Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor: - Sidan 3
Bilsnack
Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1234567891013 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 198
  1. #31
    DanceMaster FekZens avatar
    Namn
    Andreas F
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sthlm!!
    Jobb
    IT-Hora & Design Fjolla,
    Inlägg
    4 350
    BeepBeep> Klockrent!! =) Äntligen få lite bukt på det alla har olika åsikter om, och man aldrig vet vem man ska lita på!

    Jag väntar på uppföljare!! Finns massa saker som vore kul att ta upp!!

    När kommer nästa "del"? =)

    // FeXen.

    IT Hora & Design Fjolla - Mjukvarudesign av originalmonterade motorstyrsystem.
    ¤ Fekzen | Grundare av Cityrace 2ooo - 2oo5 | Streetrace.Stockholm ¤

  2. #32
    Registered User
    Namn
    Emma T
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Borås
    Inlägg
    167

    Re: Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor:

    Originally posted by beepbeep
    Sitter och läser alla dessa inlägg...om man har hängt med tillräckligt länge så återkommer samma bekymmer gång på gång.

    Oftast är det samma visa, unga killar har sett F & F och köpt dyra glänsande prylar hos någon känd återförsäljare med fantasifullt namn. Dom drabbas ofta av samma problem:


    Klassiker nr1:

    Nisse, 23 år har köpt dyr öppen dump i eloxerad aluminium (helst rosa). Monteras på .............. (fyll i namn på någon vanlig turboladdad svensonbil såsom Audi A4, Volvo 850 osv.) Nisse vill att bilen ska låta "pssshyyy", vilket anses vara "coolt" i bilkretsar som han rör sig i. Men snart uppstår det problem, bilen bluddrar, drar mer soppa och/eller går fett samt ryker under växlingar.

    Var är felet???? Genierna på Fast & Furious kan inte ha fel! Det måste naturligtvis vara något fel i motorn (de sa dom på stället där han köpte dumpen och orginal återcirkulerande ventil anses naturligtvis inte vara tillräckligt ball och får i bästa fall sitta i någon kartong i garaget)

    Så vad har hänt??

    Svar: Du har luftmängdsmätare pojken! Ja...det kanske funkar med öppen dump på grannens gamla 8-ventilers SAAB 900 turbo med K-jet men uppenbart inte på din bil. Din bil har högre kompression, lambda-sensor, katalysator osv. ECU förväntar sig att dumpade luften ska vara där men du har pyst den överbord för att få till tveksamt fräcka F & F ljudet. Lambda-sensorer är rätt tröga (och dom flesta moderna bilar kör inte med bara MAP-sensor) , dom hinner inte reagera och insprutningen fettar till vid växlingar. Detta kan ger alla ovanstående problem och i värsta fall sabbar katten. Naturligtvis, kör du en rallybil så spelar det ingen roll, men om du gör det på farsas Audi så kan det spela rätt stor roll.

    Lösning: Lämna tillbaka högglänspolerade mojängen till reservdelskrängaren och sätt tillbaka orginaldumpen om du har luftmängdsmätare. Du får ändå ingen extraeffekt av att köra med öppen dump, och många nackdelar. Vill du ha "dumpljudet", installera öppet luftfilter (och gör det rätt, kolla längre ner).

    Klassiker nr2:

    Mange, 22 år har köpt öppen luftfilter hos lokala krängaren att sätta i sin .......... (fyll i samma som ovan). Detta helst i kombination med ovanstående modifikation med öppen dump, allt för att höra rallyljudet från turbon... (det är såååå hääääftigt!)

    Problembeskrivning:
    (välj något av följande)
    1. Bilen går som en skördetröska
    2. Turbo som fungerade så bra har börjat ryka efter hundra mil.
    3. Motor varvar inte mer än 4500 varv.
    4. Motorn drar inte lika bra på höga varv, all tjut och pys till trotts.

    Svar:
    Din jättefräsiga S&M sportluftfilter du har köpt på "Rojne's Räjsing AB" har:
    1. Släppt in så mycket skit genom sina porer att det har slitit ner turbon/motorn/kolvringar.
    2. Filterolja som du sprejade på den (och naturligtvis tog du i lite extra "så det räcker") har geggat igen wolframtråden i luftmängdsmätaren som har sedan gått av (den hettas trotts allt vitglödgad när man stänger av motorn för att rensa skit). Insprutningsdatorn har förståss märkt detta och kopplat om till nödprogrammet, därför kan du inte varva mer än 4500 varv samt bilen ryker.
    3. Du drar in varmluft från motorrummet pga. dålig utformning/placering av filtret och det får motorn att tappa effekten.
    4. 1 och 3 kombinerat.

    Lösning:
    Skärma av luftfiltret, se till att inte ha för mycket olja på filtret. Kolla om filtret verkligen gör någon nytta (gärna bromspapper på samma bil som du har, kolla på internet) Köp inte okänt märke runt hörnet (även K&N kan vara dåliga, kolla t.ex. på: seansa4page.com). Eller helt enkelt: Låt det vara som det är, dom som har konsturerat motorn är sällan så slarviga som man tror (Gäller i synnerhet filterboxar till BMW M3 samt Porsche 944/911 som oftast vinner inget i effekt med öppet luftfilter, men suger däremot i sig mycket mer damm)

    Hoppas att detta läses av flera och på det sättet förhindrar dessa klassiska "fällor" som många gör och ännu fler kommer att göra. (Sparar bandbredd gör det också)

    Nästa vecka:

    -Varför man inte ska turbokonvertera sin Toyota Karola 87' i sin vebod.
    -Är det fel att onanera flera gånger om dagen?
    Bonusreportage: Gör den där sugrör-till-4-tum slutrör någon nytta verkligen?

    Stay tuned!







    He he.... Du kanske skulle söka jobb hos en biltidning?
    Mvh Emma[color=black][size=2][b]

  3. #33
    Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Uppsala
    Jobb
    Sjusovare
    Inlägg
    5 227
    tanken har slagit mig...vet bara inte om det bil "vi bilägare" eller "nostalgia" ...
    Mätning med bredbandslamda utförs i Uppsala/Sthlm.

  4. #34
    Registered User
    Namn
    Emma T
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Borås
    Inlägg
    167
    Originally posted by beepbeep
    tanken har slagit mig...vet bara inte om det bil "vi bilägare" eller "nostalgia" ...
    Du får nog jobb på båda två! :-)
    Mvh Emma[color=black][size=2][b]

  5. #35
    Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Glenn B
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sthlm city
    Jobb
    Unix sysadmin.
    Inlägg
    5 189
    Rallyperra: Det är inte dåligt med öppen dump, det är dåligt med öppen dump när man har ett styrsystem som inte är anpassat för det (vilket ju också framgick av det beepbeep skrev) , ganska stor skillnad där.


    Men det var skojigt skrivet, och jag ser särskilt fram emot bonusreportaget i nästa avsnitt
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

    Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

  6. #36
    Allfixare
    Namn
    Mats Carlsson
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Västerhaninge
    Jobb
    Import av allt från usa.
    Inlägg
    1 886

    Log först men

    sen så hamnade leendet lite på skann.
    Bra skrivet förresten..

    Anledningen till att det hamnade på sne är att det är synd att många av dom yngre förmågorna går på vilket skit somhelst och lägger ner mkt pengar på det.
    Det är ju pengar som om man frågade en seriös trimfirma om råd så skulle man säkert få ut mkt mer hk ur sin bil än att istället bara "dumpa" pengarna i sjön...

  7. #37
    wrroomm
    Guest

    Uppenbarligen så har du gjort alla dessa mistag själv

    Vad jag vet så är inte uppgraderingsdelar saker som sabbar i en motor om de monteras på rätt sätt. Det finns stora dumpventiler som återleder luften med vettu o man har inte den för att det ska låta häftigt det är för att skydda turbon om du inte visste det.

    o vad gäller öppna luftfilter så fungerar de utmärt på alla bilar
    jag har till o med bromspapper på en 9-5 Aero med endast filter monterat 261 hp så nån effetminskning blir det inte....men men du lär dig nog du med grabben när du blir lite äldre hehe
    hälsningar Wrroomm SAAB RULES

  8. #38
    Registered User IDMUDs avatar
    Namn
    '
    Reg.datum
    aug 2001
    Ort
    '
    Inlägg
    2 720

    Re: Uppenbarligen så har du gjort alla dessa mistag själv

    Originally posted by wrroomm
    o vad gäller öppna luftfilter så fungerar de utmärt på alla bilar
    jag har till o med bromspapper på en 9-5 Aero med endast filter monterat 261 hp så nån effetminskning blir det inte....men men du lär dig nog du med grabben när du blir lite äldre hehe
    hälsningar Wrroomm SAAB RULES
    Jag tar för givet att du har bromspapper på samma bil innan luftfiltret monterades?
    - Anyone doing 50 Mph in the outside lane of a motorway is a child molester.

  9. #39
    pensionerad zatzyan
    Namn
    Max Enström
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    2 713

    Re: Uppenbarligen så har du gjort alla dessa mistag själv

    Originally posted by wrroomm
    Vad jag vet så är inte uppgraderingsdelar saker som sabbar i en motor om de monteras på rätt sätt. Det finns stora dumpventiler som återleder luften med vettu o man har inte den för att det ska låta häftigt det är för att skydda turbon om du inte visste det.

    o vad gäller öppna luftfilter så fungerar de utmärt på alla bilar
    jag har till o med bromspapper på en 9-5 Aero med endast filter monterat 261 hp så nån effetminskning blir det inte....men men du lär dig nog du med grabben när du blir lite äldre hehe
    hälsningar Wrroomm SAAB RULES
    haha
    läs igenom beepbeep:s inlägg igen! han skriver klart och tydligt att om bilen är anpassad för återcirkulerande ventil så skall man ej köpa en öppen ventil! Han säger INTE att om bilen är anpassad för återcirkulerande ventil så ska men inte köpa en bättre återcirkulerande ventil!!

    och öppet filter går inte bra på alla bilar! dock så fungerar det väldigt bra på saab! men som sagt inte på alla andra bilar!

    MVH
    /max

  10. #40
    Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Uppsala
    Jobb
    Sjusovare
    Inlägg
    5 227
    Det finns stora dumpventiler som återleder luften med vettu o man har inte den för att det ska låta häftigt det är för att skydda turbon om du inte visste det.
    Jasså...!??? Jag som trodde att dom bara används för att pysa med! Man lär sig något nytt varje dag!

    o vad gäller öppna luftfilter så fungerar de utmärt på alla bilar
    Det gör dom? :-) Även när dom drar in varmluft?

    men men du lär dig nog du med grabben när du blir lite äldre hehe
    Hehe...får väl åldras lite mer...kanske köpa HKS dump för 5000:-? :-DDD
    Senast redigerat av beepbeep den 2002-07-22 klockan 18:40.
    Mätning med bredbandslamda utförs i Uppsala/Sthlm.

  11. #41
    Turbocharged zatzy User
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    jul 2001
    Ort
    Skåne
    Jobb
    Mekaniker
    Inlägg
    220
    Originally posted by beepbeep


    Hehe...får väl åldras lite mer...kanske köpa HKS dump för 5000:-? :-DDD

    Näää, dom e ju bara för pensionärer.... ;-)

  12. #42
    Blower Chevy
    Namn
    Andréas Edström .
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Montör
    Inlägg
    677

    beepbeep

    skrattar så jag ramlar av stolen

  13. #43
    Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Uppsala
    Jobb
    Sjusovare
    Inlägg
    5 227
    Det är allmänt känt att bilen går fortare av HKS-dump...ögonlock och kapade fjädrar tillför också några hästar. Detta kombineras gärna med slarvigt borrade bromsskivor, "vakuumdämpare" och slutrör modell för stor.
    Mätning med bredbandslamda utförs i Uppsala/Sthlm.

  14. #44
    Tvångsmatad V8 :-) IrocZ89s avatar
    Namn
    Carl Andersson
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Uppsala
    Jobb
    Fritidsforskare
    Inlägg
    638
    Originally posted by beepbeep
    Det är allmänt känt att bilen går fortare av HKS-dump...ögonlock och kapade fjädrar tillför också några hästar. Detta kombineras gärna med slarvigt borrade bromsskivor, "vakuumdämpare" och slutrör modell för stor.
    Fan också, då är man ju fel ute då man byter spjällhus och portar insuget istället för att satsa på prylar som pyser och låter istället?

    Nåja, en sak som låter har jag iallafall fixat, men den är äkta....
    IrocZ89 - *BECE**
    '89 Camaro IROC-Z 5.7 TPI, ATI Procharger P-1SC @ 10 PSI,intercooler, 52mm TB, 24 lbs/hr inj.
    Custom ARAP Chip, Edelbrock Headers, K&N Filters, 1.6:1 Roller Rockers, AFPR @ 47 PSI

  15. #45
    Registered User
    Namn
    Fredrik W
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    gothenburg sweden
    Inlägg
    145
    ett test på runda luftfilter http://www.fordmuscle.com/archives/2000/01/airfilters/index.shtml

    det gäller o trimma så prylarna funkar tillsammans, det e ingen idé o peta dit ett turbo agg från en fet lastbil på en 1liters turbo maskin, du får ju stå 15min bara för att skiten skall börja snurra ..

    skall man göra nått större så e det ofta så att fler saker behöver bli större oxo ..

    men att sätta ett 4" stuprör (megafon, tratt, trumpet ...) på det lilla krökta cykelstyret som sticker ut där bak är ju nästan bra .. öhurm ..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •