Volvo XC40 och C40 Recharge får (äntligen) bakhjulsdrift

Volvo gör en rejäl uppdatering av elbilarna XC40 och C40. De får bakhjulsdrift och större batteri.

Annons
Annons

Volvo har redan berättat att den stora suven EX90 ska komma med bakhjulsdrift, men redan nu gör Volvo en stor förändring av de mindre Recharge-modellerna XC40 och C40.

De två modellerna har under en tid varit säljstoppade. Nu framkommer anledningen, skriver nederländska Autoweek. Volvo har gjort om modellerna rejält och på vissa marknader, bland annat Nederländerna, går det redan nu att beställa dem.

Framhjulsdriften är bytt mot bakhjulsdrift. Enligt Autoweek är den nya elmotorn som används på bakaxeln framtagen av Volvo själva. Modellerna kommer också med Twin Engine-fyrhjulsdrift med 408 hästkrafter.

Batteriet växer från 78 till 82 kWh. Det ger en räckvidd på 534 km för C40 och 515 km för XC40. Det finns också ett mindre batteri som ger 477 respektive 460 km WLTP-räckvidd

Den nya motorn sänker elförbrukningen från 18,2 till 17,1 kWh/100 km för XC40 och 16,5 kWh/100 km för C40 enligt WLTP. Bilarna kan snabbladdas med en effekt på upp till 200 kW.

Med det större batteriet blir effekten 252 hästkrafter och med det mindre begränsas effekten till 239 hästar. Båda versionerna gör 0-100 km/h på 7,4 sekunder.

De svenska priserna är ännu inte officiella, men i Nederländerna har priset för basmodellen höjts med cirka 35 000 kronor.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen