Lilla avgasmeckaren eller "sabba bil själv del II" - Sidan 3
Bilsnack
Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 134
    Registered User
    Namn
    Johan S
    Reg.datum
    jun 2002
    Patrick:
    Ett antal frågor
    1. Är testen utförada på samma ställe?
    2. Var det ca samma temperatur ute?
    3. Inget annat ändrat på bilen(mer man djuddämparen)?
    4. Är djuddämparna av samma fabrikat/typ? Kan ju vara så att 2,5" dämparen är helkast flöde i?
    5. Ökad topfart med 10km/h från vad? 90? :-)

En sådan där gissning att det behövs 10-20hk i motorn till för att öka topphastigheten från 190 till 200km/h.
    För att i dessa farter så ökar effekten som behövs för att övervinna luftmotståndet, rullmotstånd mm fort.
    Luftmotståndet är den största biten av effekt ökningen som behövs och bygger på hastigheten upphöjt till 3(hastigheten*hastigheten*hastigheten).

Ja, jag är en besvärlig jävel :-)
    Min bil: 0-100 ibland, fartsnål & bränslevillig

"The Stig"
    Namn
    Wiktor N
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    CNC Operator
    fy fan vad bra skrivet!!
    längtar redan efter del tre!!
    \\\Wiktor
    www.skylinemannen.com
    SkylinesStockholm

AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    Originally posted by fuling
    Patrick:
    Ett antal frågor
    1. Är testen utförada på samma ställe?
    2. Var det ca samma temperatur ute?
    3. Inget annat ändrat på bilen(mer man djuddämparen)?
    4. Är djuddämparna av samma fabrikat/typ? Kan ju vara så att 2,5" dämparen är helkast flöde i?
    5. Ökad topfart med 10km/h från vad? 90? :-)

En sådan där gissning att det behövs 10-20hk i motorn till för att öka topphastigheten från 190 till 200km/h.
    För att i dessa farter så ökar effekten som behövs för att övervinna luftmotståndet, rullmotstånd mm fort.
    Luftmotståndet är den största biten av effekt ökningen som behövs och bygger på hastigheten upphöjt till 3(hastigheten*hastigheten*hastigheten).

Ja, jag är en besvärlig jävel :-)
    klart som tusan det e testat på samma ställe.. (Borlängevägen)
    Fler som byggt avgasröret likadant som mig på kadetterna har upplevt samma sak..

jag tror mest det beror på att det e ganska krokiga rör vid bakaxeln.
    så att gå upp i dimension minskar mottrycket där´..
    sen fortsätter man med en 3" burk längst bak fö enkelhetens skull.. =)
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

Quattro
    Namn
    Henrik Sundset
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Registreringsskyltar
    Originally posted by Patrick

klart som tusan det e testat på samma ställe.. (Borlängevägen)
    Fler som byggt avgasröret likadant som mig på kadetterna har upplevt samma sak..

jag tror mest det beror på att det e ganska krokiga rör vid bakaxeln.
    så att gå upp i dimension minskar mottrycket där´..
    sen fortsätter man med en 3" burk längst bak fö enkelhetens skull.. =)

Humm... Har du en sån där MEGA böj på ditt avgasrör över bakaxeln? ser typ ut som parisehjulet... ??

Körde du då 3" all-the-way och vann hk på det?
    My Mama said I was Special!

Kör: Audi A4 Avant 2.0T Quattro -06

Dieseldängarn
    Namn
    Pelle L
    Reg.datum
    jun 2001
    Jobb
    Eget företag
    Originally posted by GT/E
    mer sånt

edit: vill gjärna se "del tre: hur man sabbar väghållning och styrgeometri meddelst fetsänkning"
    den vill ja å se....
    sug min slutpip!

verbose
    Guest
    Jag har 2,5" från standardkatten och bak med ett 3" utblås som avslutning.. satt iofs på bilen när jag köpte den, men jag har inte haft några problem med den (20 mil i en 1,3 turbo, sug på den du!). dessutom låter den bra och går tokbra. menmen, ska väl göra som du säger.

Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Sjusovare
    Det är inte farligt att ha stora rör i slutet av avgasstystemet (förutom att det låter ihåligt, väger mer och inte tillför speciellt mycket effekt).

Det jag försökte belysa är tendens att ofta överdriva och sätta på slutdämpare med jättedimensioner utan att förövrigt bry sig om avgassystemet där den borde vara som mest genomtänkt, dvs. längre fram/närmare motorn.

