Ladda elbil i flerbostadshus och lägenheter

Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar.

Ladda elbil i flerbostadshus och lägenheter

Den här artikeln handlar om laddplatser i flerbostadshus. Bor du i egen villa ska du istället läsa den här artikeln.

För varje år som går blir det enklare att ha diskussionen med föreningen eller hyresvärden om att installera laddplatser för elbilar – de börjar bli lika självklara som internet vid nybyggen och efterfrågas av allt fler även i äldre fastigheter.

Tyvärr finns det fortfarande två olika slags hyresvärdar och föreningar: progressiva och de som tycker elbilar är "usch, vilka nymodigheter".

Illustration: Bigstockphoto

Progressiv hyresvärd eller förening

Har du en progressiv hyresvärd eller förening som förstår att laddplatser höjer fastighetens värde bör de skaffa så kallade Typ 2-laddboxar. Speciellt om det handlar om flera laddplatser. Det finns många olika modeller av Typ 2-laddboxar. Se till att de här minimikraven uppfylls:

• Boxen ska stödja laddning med både en- och trefas
• Boxen ska klara 16 A laddström
• Boxen ska ha nätverksanslutning
• Boxen ska ha Typ 2-kontakt, inte fast kabel

Genom att boxen har kontakt istället för kabel kan hyresgästerna själva köpa rätt slags kabel som passar deras elbil.

Genom nätverksanslutningen kan flera laddboxar kommunicera med varandra och fördela laddström för att sänka den totala strömförbrukningen. Därmed klarar sig garaget med lägre huvudsäkring.

Hyresvärden eller föreningen kan hålla nere kostnaderna genom att skaffa laddboxar med dubbla uttag som kan betjäna två laddplatser samtidigt.

Foto: Bigstockphoto

"Usch, vilka nymodigheter!"

Har du däremot oturen att bo i en "usch, vilka nymodigheter-förening" finns det tack och lov en "sniklösning": be en elektriker skruva upp några kombinerade enfas-trefas-uttag. Med 16 A trefas framdragen till uttagen kan elbilsägare ladda med laddaren som följde med deras bilar. Fossilbilister kan också utnyttja vägguttagen till motorvärmare.

Uttagen kopplas till ett säkringsskåp med automatsäkringar. En enkel elmätare kan övertyga tvivlarna att elbilarna inte drar mycket ström. För upp till två–tre elbilar fungerar denna lösning bra.

Motorvärmaruttag kan också byggas om till laddplatser för elbilar. Har du tur räcker det med att byta insats i motorvärmarstolpen till en utan timer. Många motorvärmaruttag levererar dock endast 6 A ström, vilket är för klent för elbilar. Då behöver ledningsdragningen också bytas.

Får inte ta betalt för strömmen

Fastighetsägaren kan inte ta betalt för strömmen bilarna laddas med. Då klassas ägaren som elleverantör. De flesta brukar istället ta en schablonavgift på 200–300 kronor per månad. En elbil som kör riksgenomsnittet 1.218 mil per år förbrukar cirka 200 kWh el per månad – men andelen laddning hemma blir lägre, för elbilen laddas ju även på andra platser.

Färdiga lösningar

Fler och fler elbolag och andra operatörer erbjuder färdiga laddlösningar för flerbostadshus. De tar hand om installation och drift, och även faktureringen av elbilisterna som laddar. Sök på "laddbox fastighet" på nätet.

En glad nyhet i budgetpropositionen

Snart kan det bli enklare för en hyresvärd eller bostadsrättsförening att installera en laddplats på parkeringsplatsen eller i garaget. Problemet hittills har ofta varit att värden eller föreningen inte får ta betalt för ström utan att skatta som elbolag. Det problemet kan snart vara löst.

Minska risken för brand

Tänk på att fastighetsägaren kan behöva anpassa elanläggningen för laddning av elbilar för att minska risken för brand vid laddning av elbil.

Nytt initiativ för att snabba på installationen av laddstolpar

En ny kampanj som heter Fixa laddplats ska göra det enklare att övertyga bostadsrättsföreningen eller hyresvärden om att installera laddplats.

  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!