Att köpa elbil – BEV, PHEV, laddhybrid och allt annat du behöver ha koll på

Innan du köper elbil är det framför allt två saker du ska tänka på: räckvidd och laddning.

Olika typer av batteribilar

Elbil (BEV)

Ett stort begrepp men då menas oftast en helt eldriven bil som inte drivs av något annat sätt än med elmotor, och som lagrar energin i ett batteri. Detta kallas ibland BEV, för Battery Electric Vehicle.

Exempel: Nissan Leaf, Tesla Model S.

Laddhybrid (PHEV)

Ett slags mellanting mellan elbil och "vanlig" bil. En laddhybrid har en förbränningsmotor (som oftast går på bensin eller diesel) samt en eller flera elmotorer. En laddhybrid går att köra en viss sträcka på ren eldrift, oftast mellan två och fem mil, även om biltillverkarna själva uppger en längre räckvidd, och de kan laddas i ett uttag. 

När strömmen tar slut går bilen över till förbränningsmotorn. Kör du mycket i stadstrafik kan detta vara ett smidigt sätt att köra på eldrift, till exempel för jobbpendlingen. Detta kallas ibland pluginhybrid eller PHEV, för Plugin Hybrid Electric Vehicle.

Exempel: Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE, Chevrolet Volt.

Hybridbil (HEV)

Den vanliga benämningen på konventionella hybrider som inte går att ladda i ett uttag. De har en förbränningsmotor samt en eller flera elmotorer och kommer oftast bara några hundra meter på ren eldrift, sedan hoppar förbränningsmotorn igång.

Det finns flera underkategorier. En mildhybrid eller lätthybrid kan oftast inte köra på eldrift. En fullhybrid kan köras på eldrift kortare sträckor. En hybridbil kallas ibland HEV, för Hybrid Electric Vehicle.

Exempel: Toyota Prius

Bränslecellsbilar (FCEV)

En bränslecellsbil är i princip en elbil, men istället för att ladda bilens batteri i ett uttag tankas bilen med vätgas som (tillsammans med syre) omvandlas till elektricitet i bilen med hjälp av en bränslecell. Restprodukten blir vattenånga. Det finns fortfarande få tankställen för vätgas men många stora biltillverkare experimenterar med bränslecellsbilar.

Bränslecellsbilar kallas ibland FCEV, för Fuel Cell Hybrid Vehicle.

Exempel: Hyundai ix35 Fuel Cell, Toyota Mirai

Foto: Bigstockphoto

Räckvidd

Elbilar laddas till 80–90 procent varje natt (för att skona batterierna) och ska sedan klara av dagens alla åkturer med den laddningen innan det är dags att ladda bilen nästa natt igen. Väljer du en elbil vars batterier räcker för dina vardagsärenden är elbilar bekvämare att ha än fossilbilar. Väljer du en elbil med för små batterier – för kort räckvidd – får du mycket bekymmer.

Den så kallade NEDC-räckviddssiffran som biltillverkarna anger är väldigt överoptimistisk. I verkligheten kommer bilarna inte alls lika långt. Dessutom minskar räckvidden med i medel 30 procent på vintern – de kallaste dagarna kanske till och med uppemot 50 procent.

Gör så här: dividera bilens angivna NEDC-räckvidd med 3 – det är ungefär så lite bilen klarar i absolut värsta fall, med 80% laddning den strängaste vinterdagen. Sommardagar kommer du betydligt längre, då kan NEDC-siffran divideras med 2, men du måste ju räkna med det värsta som kan hända, eller hur?

Jämför nu den räckvidden med den längsta körsträckan du kör en vanlig vardag. Inte genomsnittet, utan om du ska både till jobbet, affären och skjutsa barnen. En elbil ska klara alla resor du gör på en vardag på en laddning. Kan du ladda bilen på jobbet eller någon annanstans under dagen kan du dock naturligtvis räkna in det.

Läs mer om räckvidd i elbilar

Långresor

Klarar elbilen alla dina vardagsresor har du kommit en bra bit på väg. Du ska dock även undersöka hur bilen klarar dina långresor. Vart brukar du åka? Släkt, sommarstuga, andra resmål utanför staden där du bor?

Gör så här: öppna en laddkarta som till exempel uppladdning.nu och välj att endast visa snabbladdare. Kolla vilken av standarderna Chademo, CCS eller Tesla Supercharger din bil kan ladda med och välj att visa endast de stolparna. Finns det lämpliga laddare längs din resväg? Återigen: räkna med att bilen kommer cirka en tredjedel av sin NEDC-räckvidd på vintern, och halva på sommaren. Räkna också med  att du behöver stanna en halvtimme vid varje snabbladdare.

Foto: Bigstockphoto

Laddning

Bor du i villa ska du be en elektriker installera ett vägguttag, trefasuttag eller laddbox där bilen ska stå. Kan bilen trefasladdas bör du skaffa trefasuttag, annars duger det med ett vanligt vägguttag. En laddbox kan på ett säkrare sätt kan leverera högre strömstyrkor till bilen och du slipper plocka upp laddsladden varje kväll. Kör du mindre än tio mil om dagen behöver du oftast inte säkra upp din huvudsäkring.

Bor du i lägenhet ska du hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet eller begära av din hyresvärd att anskaffa en. Till flerbostadshus rekommenderar vi att skaffa laddboxar, både för elsäkerhetens skull i allmänna utrymmen och möjligheten att kunna lastbalansera när många elbilar ska laddas. Som nödlösning duger det dock även här med vägguttag eller trefasuttag. Finns det parkeringsplatser med motorvärmaruttag kan de ibland byggas om till elbilsladdning.

Om du inte kan skaffa laddmöjlighet hemma kan du som sista alternativ lösning ladda din bil på jobbet. Men tänk på att elbilar bör anslutas till elnätet på natten på vintern så de kan förvärma sina batterier innan avfärd på morgonen.

Klarar elbilen både dina räckviddskrav och du har någonstans att ladda den är det bara och slå till och börja åka både bekvämare, klimatsmartare och billigare än vad fossilbilar klarar!

Läs mer om laddkontakter i elbilar

  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!