Mazdas nya elbil: Läsarnas önskemål får blankt nej

Övertygade om att elbilen ändå kommer locka köpare.

Annons
Annons

Mazdas första nya elbil blev en underlig skapelse med bakhängda bakdörrar och förhållandevis kort räckvidd, åtminstone när Rechargeläsarna fick säga sitt i kommentarsfälten.

Vi fick en pratstund med Tomiko Takeuchi, ansvarig för Mazdas batterielbilsprogram, på bilsalongen i Tokyo.

• Varför valde Mazda att göra en suv som sin första elbil? 

”Vi började utveckla MX-30 för tre och ett halvt år sedan och vi träffade då personer som vi trodde kunde vara potentiella kunder för bilen. Vi analyserade deras livsstil, samt deras behov och intressen, och genomförde faktiskt ganska många intervjuer med dem. Flera av dem hade kreativa yrken och använde bilen både för att arbetspendla och besöka kunder i jobbet. Tiden de tillbringade i bilen var väldigt betydelsefull och de ville känna sig avslappnade. Det var viktigt med en lugn och harmonisk miljö. I början tänkte vi därför inte på att göra en suv, utan snarare på hur vi kunde skapa en bil med de kvaliteterna. Det har påverkat allt från formgivning till de material vi använder.”

• Det nuvarande batteriet ger en räckvidd på omkring 20 mil. Planerar ni större batterier som ger längre räckvidd i framtiden?

”För närvarande tror vi det här är rätt storlek, när vi tar hänsyn till energiproduktion och energianvändning i allt från batteritillverkning och återvinning, till körmönster och laddning bland elbilsförare.”

• Men är ni inte oroliga för att kunder ska välja andra elbilar istället som ger längre räckvidd till ungefär samma kostnad?

”När vi kommunicerar med kunderna måste vi naturligtvis berätta vad vi erbjuder och hur vi tänker. Vi vill att de potentiella köpare som delar vårt sätt att resonera och som även söker den typ av produkt som vi har, ska välja nya MX-30.”

• Vilket företag är er batterileverantör?

”Panasonic.”

Mazdas nya elbil: Läsarnas önskemål får blankt nej
Vi fick en pratstund med Tomiko Takeuchi, ansvarig för Mazdas batterielbilsprogram, på bilsalongen i Tokyo.

• Ni har varit långsamma att omfamna den elektriska revolutionen inom bilbranschen. Vad har ni dragit för lärdomar från andra tillverkare som varit snabbare?

”Vi har bevakat och undersökt de skiften som sker i branschen, men vi har inte influerats av några andra enskilda modeller eller tillverkare. Vår plan är att alla Mazdamodeller ska ha någon form av elektrifiering år 2030. Vi bedriver forskning kring många olika drivlinor och bränslen för att kunna erbjuda det människor vill ha och känner sig bekväma med.”

• När kommer ni introducera wankelmotorn som räckviddsförlängare?

”För närvarande håller vi på och vidareutvecklar wankeltekniken och vi kommer gå ut och berätta mer om det när det är dags.”

• Kommer MX-30 få dragkrok?

”I nuläget ser det inte ut som att vi kommer att erbjuda dragkrok till den här modellen.”

• Innehåller MX-30 något från ert elbilssamarbete med Toyota?

”Nej, nya MX-30 är en helt och hållet egenutvecklad produkt, allt från koncept till plattform och batterier. Bolaget vi har tillsammans med Toyota håller fortfarande på att utveckla elbilsteknik som vi ska använda i framtiden.”

• MX-30 är den första Mazdamodellen med touchpanel på mittkonsolen istället för knappar. Kommer den lösningen även i andra modeller framöver?

”Det här är något vi kommer att leverera till köparna av MX-30, men vi har i nuläget inga planer på att ha samma lösning i andra modeller. Detta är fortfarande något av en experimentell konstruktion för oss. Framtida bilar kan möjligtvis hämta inspiration från MX-30, men det är för tidigt att säga just nu.”

• Vi hade en del reservationer kring specifikationer och funktioner när vi körde prototypen i Oslo. Kommer ni ändra på något från prototypen och erbjuda till exempel ställbar energiåtervinning, valbara körlägen och olika motorrespons, och avstängningsknapp för det syntetiska motorljudet?

”Prototypen som ni körde i augusti var trots allt just en prototyp. Bilen som ni har fått se här idag är fortfarande under utveckling och vi jobbar med att kalibrera de saker ni nämner. Vi befinner oss i slutskedet och vill att gasrespons, återvinning och ljud ska matcha formgivningen och konceptet som helhet.”

• Har ni några planer på att göra en liten elbil, exempelvis Mazda 2, för att konkurrera med Opel Corsa-e och Peugeot e-208?

”Det viktigaste för oss just nu är att leverera nya MX-30 till de europeiska kunderna. För närvarande har vi därför inga planer på en elektrisk Mazda 2.”

 
Annons
Annons
Rulla till toppen