Visst, 4-tums utblås kanske ser kaxigt ut, men egentligen gör det ganska lite.
    Senast redigerat av beepbeep den 2002-08-16 klockan 02:22.
    Mätning med bredbandslamda utförs i Uppsala/Sthlm.

verbose
    Guest
    ah.. samma sak som att säga att alla moderater inte är idioter men många idioter är moderater, ungefär?

Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Sjusovare
    Verbose:

testa sätt på 3-tum framrör från turbon, in i racekat och 2,5 eller 3 tum efter det hela vägen ... :-) det kommer antagligen att gå ännu bättre!

www.pbz.se
    Namn
    Arash Adib
    Reg.datum
    apr 2001

beepbeep

Väldigt bra skrivet!

Bara en fråga....

När jag skulle bygga avgassystemet på min Abgoosht (se i signaturen för förklaring), så byggde jag med 2½" rör (främst pga att jag inte ville ha avgassystemet hängandes så långt under bilen pga utrymmesskäl. Sedan byggde jag 3" den sista metern med en liten dämpare med 3" anslutningar samt perforerat 5" ändrör (gjorde en sak rätt iaf ):
    http://hem.bredband.net/addadi/pics/P5260057.jpg
    http://hem.bredband.net/addadi/pics/P5260061.jpg

Hur mycket skulle jag tjäna om jag byggde om systemet och ersatte 2½"främreröret med 3"? Bilen har en boxerfyra på 1.8l med turbo som börjar ladda från ca 2000-2500rpm. Hk uppskattas till runt 200. Tror du att man känar så mycket med så pass "lite" effekt? Om det skulle göra någon skillnad så kan jag också meddela att turbon som sitter på är ett TD04HL-15T aggregat som sitter på bl a 9-3 och 9-5 aero.

PS!
    Bygger inte om systemet vid effektskillnad på minst 10hk+
    Senast redigerat av Arash den 2002-08-16 klockan 10:17.

Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Sjusovare
    Ztone: njaa...2,5" borde flöda tillräckligt bra för 200hk, så jag tror inte att du har så mycket att hämta på att byta ut främre rör mot 3". Inte på en sån relativt liten motor med normala laddtryck. Jag har ingen uppfattning hur rören efter turbon ser ut på en Subaru Leone, men så länge det inte blir några onormala böjar efter turbon så borde det funka OK. 2,5" tum är inte så pjåkig dimension alls.

P.S.
    Ni får inte missförstå mig, 3 tum vidare bak *skadar* inte, med det gör mer nytta längre fram...

www.pbz.se
    Namn
    Arash Adib
    Reg.datum
    apr 2001

Beepbeep

Bra.

Då får vi ta ett race om ett par veckor. Vinner du så tvingas du ge mig en lektion i hur min Subba blir snabbare än din Porsche, deal?

verbose
    Guest
    Originally posted by beepbeep
    Verbose:

testa sätt på 3-tum framrör från turbon, in i racekat och 2,5 eller 3 tum efter det hela vägen ... :-) det kommer antagligen att gå ännu bättre!
    jo det är framtida projekt när pengarna trillar in på mitt konto.

Nybörjare
    Namn
    Lars Goran
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Sjusovare
    ztone: gick precis igenom dina projektbilder på http://www.ztone.com. Skitkulö projekt! Synd bara att kopplingen slirar...sätt på sinterpuckar och kraftfullare tryckplatta när du får lön så blir det bra :-) (Sen blir du en hejare på att plocka ur motorer på köpet)

Vill du vara värst så är kanske lika bra på att plocka av toppar (när du redan har motorn ute) och putsa upp dom med poler-trissa?? :-)

Noll till hundra så tror jag att du kommer att bli riktigt snabb, tack vare fyrhjulsdriften...

P.S. Vad är det för inprutning på subban? Elsprut eller någon sorts K-Jet?

tjockhasse
    Guest

Re: Lilla avgasmeckaren eller "sabba bilen själv del II"

Originally posted by beepbeep
    Hej alla motorinteresserade ungdomar!

Det är kul att läsa alla positiva reaktioner på mitt tidigare inlägg med temat "hur man krånglar till en perfekt fungerade bil", eller "varför betala någon att sabba bilen när du kan göra det själv" ... så nu är det dags för del två av uppmärksammade Zatzy-följetongen...

...
    Fett bra skrivet mannen!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •