Lilla avgasmeckaren eller "sabba bil själv del II"
Bilsnack
Sidan 1 av 9 12345678 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 134
  1. #1
    Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Uppsala
    Jobb
    Sjusovare
    Inlägg
    5 227

    Lilla avgasmeckaren eller "sabba bilen själv del II"

    Hej alla motorinteresserade ungdomar!

    Det är kul att läsa alla positiva reaktioner på mitt tidigare inlägg med temat "hur man krånglar till en perfekt fungerade bil", eller "varför betala någon att sabba bilen när du kan göra det själv" ... så nu är det dags för del två av uppmärksammade Zatzy-följetongen...

    Idag ska vi ägna oss åt avgassystem...sånt som jag bara har sådär koll på :-)

    Disclaimer:
    Observera att jag inte påstår att jag är någon motorgeni utan en vanlig förnuftig kille som har pillat lite själv och har pluggt lite matte och fysik. Du gör allt på egen risk!

    (Redigerat fyra år senare): Jag har fått massor av PM från nyblivna Zatzyaner med allehanda avgasfrågor. Jag orkar ärligt talat inte svara på dom så det är ingen idé att maila mig och fråga om din Skoda kommer att låta mer om du monterar 2.5-tums slutrör som är prissänkt på Micro den här helgen.

    Då kör vi! (no pun intended)

    Avgassystem anses ofta bara vara rör som leder, äää....avgaser iväg från motorn och många är som har fallit för frestelsen att byta ut orginalskapelsen till något som blänker och/eller låter mer.

    Det florerar också många myter och sanningar om hur man ska ha det. Tre tum, två tum, tomatburk i slutet, propeller där bak mm. .

    För traditionens skull så ska vi använda oss av vår standardhjälte, den här gången är det Patte, 21-år som får smaka på kändisskapet.

    Patte har precis bestämt sig att piffa upp sin Mazda 323 (F!!!!) med nytt avgassystem. (jag pajjade avgas på en sådan idag faktiskt, så det är lite av "true story") Efter många timmars tittande på Fast and Furious och bläddrande i diverse bil-blaskor så är saken klar! Man *ska* ha 3-tums system...

    Dagen efter åker Patte till lokala avgaskrängaren som prompt ritar upp ett skräddarsytt system för xxxx kronor. Problemet är bara att det är lite trångt runt motorn....äsch, det blir bara krångligt att dra nya rör där, så det får bli tre tum från katten och bak...

    Sagt och gjort, efter några veckor (dom hade så mycket att göra på avgasfirman) och för många tusenlappar senare så sitter det där! Stort kromat 3,5-tums slutrör pryder det hela (ickeperforrerat sådant, det blev för dyrt annars ju!).

    Dags att vrida om nyckeln och köra därifrån....hmmmmmm...det låter ...hmmmm....annorlunda....det låter mycket också.

    Några dagar senare kommer Patte till insikt att det kanske inte var så bra ide. Först och främst så låter bilen som en Trabant i en plåthink, för det andra så smäller det lite när man släpper på gasen (men det är bara rejsigt tycker han i början...). Värst av allt, kompisar som åker bak drabbas av mystiskt illamående efter längre turer...jaa, storleken på baggaget och resonans vid 3000 varv/110km/h på femman råkar vara prick avstämd med resonansfrekvensen för hans polarens Kricke kranium (han har ett stort huvud!)

    Effekten har ökat litegrann (mätt med Pattes bakdel) , men det känns som att bilen drar sämre på låga varv...

    Hmmm...var det rätt gjort??

    Svar: nope...

    Vad Patte har missat är att han har:

    1. Sugmotor med liten volym.
    2. Orginal grenrör och katalysator kvar.
    3. Övergång från kanske 1,7 tum till 3 tum gjord på måfå där den passade bäst avgasmecken under karrosen.

    Denna "trimm" gav pyttelite extra toppeffekt, men missanpassade rörstorlek ger upphov till alla möjliga sorts resonanser, stående vågor och konstiga dippar på vridkurvan.

    3-tums rör är definitivt på tok för stort för Pattes bil, även om hans idol "Mazdamannen" har sådant på sin bil.

    Vad skulle vara optimala systemet på sådan bil? Hmm...troligtvis ett välutformat extraktorrör, kopplat genom mjuka böjjar till friare katalysator, sen vanliga 2-tums rör till lite friare slutdämpare...om man måste ha flashigt slutrör, välj gärna att perforrerat sådant så slipper du stå ut med gälla resonans som ofta uppstår på sugmotorer när avgaser lämnar ett tvärt avhugget rör. (Tänk dig kanonmynning med hål på sidorna)

    Avgaser är varma och dom kyls ner allt eftersom dom förflyttar sig genom rören. Allmänna aslagen (PV=nRT) säger att volymen för varm gas är större än för kall gas, dvs. det är första biten från motorn som räknas mest, och det är där som grova rör hjälper...

    En sugmotor kan också få hjälp av. s.k. extraktorprincipen där ljudvågorna hjälper tömning av cylindrar. Detta hjälper dock oftast vid vissa varvtal (beroende på längden på grenrören), och kan ge lite skumma vridkurvor. Effekten märks tyvärr mest på tvåtaktsmotorer som inte har några ventiler utan är beroende av "tvångsevakuering" av gaser...

    Beräkning av extraktorrör är lite av svart konst och jag har en känsla av att många har vagt koll på hur resultaten kommer at vara.




    Patte har också en kompis Micke! Micke har en turboladdad bil (Saab 9000T utan katalysator) och går i samma banor. Vis av Pattes misstag försöker han klura ut hur man får bästa möjliga resultat för minsta mängd pengar...extraktorrör kanske? Eller bara en dämpare??

    Mickes bil är en turboladdad med lite större motor. Vilka råd skulle man ge till honom??

    Till att böra med så kan man avråda från extraktorgrenrör. För det första så är det ganska trångt där runt turbon, för det andra så blir det så förbaskat varmt i Saabmotorer. Ett vebodsnickrat extraktorrör skulle:

    1. Se fult ut
    2. Antagligen utveckla sprickor efter ett tag med tanke på >900 graders temperatur & högt tryck, och det är trist att få glödande rörbitar i turbinen.
    3. Ha större area för avkylning, vilket skulle sänka tempen på avgaser (och turbon älskar högt tryck, i alla fall så länge det är vid ingången till turbinen och inte på utblåset). Man kan köra med värmebandage men då får man fukt, smuts & kondens under som kommer att äta upp metallen snabbare med tanke på alla värme/kyl -cykler bilen utsätts för i vardagsbruk.
    4. Antagligen inte hjälpa så mycket egentligen.

    Optimala sytemet för Mickes bil (utan att lägga ut bazzilioner kronor för ett legerat lasersvetsat grenrör) skulle snarare vara:

    1. Orginal- gjutet grenrör (den där legeringen är noga utprövad på fabriken och pallar garanterat hettan, vilket ditt hemsmide kanske inte gör), gärna med insidan putsad, gjutskägg borttaget och portmatchat mot både turbon och toppen. Japp, hederligt gammalt slipande alltså!

    OBS! Det ingår i manlighetsritualen att bryta av grenrörspinnbultar när man ska skruva av grenröret och sedan försöka plocka ut dom med grispitt som naturligtvis går av i hålet. Detta är egentligen bara ett skäl för att plocka av toppen och porta skiten ur den (efter att mekaniska verkstaden har borrat ur grispitten med superdyr borr, naturligtivs)

    2. Så grovt rör som möjligt efter turbon! (3 tum räcker väl till teoretiska ~300 hästar innan hans stackars växellåda skickas i omloppsbana) Här skiter vi i resonans, turbon har redan hackat upp avgaspulser och vill ha så låg mottryck som möjligt. Ohh...den som säger att "även turbomotorn måste ha lite mottryck för att funka bra" kan börja fundera på att byta ut dom där förgasare någon gång....

    3. Grov första dämpare, samma storlek som framröret. (3-tum)

    4. Mjuk övergång till rör av en storlek mindre (2,5-tum) efter första röret. (Gaserna har redan hunnit svalna, så varför släpa runt på extravikt och burkigt ljud som grova rör medför?)

    5. En eller två dämpare till av fullflödestyp. (beroende på egen smak och grannarnas tolerans). Som tur är så har turbon dödat det mesta av högfrekventa ljudet, så det blir inte lika petigt med utförmning av slutrör.


    Resultat? Tadaaa:

    Ett kort-kort grenrör (för at behålla värmen) som garanterat pallar tempen (den har gjort det hittils, det är orginalrör ju!), perfekt port-matchat (Det orkar man inte göra det på fabriken, så den biten får man göra själv). Bäst av allt: den är gratis! (satt lixom ba där från början)

    Vidare ner har vi turbon som andas ut i grova rör (vilket minskar mottryck och cylindertemp och gör den lite gladare), samt välmatchade dämpare som inte är onödigt stora. Har man lite tur så har man också prickat in rätt volym på burkarna dom så dom kanske släcker ut varandra vid ett visst varvtal (helst dom varvtal som du har när du ligger i 120km/h på femman)...kombinera detta med ett bra utformat öppet luftfilter (Jaa, jag vet att jag klagade på dom förut, OK?), lite högre laddtryck (nu när den andas bättre så är marginaler större), vinäger och lite hackad ingenfära så har du några extra kusar på riktigt! Bäst av allt, sådan "trimm" brukar smeta ut vridkurvan...så växellådan borde trivas också....

    Naturligtvis är puts av toppar en superduper komplement till allt ovanstående (om man har tid/ork/kunskap eller i sämsta fall gott om pengar)...

    Summa av kardemmuma:

    Grova rör långt bak = inte bra för någon bil, låter bajs
    Lagom grova rör fram, bra utformat grenrör med mjuka böj = bra på sugisar
    Korta grenrör med mjuka böj, grova framrör, lagom stora fullflödes dämpare = bra på turbobilar


    Och slutgiltigen: Tro inte ett ord på det jag säger! :-P Allt du läser på internet kan vara båg!

    P.S.
    1. Vakuum-dämpare, spiralformade trattar och dylikt tycker jag är ....... (fyll i med favoritord)
    2. ...jag är för lat för att kontrollera stavning...
    Senast redigerat av beepbeep den 2006-02-23 klockan 12:51.
    Mätning med bredbandslamda utförs i Uppsala/Sthlm.

  2. #2
    ???
    Reg.datum
    aug 2001
    Ort
    .
    Inlägg
    1 087
    Hahaha.. Som vanligt ´roligt, komiskt och helt sant!
    beepbeep är kung.

    /micke
    100000 mil jubileum 050501

  3. #3
    Puddy
    Guest
    Gahahahhahaha bra inlägg! man fick sig lite tankeställare

  4. #4
    Blitz
    Guest
    Hehe. Det här var en rolig lässtund

  5. #5
    Sluta vela ladda mera!
    Namn
    Jens Gustavsson
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Boden !
    Jobb
    Yrkeschafför, maskinförare
    Inlägg
    429
    hahaha!!! den dära var skön! ja du beepbeep nu sitter vi å väntar på nästa verson de är alltid lika ql att läsa dina på hitt fast de är ändå lite sanning i de. håller på att garva ihjäl mig när ja läser dom. =)
    NonTraction-Racing
    Audi S4 Avant -92
    Yamaha Nytro MTX MCX270 -10

  6. #6
    DanceMaster FekZens avatar
    Namn
    Andreas F
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sthlm!!
    Jobb
    IT-Hora & Design Fjolla,
    Inlägg
    4 350
    Klockrent!! =)=)

    IT Hora & Design Fjolla - Mjukvarudesign av originalmonterade motorstyrsystem.
    ¤ Fekzen | Grundare av Cityrace 2ooo - 2oo5 | Streetrace.Stockholm ¤

  7. #7
    smurf zatzy user GT/Es avatar
    Namn
    Anders N
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    v-ås
    Inlägg
    3 241
    mer sånt

    edit: vill gjärna se "del tre: hur man sabbar väghållning och styrgeometri meddelst fetsänkning"
    Senast redigerat av GT/E den 2002-08-13 klockan 02:27.
    (ü) Mindre massa = mera bråttom (ü)
    | Min OOpel | Min 200 Skabb X-treme | Gruskrigaren |

  8. #8
    Calibra T - SMC CBW 250 Zackas avatar
    Namn
    Zacharia M
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    allt möjligt
    Inlägg
    2 062
    ATT DU ORKAR
    R.I.P Abbe 2008-09-02

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Emma T
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Borås
    Inlägg
    167

    Klockrent!

    Alltid lika skoj att läsa dina utlägg!
    Du borde verkligen bli skribent i en tidning!
    Mvh Emma[color=black][size=2][b]

  10. #10
    Arbetsmyra... MR2-Mannens avatar
    Namn
    Andreas H
    Reg.datum
    aug 2002
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    www.raidopower.se
    Inlägg
    1 201
    *skratt*

    Du kan fan itne ha mycket att göra om nätterna, eller du kanske sitter på jobbet och knåpar ihop dina historier? Hur som helst, underbar läsning! Väntar med spänning på nästa....*ler*
    WWW.RAIDOPOWER.SE & WWW.RAIDOPOWERMOTORSPORT.COM
    Ksport Coilovers & Bromskit - Mishimoto Racingkylare - Spridare Walbropumpar - Blixtljus - GoPro HD Kamera

  11. #11
    Amazon67 ska få äta... runbags avatar
    Namn
    Urban Granberg
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Linköping
    Jobb
    CAT-mekaniker
    Inlägg
    1 621
    Otroligt...., en riktigt livlig start på jobbet Ha ha ha..

  12. #12
    Japp, jag gillar BMW Mikas avatar
    Namn
    Mika Turpeinen
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skokloster
    Inlägg
    823
    MER, MER, MER!!!! Jäkligt kul och underhållande läsning samtidigt som man lär sig något.

  13. #13
    Hej hopp
    Namn
    Peter V
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Skåne
    Jobb
    Student
    Inlägg
    242
    lol...lika träffsäkert som förra gången, ser fram emot nästa krönika
    CSN-sponsrad

  14. #14
    volvo..va fan hände?
    Namn
    Tomas E
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Järfälla.......
    Jobb
    tänkte se om man kan jobba ihjäl sig
    Inlägg
    1 073
    hehe..alltid lika kul...sen kan man alltid disskutera vad som är grova rör långt bak...
    Att leva är som att borsta tänderna… det ska göras varje jävla dag- Arne anka

    Ibland undrar man om man lever i ett land eller i ett skämt - Arne anka

  15. #15
    RalliArt Sportback "10
    Namn
    ChristerL
    Reg.datum
    jan 2002
    Ort
    Upplands Väsby/Sollentuna
    Jobb
    Ingenjör
    Inlägg
    201
    Du borde få en egen "spalt " , typ veckans krönika här ju!
    Suvverän underhållning!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •