Reportage: Hur grönt är Tesla?

Öster om Berlin vill Elon Musk bygga miljövänliga elbilar – mitt i ett vattenskyddsområde. Även handeln med bitcoin och miljöcertifikat tär på amerikanernas miljöimage.

Annons
Annons

Den lilla parkeringsplatsen i Grünheide, en ort öster om Berlin med 9 000 invånare, fylls med bilar från storstan. Människor som vill vandra, slappna av, andas ut. Ett litet smultronställe idylliskt beläget vid floden Löcknitz, en utlöpare från floden Spree.

Peter Pfennigs tomt ligger precis vid vattnet. Han har ärvt huset från sin far och renoverat allt. Intill floden finns en liten brygga ut i vattnet, i trädgården ligger en gammal båt. Här sitter Peter ibland med hustrun Regina och njuter av stillheten.

Lugnet är dock på väg att försvinna. Två och en halv kilometer härifrån byggs Elon Musks senaste Gigafactory. Där ska 12 000 medarbetare producera upp till 500 000 Model Y och Model 3 årligen.

”Vi har ingen aning om vad som kommer att hända”, säger Peter. Grünheide kommer att förändras. ”De 12 000 anställda måste ju bo någonstans”, fortsätter han och berättar om den redan ansträngda infrastrukturen i området.

Den nya fabriken ligger till största delen i ett vattenskyddsområde och precis bredvid naturskyddsområdet Löcknitztal. Lokala miljöaktivister kritiserar valet av produktionsort, framför allt på grund av fabrikens redan höga vattenförbrukning. Gigafactory Berlin ska dessutom utökas med ett produktionsband för batteritillverkning.

Reportage: Hur grönt är Tesla?
Precis framför grindarna till Gigafactory Berlin förkunnar skylten att fabriken till största delen ligger i ett vattenskyddsområde.

Man fruktar att Teslas senaste fabrik kommer att konsumera lika mycket vatten som en mellanstor stad med 40 000 invånare. Den närliggande vattenproduktionen kommer med all säkerhet att kollapsa av utmaningen.

Musk har valt att svara med en tweet: ”Tesla kommer inte att förbruka dessa vattenmängder dagligen.”

Självsäkert. Och inte så konstigt. Teslas börsvärde är svindlande 570 miljarder euro. Det är högre än för VW, Toyota, Daimler, GM och BMW – tillsammans. Allt Musk rör verkar bli till guld, oavsett om det gäller expeditioner till Mars eller Hyperlooptekniken.

På helgerna besöks byggarbetsplatsen flitigt av Teslaägare. ”Vi fascineras av det som driver Elon Musk. Han personifierar innovation”, förklarar en ung kvinna på väg tillbaka från sin sightseeingtur. 

Delstaten Brandenburgs finansminister Jörg Steinbach är övertygad om magneteffekten:

”Företag som för bara några år sedan knappt visste att vår delstat existerade letar sig nu till Brandenburg med nya produktionsställen.” Sedan Teslas beslut att bygga fabriken har antalet investeringsförfrågningar ökat märkbart i delstaten.

Reportage: Hur grönt är Tesla?
Motorvägen A10 är redan förberedd med en ny påfart.

Föga förvånande ska man producera utsläppsfria bilar här, som ska göra gott för luften i framför allt städer.

”Men produktionsortens skorsten har vi precis framför dörren”, klagar Steffen Schorcht. Tillsammans med femtio likasinnade har han deltagit i en fredlig cykeldemonstration från tågstationen Fangschleuse till Gigafactory. För många av deltagarna är Teslas tillvägagångssätt allt annat än grönt. Politiker och entreprenörer anklagas för ”Giga-greenwashing”. 

Elbilarnas miljöpåverkan beror till stor del på valet av produktionsort och Grünheide är därför ett dåligt val, enligt Maria Lohring. Regionens tilltagande vattenproblem försämras ytterligare när vattenslukande jätteföretag som Tesla lockas till området. Utan tillräckligt med vatten avger den torra marken, skogarna och de minskande vattenområdena avsevärt mycket mer växthusgaser.

Reportage: Hur grönt är Tesla?
Bygget har kommit långt.

Miljöaktivisterna samlas på en parkeringsplats som man fått röja en mindre skog för att anlägga. Enligt lokala medier ska Teslas anställda parkera här för att sedan ta en buss till arbetsplatsen. Men den nyligen färdigställda parkeringsplatsen är enbart en provisorisk lösning. Hela tågstationen ska enligt Teslas önskemål flyttas närmare Gigafactory.

”En bilfabrik i samma storlek som Volkswagens produktionsplats i Wolfsburg är alldeles för stor för Grünheide”, förklarar aktivisten Schorcht. ”VW-fabriken har dessutom växt fram under ett antal decennier.”

Den i Brandenburg har man stampat ur sandmarken på drygt ett år – trots att man inte ens hade en officiell välsignelse vid byggstarten. Istället började man bygga med temporärt bygglov. Medan grävmaskinerna lade grunden till märkets senaste fabrik prövade ett utskott om projektet kunde ske ”i samklang med alla lagar och framför allt i samklang med miljöskyddslagen”.

Hade man brustit i detta skulle Tesla varit tvunget att återställa allt på egen bekostnad. Blir Teslas bygglovsansökan däremot godkänd kan produktionen börja så tidigt som till hösten.

Reportage: Hur grönt är Tesla?
Fabriken utanför Berlin ska bygga Model 3 och
Model Y.

Ett annat scenario diskuteras dock inte: att fabriken tas i bruk men inte kommer att överleva sin skapare som självständig biltillverkare.

”Tesla är sedan länge en solklar kandidat för uppköp”, förklarar Helmut Becker, chef för institutet för ekonomisk analys och kommunikation i München. Bilproduktionen är sedan många år en förlustaffär för den amerikanska jätten.

Svarta siffror når man endast via handeln med miljöcertifikat. Biltillverkare med ”smutsiga” modeller i flottan köper certifikat för delstater i USA eller EU från miljöneutrala tillverkare som Tesla. Förra året genererade handeln med miljöcertifikat hela 1,6 miljarder kronor.

Utan Teslas ”koldioxidhandel” hade tillverkarens siffror varit djupröda. Dessutom sjunker den amerikanska elbilsförsäljningen framför allt i Tyskland sedan jättekoncernen VW spottar ur sig kompetenta elbilar på löpande band. Jämfört med april månad i fjol minskade Teslas nybilsförsäljning med nästan 25 procent. Den sammanlagda elbilsmarknaden ökade däremot explosionsartat med mer än 400 procent.

Brandenburgs finansminister Steinbach tror dock att Tesla kommer att vara självständiga även i framtiden. ”Tesla har en klar fördel när det gäller elbilsproduktion”, berättar han och fortsätter: ”Elbilsmarknadens kort blandas på nytt. Vem vet vad som kommer att hända?”

Reportage: Hur grönt är Tesla?
Janine Wissler, ledaren för det tyska Vänsterpartiet jobbar inte i Berlin utan i Grünheide. ”Vi vill bekänna färg”. Klaus S har sökt jobb hos Tesla ”eftersom det är framtidssäkert”.

Tesla och facket

Tillsammans med det tyska industrifackförbundet IG Metall kämpar vänsterpartiet ”Die Linke” för ett kollektivavtal med Tesla samt ett tillsatt företagsråd.

Potentiella anställda informeras av fackförbundet via en speciell hemsida. Framtida medarbetare ska tjäna åtminstone lika mycket eller mer än anställda i andra bilfabriker.

En del av lönen betalas dock ut i aktieoptioner. Går det bra för Tesla ligger medarbetarens lön därmed på samma nivå som hos en tysk biltillverkare.

Personal söker man med fördel hos andra tyska tillverkare som i samband med övergången till elektrifierade bilar minskar sin personalstyrka.

Klaus S har redan varit och tittat på byggarbetsplatsen. Han berättar att han har sökt jobb hos amerikanerna:

”Visserligen har jag inte fått något svar än, men att jobba hos Tesla hade passat mig perfekt. Dessutom är jobbet framtidssäkert.”

Reportage: Hur grönt är Tesla?
Cyklande demonstranter på väg mot Teslas Gigafactory.
Reportage: Hur grönt är Tesla?

Nästan hela vinsten från fjolåret har Musk investerat i bitcoin – knappast en storseger för miljöaktivisterna. Kryptovalutans värde är nämligen kopplad till effekten av ett globalt datornätverk. Dessa ”mining farms” förbrukar uppskattningsvis 80 TWh (terawattimmar, alltså) årligen – lika mycket som Finland eller Belgien. 

Andra prognoser talar till och med om 110 till 160 TWh. På grund av Teslas köp steg bitcoinkursen och energiförbrukningen så pass mycket att det skulle kunna kasta en skugga över märkets alla tidigare ansträngningar för minskad klimatpåverkan.

Cykeldemonstranterna är inte de enda miljöaktivisterna här idag. Även vänsterpartiet ”Die Linke” har organiserat en mindre demonstration framför fabriksgrindarna. Partiledamoten Janine Wissler tror inte att Tesla har kommit till Grünheide för att rädda miljön.

Reportage: Hur grönt är Tesla?
Picknick utanför Gigafactory. ”Städerna blir allt renare men vi har Teslafabrikens skorstenar precis framför dörren”, säger Steffen Schorcht, miljöaktivist (mitten). Snart utan vatten? Peter och Regina Pfennig från Grünheide.

”Det är affärer som lockar”, säger hon och fortsätter med att berätta att hon vill bekänna färg för sin sak idag. Framför allt eftersom den tyska staten skulle kunna stötta de amerikanska företaget med upp till 1,4 miljarder euro.

”Statliga bidrag ska knytas till sociala och miljöbevarande åtgärder”, säger Wissler. ”Vill mr Musk bygga bilar i Grünheide får även han hålla sig till det.”

När marken var för mjuk stöttades fabriksbygget med stödpelare i marken, utan bygglov och utan påföljder. Peter Pfennig tycker att det är orättvist: ”Musk får fälla mer än tusen träd utan tillstånd men jag får inte fälla ett enda i min egen trädgård.” Regler verkar inte vara Teslas starka sida…

Reportage: Hur grönt är Tesla?

Intervju: Tesla – snart uppköpt?

Dr Helmut Becker från Münchens institut för ekonomisk analys och kommunikation vill inte att Tesla särbehandlas. Han tror att det amerikanska elbilsmärket snart kommer att slukas av en större koncern.

Är Tesla i Tyskland för att stanna?

Det tror jag knappast, den tyska konkurrensen är alltför stark. Jämfört med april förra året har Tesla tappat 23,8 procent trots att elbilsmarknaden under tiden har ökat med 413,8 procent. Nästan alla tillverkare har numera elbilar i portfolion, delvis billigare och bättre. Elbilspionjärsrollen har man spelat ut sedan länge.

Miljöaktivister protesterar mot att Gigafactory ligger i ett vattenskyddsområde. Är protesten rättvis eller borde man acceptera en viss mån av ”sidoeffekter” för ekonomin skull?

Absolut inte! När BMW ville bygga sin fabrik här för tjugo år sedan fick man det inte. Regeringen borde stå fast här och inte låta Tesla styra och ställa som de själva vill. 

Tror du att Tesla snart kommer slukas av en större koncern?

Snart? Det blir nog tidigare än så. När ett företag endast kan uppvisa vinst efter bitcoin- och miljöcertifikataffärer är slutet nära. Samtalen mellan Elon Musk och VW-chefen Herbert Diess i vintras verkar dock inte ha lett någonstans.

Tesla har ett enormt stort börsvärde. Kommer det att förbli så eller spricker bubblan snart?

Bubblan kommer att spricka. Det kan faktiskt gå fort när samhället inser att Tesla är chanslöst på sikt. Musk var en monopolist utan vinst. Inom ekonomiteorin finns inte något sådant. Den tidigare spjutspetspositionen måste Tesla nu dela med andra och då tappar man andelar. Elbilsmarknaden kommer snart att rusa och då kommer Tesla att gå under.

Reportage: Hur grönt är Tesla?

Piska istället för morot!

Claudius Maintz vill att Tyskland ställer högre krav på Tesla.

– Det är förbluffande att någon kan sätta igång ett jättelikt fabriksbygge utan att ha ett slutgiltigt bygglov. Det är nog bara Elon Musk som kommer undan med något sådant. Delstaten Brandenburg rullar ut den röda mattan för Musk – mestadels av rädsla för att han flyttar fabriken någon annanstans. Vad hindrar oss egentligen från att säga emot? Tyskland har trots allt massor att erbjuda: högteknologiska produktionsorter, högkvalificerad personal och mycket prestige.

Mitt förslag? Ställ krav på Musk istället för att pumpa in miljarder i företaget. Vem säger att Tesla kommer att förbli självständigt? Under tiden har nästan samtliga europeiska och asiatiska tillverkare vaknat och ger full gas. Med redan välfyllda modellpaletter är urvalet betydligt större än hos Tesla. Fortsätter Tesla att förlora marknadsandelar tappar chefen kanske suget efter att bygga elbilar? Då är det Mars som gäller – och därifrån syns garanterat inte Gigafactory.

Annons
Annons
Rulla till toppen