Kommande elbilar och laddhybrider

Den bästa bilen är alltid den som finns runt hörnet – eller? Utvecklingen i bilbranschen går snabbt och när det gäller elbilar och miljöbilar finns det alltid något nytt att se fram emot.

De senaste uppdateringarna är markerade med gul färg (fungerar inte i Facebook Instant Articles).

Audi A9

Audi A9 blir en helt ny toppmodell med eldrift. Räckvidd på över 50 mil och nästan helt självkörande. Audi A9 skulle tidigare bli en coupéversion av lyxmodellen A8, men nu blir det istället en slank sedanmodell, inte helt olik Tesla Model S, men förmodligen en storlek större.

Audi A9 får en elmotor framtill och två baktill, med en totaleffekt på upp till 500 hästkrafter. Batteripaketet är på 95 kWh. Bilden visar konceptbilen Audi Prologue.

Premiär: 2020

Audi Q6 (eller E-tron Quattro)

Det kommer många spännande nyheter från Audi under den närmaste framtiden. Nästan alla nya modeller, som coupésuven Q4 och nya toppmodellen Q8, kommer som laddhybrider. Men den stora nyheten blir Audi Q6, eller E-tron Quattro som den förmodligen får heta – en eldriven suv och en direkt konkurrent till Tesla Model X. Räckvidden hamnar på 50 mil och bilen baseras på den nyutvecklade plattformen för elbilar som Volkswagenkoncernen utvecklat.

Audi E-tron Quattro hamnar som namnet antyder mellan Q5 och Q7 storleksmässigt, men något närmare Q5. Den bygger på samma plattform som Porsche Mission E.

Den helt eldrivna suven får 435 hästkrafter, ett batteri på 95 kWh och 50 mils räckvidd. Audi har redan öppnat för förhandsbokningar av E-tron Quattro i Norge.

Det är inte alls otroligt att E-tron Quattro följs av fler versioner. Audi har till exempel visat upp E-tron Sportback i konceptform, en coupésuv med eldrift.

Premiär: 2018

Läs också: Audi avslöjar nya detaljer om elsuven E-tron – kommer 2018

Audi Q8

Förutom Q6-modellen här ovan kommer en ännu större och lyxigare Audisuv. En skillnad är dock att Audi Q8 kommer som laddhybrid medan Q6 blir eldriven. Audi utvecklar just nu en ny laddhybridteknik till Q8, med elmotor och bensinmotor. Räckvidden på eldrift blir drygt fem mil.

Fler eldrivna Audimodeller

Audi har planer på en eldriven halvkombi, i samma stil som Volkswagen ID. De båda modellerna bygger på samma plattform. Det finns också planer på en eldriven superbil.

Läs också: Audis elbilsoffensiv: Tre nya modeller på gång

BAIC Arcfox 7

Elsuperbil med över 600 hästkrafter som ska fixa 0–100 km/h på under tre sekunder. Räckvidd upp till 40 mil, men förmodligen inte när den körs i toppfarten på 260 km/h... Tjänstevikten ligger på 1,8 ton.

BMW:s nya elbilar

Nu kommer nya uppgifter om att nästa generation BMW 3-serie, som ska lanseras 2017 eller 2018, kommer i en helt eldriven version. Det skulle i så fall kunna bli en tuff konkurrent till Tesla Model 3. Den eldrivna versionen lanseras förmodligen inte direkt vid 3-seriepremiären utan något senare – kanske 2019 eller 2020.

BMW har också bekräftat att Mini och suven X3 kommer med eldrift.

Premiär: Mini 2019, BMW X3 2020

BMW i8 Spyder

BMW har bekräftat att det kommer en öppen cabrioletversion av superhybriden i8. Enligt BMW-chefen Harald Krüger lanseras den 2018, men modellen har redan visats upp i konceptform 2012. BMW i8 Spyder får samma drivlina som coupéversionen av i8 – den har 360 hästkrafter och klarar 0–100 km/h på 4,4 sekunder – men får förmodligen ett uppdaterat batteripaket.

Förutom BMW i8 Spyder ryktas det också om att BMW ska släppa en helt eldriven i8.

Premiär: Oklart

BMW i3 (facelift)

BMW i3 ska få en liten uppdatering med försiktiga designförändringar, men största nyheten blir ett större batteri som ska ge längre räckvidd än idag. Det ryktas också om en sportmodell med namnet "i3 S".

Premiär: 2017

BMW i5

Det har länge ryktats om en helt ny modell från BMW:s så kallade i-avdelning som bygger elbilar och hybrider. BMW i5 är bekräftad av produktchefen på BMW i men vilken biltyp det handlar om är inte klart. Vissa tror på en större version av nuvarande i3 medan andra gissar på en i8 med fler dörrar och sportigt coupéstuk eller på en suv.

Klart är dock att BMW i5 blir en elbil som får en räckviddsförlängare som tillval, i form av en liten förbränningsmotor.

Premiär: Oklart

BMW iNext

BMW utvecklar en helt självkörande bil tillsammans med Intel och Mobileye. Den går under namnet iNext och får ett helt nytt designtänk både invändigt och utvändigt. Bilen ska börja testköras redan 2017.

Premiär: 2020

Chrysler Portal

Här kommer ett futuristiskt koncept från Chrysler, i form av elbilen Portal. Den har spännande sidodörrar som öppnas åt sidorna, som en hiss. Om den sätts i serieproduktion är oklart.

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 går i graven och ersätts med nya "suvifierade" C5 Aircross. Som modet föreskriver är den ingen vanlig kombi utan en högbyggd crossover. Den kommer med laddhybridteknik.

Premiär: Oklart

e-Go Life

Mindre bilar skulle effektivisera transporterna i städerna. Alla behöver inte åka en sjusitsig suv – det är inte hållbart. Det är ståndpunkten hos tyska e-Go Mobile som planerar en ny, smidig elbil som heter e-Go Life.

Största fördelen blir priset på 15.900 euro före rabatter. Men då får du hålla tillgodo med en räckvidd på som bäst 14 mil.

Premiär: 2018

Faraday Future FF 91

Faraday Future är ett amerikanskt företag med backning från kinesiska investerare. På teknikmässan CES visades den nya modellen FF 91 upp, en helt eldriven bil med 1.065 hästkrafter och räckvidd på över 60 mil, tack vare ett 130 kWh-batteri.

Företaget Faraday Future har rapporterats vara i kris med flera chefsavhopp och osäkerhet kring produktionen.

Premiär: 2018

Ford: Ny elsuv och flera hybrider

Ford ska lansera en helt ny eldriven suv med räckvidd på över 50 mil, avslöjade märkeschefen på CES-mässan. Ford ska också lansera hybridversioner av de mest klassiska V8-modellerna någonsin, Mustang och pickupen F-150. Dessutom kommer en laddhybridversion av skåpbilen Transit.

Premiär: 2020 (för suven)

Fisker Emotion

Henrik Fisker är mannen bakom laddhybriden Fisker Karma. Företaget gick i konkurs, men nu är han tillbaka med ett nytt elbilsprojekt som heter Emotion. Den nya bilen har en intressant batteriteknik som ska ge längre räckvidd och kortare laddtid.

Premiär: Slutet av 2017

Honda Clarity

Honda ska lansera en modell både som laddhybrid, elbil och bränslecellsbil. Det kontroversiella med elversionen är att den får en räckvidd på 13 mil, enligt den amerikanska EPA-körcykeln. Priset ska hamna på 35.000 dollar.

Läs också: Första intrycket av vätgasbilen Honda Clarity: Silkesmjuk drivlina men få tankstationer

Premiär: Oklart

Hyundai Ioniq med längre räckvidd

Den eldrivna versionen av Hyundai Ioniq har ett batteripaket på 28 kWh och ska klara en räckvidd på 25 mil, men det ryktas redan om en ny version som kommer ha längre räckvidd.

Premiär: Oklart

Hyundais nya bränslecellsbil

Hyundai har visat en ny bränslecellssuv som koncept. Den kan köras 80 mil på en tank, är 20 procent lättare än gamla modellen ix35 Fuel Cell och tio procent effektivare.

Premiär: 2018?

Jaguar I-Pace

Även Jaguar utvecklar en konkurrent till Tesla Model X. Det handlar alltså om en eldriven suv med "radikal" design och ett pris på drygt 800.000 kronor. Modellen har redan visats i konceptform och den heter Jaguar I-Pace. Räckvidd på "över 50 mil".

Läs också: Produktionsklar Jaguar I-Pace ska visas i höst

Premiär: 2018

Lucid Air

Företaget som tidigare hette Atieva heter numera Lucid och har visat upp nya elbilen Air. På många sätt verkar den vara en utmanare till Tesla Model S med mycket effekt, snabb acceleration, uppkopplade funktioner och sedankaross. Räckvidden ligger på över 60 mil och det finns ett bekvämt "loungebaksäte" att köpa till.

I mars kom nya uppgifter om att instegsmodellen av Lucid Air blir överraskande prisvärd: från 60.000 dollar.

Premiär: Sedanmodell 2018, två suvar 2020–2021

Läs också: Lucid Air fångad på film i San Fransicso – och den ser riktigt läcker ut

Lynk

Volvoägaren Geelys nya bilmärke heter Lynk och ska bygga "världens mest uppkopplade bil". Första modellen är en suv som heter Lynk 01. Den kommer som hybrid, och förmodligen också som elbil. Bilarna ska kunna delas med andra via en app.

Premiär: 2017

Maseratis nya elbil

Maserati ingår i Fiat/Chrysler-koncernen som knappast har varit några föregångare när det gäller elbilar. Den buffliga bilchefen Sergio Marchionne har varit elbilsmotståndare, men nu kan han ha vänt. Maserati ska lansera en sportig eldriven coupé.

Premiär: 2019

McLarens nya toppmodell med eldrift

"En elektrisk McLaren måste klara en halvtimme på banan med en halvtimmes paus innan den kan köra ut igen. Vi får inte se nästa generation P1 före 2023 men det kan komma en annan bil i samma serie innan dess", uppger en källa till Auto Express.

Premiär: 2020

Mercedes nya modelloffensiv

Mercedes ska lansera flera nya elbilar under de kommande åren. Först ut är konceptbilen Generation EQ som nyss har visats upp på bilsalongen i Paris. Den följs av en ny kompaktsuv som heter GLB och som kommer med eldrift.

Men Mercedes satsar inte enbart på elbilar utan "sprider ut riskerna" och provar sig fram med flera olika lösningar. Märket ska lansera suven GLC som bränslecellsbil och den går också att ladda i ett uttag, som en laddhybrid.

De nya elmodellerna från Mercedes får snabbladdning och laddhybridversionen av S-klass kan laddas trådlöst.

Mercedes har nyss snabbat på elbilsutvecklingen – nu är det inte längre 2025 som Mercedeskoncernen Daimler ska ha tio elbilar i modellprogrammet, utan 2022.

Premiär: Oklart

Läs också: 4 viktiga nyheter om elbilar och hybrider från Mercedes
Läs också: Mercedes kan planera ett helt nytt bilmärke för elbilar

Mercedes nya superbil

Mercedes-AMG utvecklar en ny superbil som går under namnet Project One med möjlighet att köra 2,5 mil på eldrift. Effekten hamnar på över 1.000 hästkrafter och Mercedescheferna har utlovat "F1-teknik" under skalet.

Premiär: Oklart

Mitsubishis nya laddhybridsuv

Ersättaren till populära laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV skulle kunna se ut så här. Detta är konceptbilen Mitsubishi Ground Tourer PHEV som visar vad vi kan förvänta oss under de kommande åren. Mest intressant är att drivlinan har en elräckvidd på tolv mil, betydligt längre än för alla konkurrenter.

Premiär: Oklart

Mitsubishis elsuv

Förutom laddhybridsuven här ovan kommer också en helt eldriven suv, har Mitsubishichefen lovat. Den skulle kunna se ut som konceptbilen eX. Elsuven blir mindre än Outlander och antagligen lika stor som Nissan Qashqai, med en räckvidd på 40 mil.

Premiär: 2020

Nevs nya elbil

Det finns stora planer och höga ambitioner i Trollhättan. Nevs har skrivit ett avtal om samarbete med kinesiska Iconiq Motors (bilden ovan) och de båda biltillverkarna ska utveckla nya elbilar tillsammans för att spara på kostnaderna.

Nevs ska också utveckla en egen elbil i ungefär samma storlek som BMW 5-serie, eller något större.

Innan den lanseras ska Nevs börja sälja eldrivna versioner av Saab 9-3 men det är oklart om den dyker upp på den svenska marknaden.

Premiär: 2019

NextEV EP9

NextEV EP9 är en eldriven superbil som är riktigt snabb runt Nürburgring, med en tid på 7:05. Det är åtta sekunder långsammare än Porsche 918 Spyder, och 0–100 km/h ska gå på 2,5 sekunder. 

Superbilen ska byggas i sex exemplar, men senare under 2017 kommer en (lite) mer överkomlig version som ska byggas i större upplaga.

Nissans nya elbilar (och hybrider)

Det är ingen hemlighet att Nissan planerar en ersättare till elbilen Leaf. Det ryktas om betydligt längre räckvidd än idag. Nissan har bekräftat att nästa generation Leaf ska visas upp i september.

Hur Nissan Leaf ska se ut är än så länge hemligt men kanske hämtar Nissan en del inspiration från konceptbilen här ovan? Nissan Leaf får också den nya körassistenten som går under namnet Nissan ProPilot.

Det ryktas också om en ny småbil och en ny suv med eldrift.

Förutom elbilarna har Nissan lanserat nya modeller med namnet e-Power. De har en liten bensinmotor som "räckviddsförlängare" och ett betydligt mindre batteri än elbilsmodellerna. De får heller ingen laddmöjlighet – alltså ingen laddkontakt. Nissan Juke kan bli först ut med den här tekniken i Europa.

Nissans nya bränslecellsbil

Nissan har en intressant idé om framtidens bränslecellsbil – den skulle nämligen kunna tankas med etanol eller vattenblandad etanol. På så sätt kan förarna tanka på mackarna som redan finns, och behöver inte leta upp en vätgasmack. 

Premiär: 2020?

Opel Ampera-e

Syskonbil till Chevrolet Bolt med samma specifikationer men annat varumärke. Det är Opel Ampera-e som ska säljas i Europa. Räckvidd på 32 mil och en stor infotainmentskärm på 10,2 tum. Första premiärvisningen blev på bilsalongen i Paris i oktober 2016 och nu står det klart att Ampera-e ska börja säljas i Norge under 2017 för 299.000 norska kronor. Tyvärr får svenska bilköpare vänta till 2018.

Premiär: 2017–2018

Läs också: Opel Ampera-e: Fakta, räckvidd och design – här är allt vi vet idag
Läs också: Opel ger svar på tal om konstiga räckviddstexten i Ampera-e och Chevrolet Bolt
Läs också: Opel Ampera-e: Produktionen är igång – och den ska följas av fler elbilar

Elbilar från Peugeot och Citroën

Peugeot och Citroën ska storsatsa på elbilar. Småbilen 208 och crossovermodellen 2008 kommer båda med eldrift.

De eldrivna modellerna får en officiell räckvidd på "upp till 45 mil" i NEDC-körcykeln med ett 50 kWh-batteri. Modellerna får snabbladdning med upp till 1,2 mil per minut.

Premiär: En elbil 2019, därefter ytterligare tre elbilar fram till 2021. Dessutom lanseras laddhybridmodeller 2019.

Pininfarina kan utmana Koenigsegg

Designhuset Pininfarina planerar en ny elsuperbil. Pininfarina ägs av indiska Mahindra som är involverade i Formula E. En del av den tekniken ska nu användas i gatbilar.

Premiär: Oklart

Porsche Mission E

Den omtalade Teslautmanaren från Porsche är äntligen på gång, men den dröjer ytterligare några år. Konceptbilen Mission E har mer än 600 hästkrafter, räckvidd på 50 mil och laddtid på en kvart. Spänningsnivån är på 800 volt vilket är betydligt mer än i Tesla.

Premiär: "Före 2020"

Läs också: Nya detaljer om Porsche Mission E: "Målet är att bygga den helt koldioxidneutralt"

Qiantu K50

BMW i8 har fått en ny konkurrent. Kinesiska Qiantu släpper modellen K50 både i coupé- och cabrioletutförande, med kolfiberkaross och aluminiumram. Priset ligger omkring en halv miljon kronor under hybridmodellen BMW i8, men det finns en tydlig skillnad: Qiantu är en elbil med två elmotorer på totalt 408 hästkrafter. Räckvidden blir omkring 30 mil.

Premiär: Oklart

Quant

Entreprenören Nunzio la Vecchia har i flera år försökt få en spännande elbilsteknik att fungera. Innan hans företag Nanoflowcell har fått patent för lösningen vill han inte avslöja exakt hur den fungerar. Men i princip handlar det om saltvatten som genom en reaktion kan alstra elektricitet. Räckvidden blir längre än för elbilar och bilen behöver inte laddas i uttag.

Det finns flera konceptbilar med den här tekniken. Quantino är en liten elsportbil och Quant F (på bilden ovan) är en superelbil med 1.090 hästkrafter och en räckvidd på 80 mil. Enligt företaget är bilen till 90 procent klar för produktion. Quant F har en tvåstegad automatlåda och varje hjul har en egen elmotor. Total räckvidd uppges till 80 mil.

Premiär: Oklart

Rimac Concept One

En eldriven supersportbil från Kroatien med 1.088 hästkrafter – kan det vara något? Rimac Concept One fixar 0–300 km/h på imponerande 14,2 sekunder och detta blir alltså en utmanare till Bugatti Chiron och Koenigsegg Regera med den skillnaden att bränslekostnaden för Rimac Concept One blir betydligt lägre. Som om inte Concept One vore nog finns också Concept S med 50 kilo lägre vikt, mer effekt och mer vridmoment. Bara åtta exemplar av Concept One ska byggas.

Premiär: Oklart

Läs också: Rimac Concept One är elbilen som sätter LaFerrari på plats

Skoda Vision E

Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb, men senare kommer också helt eldrivna modeller. Den första dyker upp 2020 och blir en eldriven suv med räckvidd på 50 mil enligt NEDC-körcykeln. Den får två elmotorer och totalt 300 hästkrafter.

Premiär: 2020

Subarus nya elsuv

Subaru ska lansera en fyrhjulsdriven crossover med eldrift. Den här modellen baseras på en helt ny plattform som Subaru visade upp tidigare i år. (Bilden visar Subaru XV Concept från 2016.)

Premiär: 2021

Techrules Ren

Det här är något så ovanligt som en eldriven superbil med en dieseldriven turbinmotor som räckviddsförlängare. Techrules Ren ska klara 20 mil på eldrift men med dieselturbinen blir räckvidden upp till 120 mil.

Premiär: Oklart

Tesla Model 3

Tesla Model 3 är kanske den mest hajpade elbilen någonsin. Förväntningarna är enorma. Bilen har redan visats upp en gång men Teslachefen Elon Musk har utlovat ytterligare ett Model 3-event i år. Produktionen startar 2017 men Europa och Sverige har inte högsta prioritet. Model 3 får inte tillgång till Supercharger-laddarna som standard.

Läs också: Tesla Model 3: Räckvidd, design, lansering och pris – här är allt vi vet idag
Läs också: Tesla förbereder för Model 3 – nu sätts fabriken på paus
Läs också: Teslas bokslut bättre än väntat – och Model 3 börjar byggas i juli
Läs också: Tesla Model 3-prototyp fångad på film
Läs också: Kritikerna har fel – det behövs inte mer än en simpel skärm i Tesla Model 3
Läs också: Elon Musk visar kort film på Tesla Model 3 – och avslöjar 7 intressanta detaljer

Fler Teslamodeller

De modeller som finns med i Teslachefen Elon Musks "master plan" är en crossover, en buss och en lastbil av något slag. Crossovermodellen ryktas heta Model Y. Dessutom har Elon Musk avslöjat att det kommer en ny generation av Tesla Roadster, men den ligger förmodligen några år bort.

Läs också: Tesla Model Y på gång – plus sju andra elsuvar

Toyota Prius med fyrhjulsdrift

I utlandet finns en fyrhjulsdriven version av Toyota Prius men tyvärr säljs den inte i Sverige. Modellen har en extra elmotor på bakaxen och den har ett litiumjonbatteri som tar mindre plats än nickelmetallhydridbatteriet i den framhjulsdrivna versionen.

"Vi vet att det finns ett stort önskemål från vissa länder i Europa att Prius skulle erbjudas med fyrhjulsdrift. Vi har för närvarande inte några sådana planer men vi undersöker hur stor efterfrågan är och kommer efter det ta ett beslut för hur vi ska göra i framtiden", har Toyotas chefskonstruktör Hiroyuki Yamada sagt.

Premiär: Oklart

Uniti

Ett spännande, svenskt elbilsprojekt som har blivit riktigt populärt på crowdfundingsajten Uniti. Målet är att bygga en smidig elbil för storstäderna

Premiär: 2019?

Läs också: Medvind för svenska elbilen – ska byggas i ny fabrik i Skåne

Volkswagens billiga "folkelbil" heter ID

Efter den stora dieselskandalen är det viktigt för Volkswagen att lyfta varumärket. En viktig del blir den nya elbilen som inte ska baseras på någon befintlig modell, utan som alltså blir något helt nytt. Volkswagen siktar på att bygga "världens billigaste elbil".

Elbilen är nu visad i konceptform. Den heter ID och ska sättas i serieproduktion 2019.

Volkswagens nya elbil blir ungefär lika stor som en Golf men rymlig som en Passat. Den får en räckvidd på mellan 40 och 60 mil enligt Volkswagen.

Premiär: Produktionsversionen klar 2019

Läs också: Volkswagen gör helt om – 30 elbilar på nio år
Läs också: Första intrycket av Volkswagen ID: Luftig och spännande – men den dröjer

Volkswagen ID Buzz

Vid sidan om halvkombimodellen ska Volkswagen släppa fler ID-modeller med eldrift. Elbussen som visades upp på Detroitsalongen heter ID Buzz och har sköna 50-talsvibbar till gamla Folkabussen. Räckvidden ligger på drygt 60 mil enligt NEDC-körcykeln och eldrivlinan är mycket utrymmeseffektivare än en fossildrivlina, vilket ger bättre innerutrymmen.

Premiär: 2022

Volkswagen ID Crozz

Förutom de båda ID-modellerna här ovan planerar Volkswagen en eldriven suv eller crossover. Med tanke på hur snabbt suv-försäljningen ökar globalt sett är det inte precis någon högoddsare. Konceptbilen ID Crozz klarar drygt 50 mil på en laddning i NEDC-körcykeln.

Premiär: Efter 2020

Volkswagen Phaeton

Vid sidan om den folkliga och billiga elbilen här ovan ska Volkswagen också lansera en ny version av lyxbilen Phaeton. Den här gången blir den en eldriven suv.

Premiär: 2019

Volvos elbilar

Volvo har tidigare mest satsat på laddhybrider men om några år kommer två helt eldrivna modeller.

Det handlar dels om en elbil som baseras på den kompakta så kallade CMA-plattformen och dels om större modeller som baseras på SPA-plattformen – alltså samma arkitektur som 90-modellerna. Den första elbilen ska få ett pris som hamnar på ungefär samma nivå som Tesla Model 3.

Målet är att en av tio sålda Volvobilar ska vara eldrivna 2020. 

Premiär: 2019–2020

Volvos nya laddhybrider

Förutom de nya elbilarna kommer fler laddhybridmodeller från Volvo, med lägre effekt och pris. Volvo har tidigare sett laddhybriderna som dyra toppmodeller men snart blir det ändring.

Volvo utvecklar framhjulsdrivna laddhybrider med en trecylindrig förbränningsmotor. Kanske får den heta T4 Twin Engine eller T6 Twin Engine. Bilarna får dubbelkopplingslåda, elmotor på 75 hästkrafter och batteripaket på 9,7 kWh. Räckvidd på eldrift blir drygt fem mil.

Volvo ska också lansera lätthybridmodeller med mindre batterier som inte kan laddas i uttag.

Läs också: Volvos elbil: Räckvidd, teknik och design – här är alla fakta vi vet idag

Premiär: 2018

  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!