica mannens avatar
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Reg.datum
    jun 2005
    Jobb
    montör
    en fundering e ju idetta fall om man får mer hk med öppet luft filter så borde man ju få skeet mycket hk utan nåt alls ELLER? ´kan ingen prova att kasta bort både luft filter å avgassystem å rapportera hur många hk höjning dom får då.
    FREDDANFREDDANFREDDAN

Registered User
    Namn
    Dennis J
    Reg.datum
    aug 2005
    Haha BeepBeep.. känner igen det dära! Nästan allt det där hände mig när jag hade en gammal Colt GTI och ville ha "ppssshhhyy" ljudet

Registered User
    Reg.datum
    maj 2005
    haha kalas ,,, fräckt me dump

idiotvarv
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av celica mannen
    en fundering e ju idetta fall om man får mer hk med öppet luft filter så borde man ju få skeet mycket hk utan nåt alls ELLER? ´kan ingen prova att kasta bort både luft filter å avgassystem å rapportera hur många hk höjning dom får då.
    På en crx som jag bromsade så var det 2kW vid 8000 varv i skillnad mellan ett JR öppet filter och en tratt. Kanske ger någon fingervisning om vad det ger.

Registered User
    Namn
    Anders J
    Reg.datum
    mar 2005
    Angående FF2 när dom rejsar hur många ggr växlar han inte

Xha
    Guest
    [QUOTE=

helt plötsligt så vill alla ha det för det har dom på F&F så det måste vara bra...sen kan jag berätta en kul grej om F&F att nästa alla motor ljud e ditt lagda efter inspelningrna...[/QUOTE]

Så j**la rätt.. jag såg en tidig ej färdig verision av f2f där man bar hörde skådespelanra prata...... det var lite underligt att se en Subwoofer dunka på som fan men inget hörs.... Eller när folk dansar utan musik.... men å andra sidan är det så i alla filmer att de lägger alla andra ljud efteråt..

Skrotnisse Theiss avatar
    Namn
    Theis c
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av Rörumsligan
    det en supertrapp gör är att den tillåter en justering av mottrycket i avgasröret. genom att justera mottrycket kan man få bilen optimerad för olika varvtal, så om du tar bort några brickor, dvs stryper flödet, så går bilen sämre på höga varv, men du får mer kraft i låg- o mellanregistret. Man kan även justera laddtrycket osv på en turbobil genom att justera sin supertrappdämpare, eftersom laddtrycket som turbon ger delvis beror på vilket tryck du har i avgassystemet...ett annat alternativ till supertrappdämparen om du vill snåltrimma är att sätta in ett spjäll ngn stans på avgassystemet, o sedan öppna/stänga detta spjäll för att justera motorkaraktären, tex om du vill rejsa eller besiktiga..

Text saknas....
    Senast redigerat av Theis den 2007-12-16 klockan 20:24.

Räkodlare tompa245s avatar
    Namn
    Tommy L
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    Däck-krängare
    Grymt kul läsning.. hehe har själv varit inne på pyyys ljud och sånt.. men jag kör med ett dubbelkonat luftfliter som ska skärmas av från resten va motorrummet, kalluften tas från ett rör som sitter bredvid framljuset ut bakom grillen. men annars är jag inte mycket för det där 2f2f stilen.. men ja tycker att dom som vill får hålls med det.. ser fram emot nästa avsnitt!
    LindbergRacing.se

Volvo 945Gl
    Volvo 740Tic

Permanently Banned
    Namn
    Tony Nelson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    bäst på just nu rörsvets 287,111,136,
    Citat Ursprungligen postat av Amders
    Angående FF2 när dom rejsar hur många ggr växlar han inte

Vadå?....han växlar väl inte så många gånger?

mellan 8-14 gånger bara?.........
    tn

V40 T4 -98
    Namn
    Mika M
    Reg.datum
    dec 2005

Citerar från JB RACEPARTS.

