Kommande elbilar och laddhybrider

Den bästa bilen är alltid den som finns runt hörnet – eller? Utvecklingen i bilbranschen går snabbt och när det gäller elbilar och miljöbilar finns det alltid något nytt att se fram emot.

De senaste uppdateringarna är markerade med gul färg.

Audi A9 (e-tron GT)

Audi A9 blir en helt ny toppmodell med eldrift. Räckvidd på över 50 mil och nästan helt självkörande. Audi A9 skulle tidigare bli en coupéversion av lyxmodellen A8, men nu blir det istället en slank sedanmodell, inte helt olik Tesla Model S, men förmodligen en storlek större.

Audi A9 får en elmotor framtill och två baktill, med en totaleffekt på upp till 500 hästkrafter. Batteripaketet är på 95 kWh. Audi har visat upp första bilden på modellen (ovan) och den kan få heta e-tron Gran Turismo, eller e-tron GT.

Premiär: 2020

Audi e-tron Quattro

Det kommer många spännande nyheter från Audi under den närmaste framtiden. Nästan alla nya modeller, som coupésuven Q4 och nya toppmodellen Q8, kommer som laddhybrider. Men den stora nyheten blir Audi e-tron Quattro – en eldriven suv och en direkt konkurrent till Tesla Model X. Räckvidden hamnar på 50 mil och bilen baseras på den nyutvecklade plattformen för elbilar som Volkswagenkoncernen utvecklat.

Audi e-tron Quattro hamnar som namnet antyder mellan Q5 och Q7 storleksmässigt, men något närmare Q5. Den bygger på samma plattform som Porsche Mission E.

Den helt eldrivna suven får 435 hästkrafter, ett batteri på 95 kWh och 50 mils räckvidd. Audi har redan öppnat för förhandsbokningar av e-tron Quattro i Norge.

Audi e-tron Quattro ska följas av fler versioner. Audi har till exempel visat upp e-tron Sportback i konceptform, en coupésuv med eldrift.

Audis elsuvar kommer med flera batteristorlekar, snabbladdning på minst 150 kW och trådlös laddning. Och bilarna ska kunna ge maximal acceleration flera gånger.

Premiär: Hösten 2018 (e-tron), 2019 (e-tron Sportback)

Audi Q8

Förutom Q6-modellen här ovan kommer en ännu större och lyxigare Audisuv. En skillnad är dock att Audi Q8 kommer som laddhybrid medan Q6 blir eldriven. Audi utvecklar just nu en ny laddhybridteknik till Q8, med elmotor och bensinmotor. Räckvidden på eldrift blir drygt fem mil.

Fler eldrivna Audimodeller

Audi har planer på en eldriven halvkombi, i samma stil som Volkswagen ID. De båda modellerna bygger på samma plattform. Det finns också planer på en eldriven superbil.

Vid sidan om de helt eldrivna modellerna kommer flera laddhybrider, däribland nya Audi A8 som visas upp i höst. Även A7 Sportback och suven Q4 kommer som laddhybrider, 2019 respektive 2020.

Läs också: Audis elbilsoffensiv: Tre nya modeller på gång

Bentley med eldrift?

Lyxmärket Bentley har planer på att lansera en elbil. Enligt vissa uppgifter är det en ny suv som ska presenteras med eldrift – kanske dagens Bentayga-modell, eller en helt nyutvecklad och lite mer kompakt modell. Men märket har också visat upp en eldriven cabriolet och det finns planer på att lansera en ny modellinje vid sidan om dagens Continental, Mulsanne och Bentayga. Den ska bli sportigare och kan komma med eldrift.

Bentley har visat upp en laddhybridversion av lyxsuven Bentayga med räckvidd på fem mil på eldrift enligt NEDC-körcykeln.

BMW:s nya elbilar

Nu kommer nya uppgifter om att nästa generation BMW 3-serie, som ska lanseras 2017 eller 2018, kommer i en helt eldriven version. Det skulle i så fall kunna bli en tuff konkurrent till Tesla Model 3. Den eldrivna versionen lanseras förmodligen inte direkt vid 3-seriepremiären utan något senare – kanske 2019 eller 2020.

BMW har också bekräftat att Mini och suven X3 kommer med eldrift, den förra 2019 och den senare 2020.

Förutom nio nya elbilar kommer fem nya laddhybrider före 2021. Elbilarna får batteripaket på 60, 90 och 120 kWh som ger officiella räckviddssiffror på upp till 70 mil.

BMW i8 Roadster

BMW har visat upp en cabrioletversion av superhybriden i8 och en uppdaterad i8 Coupé. BMW i8 Roadster har inget baksäte men under tygsuffletten finns 100 liter extra bagageutrymme. Bakrutan på Roadster går att höja och sänka med suffletten uppe eller nere, den fälls för övrigt på 15 sekunder i upp till 50 km/h.

Förutom BMW i8 Spyder ryktas det också om att BMW ska släppa en helt eldriven i8.

En helt ny generation i8 presenteras 2024.

Premiär: 2018

BMW i4

Det har länge ryktats om en helt ny modell från BMW:s så kallade i-avdelning som bygger elbilar och hybrider. Den har gått under namnet "BMW i5", men nu bekräftar BMW att den ska heta i4. Modellen hamnar mellan i3 och i8 storleksmässigt, och nu har vi fått en första försmak på hur den skulle kunna se ut, i form av konceptbilen Vision Dynamics.

BMW pratar om en räckvidd på 60 mil och en 0–100-tid på fyra sekunder.

Premiär: 2020 eller 2021

BMW iNext

BMW utvecklar en helt självkörande bil tillsammans med Intel och Mobileye. Den går under namnet iNext och får ett helt nytt designtänk både invändigt och utvändigt. Bilen ska börja testköras redan 2017.

Premiär: 2021

Nyheter från Citroën, DS och Peugeot

PSA-koncernen var tidigt ute med elbilar i form av syskonmodellerna Peugeot iOn och Citroën C-Zero. Men efter det har takten inte varit särskilt hög. Nu kan det börja hända grejer.

Elbilar
Märke Modell Premiär
Citroën C4 Cactus med eldrift 2020
Citroën Eldriven kompaktsuv (B-segmentet), ska konkurrera med bland andra Hyundai Kona längre ned på sidan 2020
Citroën C4 (nästa generation) med eldrift 2021
Citroën C3 (nästa generation) med eldrift 2024
DS Eldriven kompaktsuv i B-segmentet (förmodligen är det en syskonbil till Citroënsuven här ovan) 2019
DS DS 7 Crossback med eldrift 2024
DS DS 3 Crossback 2019
DS DS 4 med eldrift (baseras förmodligen på Citroën C4 här ovan) 2020
Peugeot Småbilen 208 med eldrift (nästa generation) 2019
Peugeot Suven 2008 med eldrift 2020
Peugeot Ny eldriven suv i B-segmentet (småbilsklass) 2020
Peugeot Ny eldriven suv i C-segmentet (Golfklass) 2022
Peugeot Golfutmanaren 308 med eldrift (nästa generation) 2021
Laddhybrider

Citroën C5 går i graven och ersätts med nya "suvifierade" C5 Aircross. Som modet föreskriver är den ingen vanlig kombi utan en högbyggd crossover. Den kommer med laddhybridteknik, oklart när.

e-Go Life

Mindre bilar skulle effektivisera transporterna i städerna. Alla behöver inte åka en sjusitsig suv – det är inte hållbart. Det är ståndpunkten hos tyska e-Go Mobile som planerar en ny, smidig elbil som heter e-Go Life.

Största fördelen blir priset på 15.900 euro före rabatter. Men då får du hålla tillgodo med en räckvidd på som bäst 14 mil.

Premiär: 2018

Faraday Future FF 91

Faraday Future är ett amerikanskt företag med backning från kinesiska investerare. På teknikmässan CES visades den nya modellen FF 91 upp, en helt eldriven bil med 1.065 hästkrafter och räckvidd på över 60 mil, tack vare ett 130 kWh-batteri.

Företaget Faraday Future har rapporterats vara i kris med flera chefsavhopp och osäkerhet kring produktionen. Det återstår att se om bilen börjar byggas i större skala.

Ford: Ny elsuv och flera hybrider

Ford ska lansera en helt ny eldriven suv med räckvidd på över 50 mil, avslöjade märkeschefen på CES-mässan. Ford ska också lansera hybridversioner av de mest klassiska V8-modellerna någonsin, Mustang och pickupen F-150. Dessutom kommer en laddhybridversion av skåpbilen Transit.

Målet är att lansera en prisvärd suv som blir billigare än konkurrenterna.

"Vår plan är att den ska bli en överkomlig bil, en mainstreammodell", sa Fords utvecklings- och teknikchef Raj Nair i en intervju med Business Insider.

Ford jobbar också på en elbil med namnet Model E som ska presenteras 2019.

Premiär: 2020 (för suven)

Fisker Emotion

Henrik Fisker är mannen bakom laddhybriden Fisker Karma. Företaget gick i konkurs, men nu är han tillbaka med ett nytt elbilsprojekt som heter Emotion. Den nya bilen har en intressant batteriteknik som ska ge längre räckvidd och kortare laddtid. Senare kommer ytterligare en ny batteriteknik som ska ge riktigt kvick snabbladdning.

Premiär: 2019

Honda Clarity

Honda ska lansera en modell både som laddhybrid, elbil och bränslecellsbil. Det kontroversiella med elversionen är att den får en räckvidd på 13 mil, enligt den amerikanska EPA-körcykeln. Priset ska hamna på 35.000 dollar.

Läs också: Första intrycket av vätgasbilen Honda Clarity: Silkesmjuk drivlina men få tankstationer

Premiär: Oklart

Förutom Clarity finns också planer på en mindre elbil i samma storleksklass som dagens Honda Jazz. Den kan premiärvisas 2020.

Honda Urban EV

En fräck konceptbil som faktiskt ska sättas i produktion. Honda har också visat upp en ny elsportbil på samma tema, men om den ska bli verklighet är inte bekräftat.

Premiär: 2019

Hyundai Ioniq med längre räckvidd

Den eldrivna versionen av Hyundai Ioniq har ett batteripaket på 28 kWh och ska klara en räckvidd på 25 mil, men det ryktas redan om en ny version som kommer ha längre räckvidd.

Premiär: Oklart

Hyundais nya bränslecellsbil

Hyundai har visat nya vätgassuven Nexo. Den kan köras 80 mil på en tank.

Premiär: 2018

Hyundai Kona

Hyundai fortsätter på elbilsspåret efter Ioniq, och nu har det blivit dags för kompaktsuven Kona Electric. Den kommer med två olika batteripaket som ger räckvidd på 30 respektive 47 mil enligt WLTP-körcykeln. Snabbladdning på upp till 100 kW och bagageutrymme som i en Volkswagen Golf.

Hyundai och Kia planerar också att skruva upp produktionstakten för att undvika problemen som uppstod vid lanseringen av Hyundai Ioniq Electric. Hyundai underskattade efterfrågan och köparna vittnade om långa leveranstider.

Det är nu bekräftat att Hyundai Kona Electric inte får dragkrok när den lanseras, och att försäljningen startar senare i år.

Premiär: 2018

Jaguar I-Pace

Jaguar har visat upp nya elsuven I-Pace, som börjar säljas senare i år med priser från 829.000 kronor. Det är en fyrhjulsdriven och helt eldriven suv med två elmotorer, 400 hästkrafter, vridmoment på 700 Nm, räckvidd på 48 mil enligt WLTP-körcykeln och batteripaket på 90 kWh.

Premiär: 2018

Kia Niro som elbil

Kia Niro finns redan som hybrid och laddhybrid, men längre fram kommer kompaktsuven också som helt eldriven. Den får en räckvidd på 38 mil i EPA-körcykeln.

Precis som med Hyundai Kona här ovan planerar Hyundai/Kia-koncernen att skruva upp produktionstakten för att undvika problemen som uppstod vid lanseringen av Hyundai Ioniq Electric. Hyundai underskattade efterfrågan och köparna vittnade om långa leveranstider.

Premiär: 2018?

Lexus LS med bränslecellsdrift

Toyotakoncernen fortsätter storsatsa på vätgasbilar. Lexus flaggskeppsmodell LS komer med bränslecellsdrift 2020.

Lucid Air

Företaget som tidigare hette Atieva heter numera Lucid och har visat upp nya elbilen Air. På många sätt verkar den vara en utmanare till Tesla Model S med mycket effekt, snabb acceleration, uppkopplade funktioner och sedankaross. Räckvidden ligger på över 60 mil och det finns ett bekvämt "loungebaksäte" att köpa till.

I mars kom nya uppgifter om att instegsmodellen av Lucid Air blir överraskande prisvärd: från 60.000 dollar.

Premiär: Sedanmodell 2018, två suvar 2020–2021

Läs också: Lucid Air fångad på film i San Fransicso – och den ser riktigt läcker ut

Lynk

Volvoägaren Geelys nya bilmärke heter Lynk och ska bygga "världens mest uppkopplade bil". Första modellen är en suv som heter Lynk 01, men efter det följer fler modeller och många av dem får el- eller hybridteknik som delas med Volvo. Bilarna ska kunna delas med andra via en app.

Maseratis nya elbil

Maserati ingår i Fiat/Chrysler-koncernen som knappast har varit några föregångare när det gäller elbilar. Den buffliga bilchefen Sergio Marchionne har varit elbilsmotståndare, men nu kan han ha vänt. Maserati ska lansera en sportig eldriven coupé.

Premiär: 2020

Mazdas nya elbil

Mazda gör tvärt emot många konkurrenter: elbilen lanseras först (2019) och laddhybriden dröjer ytterligare några år (2021). Vilka modeller de ska baseras på är inte klart. Laddhybridmodellen får en wankelmotor som enligt Mazda ska gå betydligt mjukare än en vanlig bensinmotor. Tekniken utvecklas tillsammans med Toyota, men den nya solid state-batteritekniken som Toyota ska använda får Mazda inte ta del av.

Premiär: 2019

McLarens nya toppmodell med eldrift

"En elektrisk McLaren måste klara en halvtimme på banan med en halvtimmes paus innan den kan köra ut igen. Vi får inte se nästa generation P1 före 2023 men det kan komma en annan bil i samma serie innan dess", uppger en källa till Auto Express.

Premiär: 2020

Mercedes elbilar

Mercedes ska lansera flera nya elbilar under de kommande åren.

• Först ut är konceptbilen Generation EQ som nyss har visats upp på bilsalongen i Paris. Modellen ska heta EQ C och ska börja säljas 2020. Premiär blir under våren.

• Mercedes har också visat upp en mindre modell, EQ A, som även den ska börja säljas 2020.

• Och det dyker upp fler modeller i EQ-familjen. Sedanmodellerna EQ E och EQ S ska visas upp 2021. Suv-versionerna av EQ E och EQ S kommer 2022.

Mercedes hade tidigare som strategi att "satsa brett" på många olika tekniker – däribland bränslecellsbilar. Nu har Mercedes ändrat strategi och prioriterar utvecklingen av nya batterielbilar allra högst. Elbilsmålet har till och med skruvats upp. De nya elmodellerna från Mercedes får snabbladdning och laddhybridversionen av S-klass kan laddas trådlöst.

Helt bortprioriterade är dock inte vätgasbilarna. Suven GLC kommer med vätgasdrift och den går också att ladda i ett uttag. Försäljningsstart för den blir 2018.

Läs också: 4 viktiga nyheter om elbilar och hybrider från Mercedes
Läs också: Mercedes kan planera ett helt nytt bilmärke för elbilar
Läs också: Första intrycket av Mercedes EQ: Så känns elsuven

Mercedes laddhybrider

Mercedes nya laddhybrider ska ha mycket längre räckvidd än idag. Utvecklingschefen Ola Källenius har pratat om räckviddssiffror på tio mil på eldrift.

Innan dess ska Mercedes börja sälja laddhybrider med dieselmotor. Det är ett kontroversiellt beslut, eftersom de flesta i branschen gör tvärt om och skrotar dieselhybriderna.

Premiär: 2018 (dieselhybriderna)

Mini som elbil

BMW har bekräftat att småbilen Mini kommer som elbil. Den har redan visats upp som konceptbil.

Premiär: 2019

Mitsubishis nya laddhybridsuv

Ersättaren till populära laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV skulle kunna se ut så här. Detta är konceptbilen Mitsubishi Ground Tourer PHEV som visar vad vi kan förvänta oss under de kommande åren. Mest intressant är att drivlinan har en elräckvidd på tolv mil, betydligt längre än för alla konkurrenter.

Premiär: Oklart

Det ryktas också om att Mitsubishi ska lansera en laddhybridversion av den mindre suven Eclipse Cross som visades tidigare i år. Det vore rimligt att fördela ut den dyra laddhybridtekniken på fler modeller för att dela på utvecklingskostnaderna.

Premiär: 2018

Mitsubishis elsuv

Förutom laddhybridsuven här ovan kommer också en helt eldriven suv, har Mitsubishichefen lovat. Den skulle kunna se ut som konceptbilen eX. Elsuven blir mindre än Outlander och antagligen lika stor som Nissan Qashqai, med en räckvidd på 40 mil.

Premiär: 2020

Nevs nya elbil

Det finns stora planer och höga ambitioner i Trollhättan. Nevs har skrivit ett avtal om samarbete med kinesiska Iconiq Motors (bilden ovan) och de båda biltillverkarna ska utveckla nya elbilar tillsammans för att spara på kostnaderna.

Nevs ska också utveckla en egen elbil i ungefär samma storlek som BMW 5-serie, eller något större.

Premiär: 2019

Innan den lanseras ska Nevs börja bygga eldrivna versioner av Saab 9-3. Den ska inte säljas utan ingå i olika elbilsflottor där bilarna kan delas mellan flera personer, och Sverige har inte högsta prioritet vid lanseringen. Nevs 9-3 har nu börjat byggas i Kina.

Läs också: Nevs i spännande samarbete – ska utveckla ny elbil

Nissans nya bränslecellsbil

Nissan har en intressant idé om framtidens bränslecellsbil – den skulle nämligen kunna tankas med etanol eller vattenblandad etanol. På så sätt kan förarna tanka på mackarna som redan finns, och behöver inte leta upp en vätgasmack. 

Premiär: 2020?

Nissans elsuv

Vid sidan om Leaf kommer en eldriven suv. Den har redan visats upp i konceptform och kallades då för Nissan IMx.

Premiär: 2019

Opel Ampera-e

Lång räckvidd och rimlig prislapp – det är många som ser fram emot nya Opel Ampera-e. Det här är den europeiska syskonbilen till Chevrolet Bolt, och den lockar med en officiell räckviddsssiffra (enligt NEDC-körcykeln) på 52 mil. Det borde innebära knappt 40 mil i verkligheten.

Opel Ampera-e har redan börjat säljas på den viktiga norska marknaden för 299.000 norska kronor.

Tyvärr har leveranserna blivit försenade och frustrerade köpare vittnar om att de inte får några konkreta leveransbesked från Opel i Norge. Exakt vad det innebär för den svenska lanseringen är för tidigt att säga, men planen är att lansera Ampera-e i Sverige 2018.

Opel har prishöjt Ampera-e med 45.000 kronor i Norge och norska köpare vittnar om långa leveranstider. Opel Ampera-e säljs enligt nya uppgifter med 100.000 kronor i förlust för att inte nya ägaren Peugeot/Citroën ska tvingas betala böter för höga utsläpp.

Premiär: 2018?

Läs också: Opel Ampera-e: Fakta, räckvidd och design – här är allt vi vet idag
Läs också: Opel ger svar på tal om konstiga räckviddstexten i Ampera-e och Chevrolet Bolt
Läs också: Opel Ampera-e: Produktionen är igång – och den ska följas av fler elbilar
Läs också: Vi provkör Opel Ampera-e – räckvidd som räcker för de flesta
Läs också: Frustrerade kunder när Opel Ampera-e försenas i Norge
Läs också: Obekräftade uppgifter: Opel Ampera-e inte till Sverige?

Vid sidan om Ampera-e kommer också flera andra elbilar och laddhybrider från Opel, bland annat en eldriven version av kompaktsuven Mokka (2019) och småbilen Corsa (2020).

Porsche Mission E

Den omtalade Teslautmanaren från Porsche är äntligen på gång, men den dröjer ytterligare några år. Konceptbilen Mission E har mer än 600 hästkrafter, räckvidd på 50 mil och laddtid på en kvart. Spänningsnivån är på 800 volt vilket är betydligt mer än i Tesla. Instegsmodellen ska kosta som Porsche Panamera, det vill säga från ungefär 850.000 kronor, men då handlar det förmodligen om en version med kortare räckvidd.

Porsche Mission E testkörs just nu på Nürburgring inför lanseringen.

Premiär: "Före 2020"

Läs också: Nya detaljer om Porsche Mission E: "Målet är att bygga den helt koldioxidneutralt"

Vid sidan om Porsche Mission E finns det också (obekräftade) planer på att lanser eldrivna versioner av befintliga modeller. Mest intressant här är en helt eldriven version av suven Macan.

"Vi har andra idéer bortom Mision E", sa försäljningschefen Detlev von Platen till nyhetsbyrån Reuters i samband med årets upplaga av bilsalongen i Genève.

Porsche har redan öppnat den första snabbladdningsstationen som klarar 350 kW, vilket öppnar för riktigt snabb laddning av de kommande elbilarna.

Porsche Mission E Cross Turismo

Den vanliga versionen av Porsche Mission E följs med all sannolikhet av en systermodell – Mission E Cross Turismo. Som synes en förhöjd kombiversion med tydliga drag av skogsmulle där hjulhus och trösklar skyddas av plastsköldar.

Tekniskt verkar Porsche Concept Study Mission E Cross Turismo vara identisk med fyrdörrars sedanmodellen. Det innebär två elmotorer med 440 kW (600 hk) som fördelar kraften till alla fyra hjulen.

Premiär: 2021?

Quant

Entreprenören Nunzio la Vecchia har i flera år försökt få en spännande elbilsteknik att fungera. Innan hans företag Nanoflowcell har fått patent för lösningen vill han inte avslöja exakt hur den fungerar. Men i princip handlar det om saltvatten som genom en reaktion kan alstra elektricitet. Räckvidden blir längre än för elbilar och bilen behöver inte laddas i uttag.

Det finns flera konceptbilar med den här tekniken. Quantino är en liten elsportbil och Quant F (på bilden ovan) är en superelbil med 1.090 hästkrafter och en räckvidd på 80 mil. Enligt företaget är bilen till 90 procent klar för produktion. Quant F har en tvåstegad automatlåda och varje hjul har en egen elmotor. Total räckvidd uppges till 80 mil.

Premiär: Oklart

Nästa Renault Zoe

Det börjar så smått ryktas om nästa generation av elbilen Zoe. Den var tidigt ute bland elbilarna och säljer riktigt bra på den europeiska marknaden. Renault Zoe lanserades 2012 och har nyligen kommit med större batteri. Ersättaren kan presenteras 2020.

Efter Zoe kommer en eldriven suv-modell 2022.

Rimac C Two

Ny eldriven superbil som ska klara 0–60 mph (0–96 km/h) på 1,85 sekunder. Som av en händelse är det några hundradelar snabbare än Tesla Roadster...

Batteripaketet i Rimac C Two är på 120 kWh ska ge en räckvidd vid väldigt snäll körning på 65 mil. Bara 150 exemplar ska byggas.

Seats nya elbilar

Seat kommer få ta del av Volkswagenkoncernens elbilsteknik och det kommer dyka upp flera elbilsmodeller med Seatmärke. Först ut är småbilen e-Mii som kommer 2019. Den följs av en eldriven suv 2020.

Skoda Vision E

Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb 2019, men senare kommer också helt eldrivna modeller. Den första dyker upp 2020 och blir en eldriven suv med räckvidd på 50 mil enligt NEDC-körcykeln. Den får två elmotorer och totalt 300 hästkrafter.

Premiär: 2020

Skoda Superb som laddhybrid

Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb, men det är fortfarande oklart om den kommer som kombi. Enligt nya uppgifter får den samma drivlina som i koncernsyskonet Volkswagen Passat GTE, men med större batteripaket som ger längre räckvidd.

Premiär: 2019

Skoda Vision X

Det här är en intressant idé. Skoda har smygvisat konceptbilen Vision X som kan köras på både el, biogas och bensin. Det blir dock ingen laddhybrid. 48-voltsbatteriet ger upp till två kilometers körning på ren eldrift och batteriet laddas genom bromskraftåtervinning.

Premiär: 2019 eller 2020

Sono Motors

Här kommer en uppstickare från Tyskland, som tagit in pengar genom crowdfunding. Sono Motors bygger en överkomlig elbil med lång räckvidd och funktionen som många svenska bilägare vill ha: dragkrok!

Premiär: 2019

Subarus nya elsuv

Subaru ska lansera en fyrhjulsdriven crossover med eldrift. Den här modellen baseras på en helt ny plattform som Subaru visade upp tidigare i år. (Bilden visar Subaru XV Concept från 2016.)

Premiär: 2021

Tesla Model 3

Tesla Model 3 är kanske den mest hajpade elbilen någonsin. Bilen är numera helt officiell och du kan läsa mer om den här.

Fler Teslamodeller

De modeller som finns med i Teslachefen Elon Musks "master plan" är en crossover, en buss och en lastbil av något slag.

• Crossovermodellen ryktas heta Model Y och det är oklart när den dyker upp. Tesla har släppt en första teaserbild på Model Y. Designdetaljer och tillverkningsplaner ska släppas i år och målet är att bygga en miljon Model Y om året. Elon Musk vill enligt nya uppgifter komma igång med produktionen av Model Y i november 2019.

• Dessutom har Elon Musk avslöjat att det kommer en ny generation av Tesla Roadster, men den ligger förmodligen några år bort.

Läs också: Tesla Model Y på gång – plus sju andra elsuvar

Toyotas nya elbilar

Toyota har varit motståndare till helt eldrivna batteribilar länge, men nu har något hänt. Toyota planerar hela nio nya elbilar inom bara några år. Det finns också planer på ett samarbete med Panasonic för att utveckla batterier. Toyota satsar också på en ny batteriteknik som ska möjliggöra extremt snabb laddning.

Toyota satsar totalt 23 miljarder kronor på elektrifierade bilar de kommande åren, men det innefattar alltså även hybridbilar med bensinmotor som inte går att ladda.

Premiär: 2020

Uniti

Ett spännande, svenskt elbilsprojekt. Målet är att bygga en smidig elbil för storstäderna. Har nyss visat upp modellen Uniti One med räckvidd på 30 mil och instegspris på 145.000 kronor. Bilen ska byggas i Landskrona. Ska börja levereras 2019.

Läs också: Medvind för svenska elbilen – ska byggas i ny fabrik i Skåne
Läs också: Svenska elbilen Uniti ska byggas i Landskrona

Volkswagens billiga "folkelbil" heter ID

Efter den stora dieselskandalen är det viktigt för Volkswagen att lyfta varumärket. En viktig del blir den nya elbilen som inte ska baseras på någon befintlig modell, utan som alltså blir något helt nytt. Volkswagen siktar på att bygga "världens billigaste elbil".

Elbilen är nu visad i konceptform. Den heter ID och ska sättas i serieproduktion 2019.

Volkswagens nya elbil blir ungefär lika stor som en Golf men rymlig som en Passat. Den får en räckvidd på mellan 40 och 60 mil enligt Volkswagen.

Volkswagen satsar på en lägre prislapp än för Tesla Model 3.

Premiär: Produktionsversionen klar 2019

Läs också: Volkswagen gör helt om – 30 elbilar på nio år
Läs också: Första intrycket av Volkswagen ID: Luftig och spännande – men den dröjer

Volkswagen ID Buzz

Vid sidan om halvkombimodellen ska Volkswagen släppa fler ID-modeller med eldrift. Elbussen som visades upp på Detroitsalongen heter ID Buzz och har sköna 50-talsvibbar till gamla Folkabussen. Räckvidden ligger på drygt 60 mil enligt NEDC-körcykeln och eldrivlinan är mycket utrymmeseffektivare än en fossildrivlina, vilket ger bättre innerutrymmen.

Premiär: 2022

Läs också: Grönt ljus för Volkswagen ID Buzz – elbilsbussen kommer 2022

Volkswagen ID Crozz

Förutom de båda ID-modellerna här ovan planerar Volkswagen en eldriven suv eller crossover. Med tanke på hur snabbt suv-försäljningen ökar globalt sett är det inte precis någon högoddsare. Konceptbilen ID Crozz klarar drygt 50 mil på en laddning i NEDC-körcykeln.

Premiär: 2020

Volkswagen ID Vizzion

Lyxlimpan Volkswagen Phaeton är död och den ska ersättas av en helt eldriven lyxsedan. Den har smygvisats i form av konceptbilen ID Vizzion, en elbil som hamnar i samma storleksklass som Mercedes S-klass.

Volkswagen ID Vizzion har 306 hästkrafter och ett batteripaket på 111 kWh vilket ger en räckvidd på 66 mil enligt NEDC-körcykeln. Bilen är fyrhjulsdriven och har en "digital chaufför", som Volkswagen kallar de självkörande funktionerna.

Premiär: 2019

Volvos elbilar

Volvos prestandamärke Polestar har visat upp en ny coupémodell som ska börja säljas 2019. Det är en laddhybrid med räckvidd på 15 mil på eldrift och 600 hästkrafter. Den följs av ytterligare två modeller.

• Polestar 2 är en helt eldriven mellanklassbil som ska konkurrera direkt med Tesla Model 3. Det skriver till och med Polestar direkt i pressmaterialet. Bilen befinner sig på utvecklingsstadiet och ska börja byggas före slutet av 2019.

• Polestar 3 är en helt eldriven, större suv som befinner sig i slutskedet av designfasen. När den ska börja säljas är oklart.

Målet är att en av tio sålda Volvobilar ska vara eldrivna 2020.

Vid sidan om Polestars elbilar ska Volvo lansera helt eldrivna versioner av suven XC40 och kommande ersättaren till V40. Läs mer om dem här.

Premiär: 2019–2020

Volvos nya laddhybrider

Förutom de nya elbilarna kommer fler laddhybridmodeller från Volvo, med lägre effekt och pris. Volvo har tidigare sett laddhybriderna som dyra toppmodeller men snart blir det ändring.

Volvo utvecklar framhjulsdrivna laddhybrider med en trecylindrig förbränningsmotor. Den får heta T5 Twin Engine. Bilarna får dubbelkopplingslåda, elmotor på 75 hästkrafter och batteripaket på 9,7 kWh. Räckvidd på eldrift blir drygt fem mil.

Vid sidan om den kommer nya drivlinan T6 Twin Engine med premiär i nya V60 – en nedtrimmad version av toppmodellen T8 Twin Engine med mindre effekt.

Volvo ska också lansera lätthybridmodeller med mindre batterier som inte kan laddas i uttag.

Premiär: 2018

  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!