Bilsnack
Sidan 5 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 134
    Registered User ClaeS4s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Liten rättelse eller tillägg bara...

" Allmänna aslagen (PV=nRT) säger att volymen för varm gas är större än för kall gas, dvs. det är första biten från motorn som räknas mest, och det är där som grova rör hjälper... "

Ska vara allmänna gaslagen PV=mRT

P= tryck
    V= volym
    m= Massa
    R= Konstant för en viss gas
    T= Temperaturen i Kelvingrader

V och m kan även bytas ut mot Flöde och massaflöde...

Borde man inte kunna bygga och koppla en kylare runt första delen av avgasröret med kylvatten i så att avgaserna kyls fort och tar liten plats.....

Skulle säkert kunna bli massa konstiga spänningar och sånnt och massa olämpligheter på grund av kondens men endå??....
    Senast redigerat av ClaeS4 den 2002-12-16 klockan 19:38.

Nybörjare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Sjusovare
    Jaa...ju kallare gas dessto mindre plats den tar...

Roliga är att du också får ut massor av energi från det...så om du skulle kunna kyla ner avgaser efter turbon och koppla det till ett termoelement (dvs. Peltierelement) så skulle du kunna få åtskiliga kW ut... :-)
    Mätning med bredbandslamda utförs i Uppsala/Sthlm.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Originally posted by ClaeS4
    Liten rättelse eller tillägg bara...

" Allmänna aslagen (PV=nRT) säger att volymen för varm gas är större än för kall gas, dvs. det är första biten från motorn som räknas mest, och det är där som grova rör hjälper... "

Ska vara allmänna gaslagen PV=mRT

P= tryck
    V= volym
    m= Massa
    R= Konstant för en viss gas
    T= Temperaturen i Kelvingrader

V och m kan även bytas ut mot Flöde och massaflöde...

Nix. n skall det vara. Står för antal mol av ämnet. Det korrelerar ju med massan iofs så principen blir ju den samma. R är heller inte beroende av vilken gas det är utan är samma för alla ämnen. Dock som du räknar med m så blir ju R "gasberoende" istället.

Registered User ClaeS4s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Originally posted by Hondahoj

Nix. n skall det vara. Står för antal mol av ämnet. Det korrelerar ju med massan iofs så principen blir ju den samma. R är heller inte beroende av vilken gas det är utan är samma för alla ämnen. Dock som du räknar med m så blir ju R "gasberoende" istället.

OK.. det finns säkert flera versioner av det hela och jag hade inte hört den andra förut...

Min formel tog jag direkt ur Energiteknikboken vi använder på KTH....
    Corvette C5

maRgoT
    Guest

Finfint

fan, d e alltid lika väl använd tid att läsa dina inlägg hehe... snyggt jobbat!

Steken
    Guest
    3 tum är för mesar...Jag har beställt ett 3,74"

T-Racing Iggesund
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    kanske blir nått när jag blir stor
    det där var kul läsning kan du inte dra en sån historia om dumpventilare eller nått, en polare frågade mej om han kunde ha dump på sin mazda 323 -84 måsta skratta lite åt han bara =) dra nått om nått sånt

Registered User MeKKes avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Vent montör
    fin läsning..
    det finns en om dumpventiler, hans första lilla bok.. =)
    ring till bilsport och fråga om du inte kan få din egna lilla "idiot-skola" där.. vore kul och lärorikt för en nybörjare som mig.. du som klaga på hans skriverier, lägg ner.. I första hand kan man ju se det som lära, om du tar det illa, så sluta läs.

Mr_Glans
    Guest
    hmmm tänkte ha 2,5 tum från grenröret på min BMW 323-80 och sen lite senare(när ekonomin har återhämtat sig) så tänkte jag införskaffa ett extractor grenrör... Låter det bra??

MVH

///Tobbe

crille83
    Guest
    helt jävla underbart bra.....
    du ska fan ha en egen sida i bilsport..
    har du snackat med dom om dom vill?

VW nörd... Amazonass avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    IT-Hora
    Fan då kanske man var vettig då man monterade på ett 2" rostfritt system från kat och bakåt på flickvännens vento då... Givetvis med ett perforerat 3" slutrör

Spiidfriik
    Guest
    Originally posted by beepbeep
    ztone: gick precis igenom dina projektbilder på http://www.ztone.com. Skitkulö projekt! Synd bara att kopplingen slirar...sätt på sinterpuckar och kraftfullare tryckplatta när du får lön så blir det bra :-) (Sen blir du en hejare på att plocka ur motorer på köpet)

Vill du vara värst så är kanske lika bra på att plocka av toppar (när du redan har motorn ute) och putsa upp dom med poler-trissa?? :-)

Noll till hundra så tror jag att du kommer att bli riktigt snabb, tack vare fyrhjulsdriften...

P.S. Vad är det för inprutning på subban? Elsprut eller någon sorts K-Jet?
    Tar mej friheten att svara då jag har en likadan bil (RX Special)med liknande mods (OT eller inte...).
    Det är ett riktigt bra helelektroniskt sprut med massemätare som omodifierat orkar med 1 bar utan IC. Då börjar det spika trots att lambdan visar grönt, så med IC kan man nog ladda ännu mer. Jag har förresten inte backat tändningen max heller, kopplingskräket slirar ändå till och från, så jag ids inte laborera mer förrän jag har en koppling som pallar. Som den är idag klår den en standard Legacy Turbo (200hk) upp till 150-160 nånstans.

240racing
    Guest
    Hehe...äh, som jag brukar säga: Ju större desto bättre!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2003
    Jobb
    pappabetalar (i en sago värld)
    HAHA så äg... fast ska säga att jag som går i bilköpar tankar o svävar på små Fast and the furius moln med puffar o eld hit o dit blir lite orolig o känner att det kommer bli en dyr historia om jag ska få så som jag vill ha

Vadå, Title?
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Tekniker
    Stående ovation!!!! och vågen...
    Ljus för nybörjare: Röd = Stop. Grön = Kör. Gul = Kör fortare. Blå = Warp factor 10.