Ur JB Raceparts Dumpventils guide.

Atmosfärisk dumpventil ihop med LMM

En vanlig fråga vi brukar få, är om man kan ha en atmosfärisk dumpventil på en bil med LMM. När vi förklarar för kunden hur det ligger till, så får vi ofta följande svar tillbaka:
    Men, jag har ju läst i ett bilforum att det inte alls ligger till så...

Ja, denna fråga är nog den mest debatterade i alla Internets olika bilforum. Tyvärr så finns det alldeles för många s.k. "förstå-sig-påare", som gärna uttalar sig i dessa frågor, och vill få sina "åsikter" att framstå som fakta. Av förklarliga skäl, så är inte alla "förstå-sig-påare" eniga i sina "påståenden", så man blir snabbt förvirrad när man läser alla olika s.k. FAQ's i dom olika bilforum som finns. Vi tänkte därför kort och enkelt försöka förklara hur det ligger till, och hur det här med LMM fungerar.

I bilar som har LMM, som mäter upp luften som går in i systemet, så är det lite känsligare att få en atmosfärisk dumpventil att lira ihop med motorn, än i bilar utan LMM. Allt hänger dock på själva justeringen, och givetvis vilken dumpventil du har köpt, och är inte en omöjlighet som många verkar tro.

Men vad händer när man släpper ut uppmätt luft? Kommer inte bilen att gå fett då?
    Både ja och nej! Missuppfattningen ligger ofta i frågan när motorn går fett. Motorn kommer för det första inte att få för mycket bränsle, utan för lite luft. Detta är dock endast vid själva dumptillfället. Många tror dock att bilen kommer att gå fett hela tiden, bara för att en öppen dumpventil monterats. Detta är dock helt fel! Läs avsnittet innan (Vad är/gör en dumpventil?), så kommer du att förstå lättare.

Dumpventilen är stängd vid motorns normala gång, och kan därför inte påverka någon bränsleblandning. Enda gången dumpventilen släpper ut uppmätt luft, är vid själva dumptillfället, som endast sker i ca ½-1 sekund. Och vad gör motorn under själva dumptillfället? Jo, ingenting. Gasspjället är stängt, och bränslet strypt.

Eftersom turbon hela tiden matar fram ny luft med en hiskelig fart, så kan du snabbt räkna ut att denna lilla mängd luft som går förlorad ut i atmosfären, omöjligt kan påverka bränsleblandningen märkbart. När dumpningen sen är klar, och gasspjället åter öppnas, slås bränslet på igen. Bränslet är alltså aldrig på, samtidigt som dumpventilen är öppen.

Ett förekommande problem som kan uppkomma vid montering av öppen dumpventil på bilar med LMM, är att motorn dör efter själva dumpandet. Detta beror inte på att du har en LMM i bilen, utan antagligen på något av följande tre saker:

1. Original dumpventil (avlastningsventil) är inte korrekt pluggad.
    Denna ska demonteras helt, och ersättas med ett s.k. dumplock.
    2. Dumpventilen är felaktigt justerad.
    3. Fel typ av dumpventil
    4. Dumpventilen är monterad innan insugsslangen till tomgångsmotorn, eller sitter för nära.

En korrekt justering av dumpventilen, är alltså väldigt noga på bilar med LMM, för att få det att lira som det ska.

Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Sjusovare
    Mmm...vi är alla förståsigpåare. Går bilen dåligt efter dumpventilsmontering ligger felet naturligtivs i att ni har köpt för billig dumpventil. Köper du det allra dyraste rosaeloxerade ventilen från ärliga Jönte och justerar den minutiöst kommer din bil både gå fortare och "både ja och nej" inte gå fett. Dessutom kommer du att få fler vänner och tjejer när dom hör att din bil pyser. Det är himla häftigt.
    Mätning med bredbandslamda utförs i Uppsala/Sthlm.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •