Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Vi granskar de bästa laddbilarna – och listar några modeller du ska undvika.

Annons
Annons

Funderar du på att byta till en laddbil? Vi har granskat de bästa alternativen för omkring 200.000 kronor med hjälp av testlaget och ägarnas egna betyg och omdömen – och dessutom listat några modeller du ska undvika.

Den här artikeln innehåller detaljerad information och begagnatbetyg om:

  • Nissan Leaf
  • Renault Zoe
  • BMW i3
  • Volvo V60 Twin Engine
  • Mitsubishi Outlander PHEV

Dessutom finns grundläggande köpinformation om:

  • Toyota Prius Plug-In Hybrid
  • Volkswagen e-Up
  • Volkswagen e-Golf

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


Funderar du på att byta till en elbil eller laddhybrid kan du spara en hel del pengar på att köpa begagnat. Det finns hundratals bilar till salu under 200.000 kronor och med hjälp av vår begagnatdatabas, där ägarna själva sätter betyg på sina bilar, kan vi snabbt hitta bästa köpet – och ta reda på vad du måste kollainnan ett köp.

Tips: Som prenumerant kan du själv söka fram betyg på begagnade bilar i vår databas.

En elbil brukar nästan alltid vara mycket billigare att äga än motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor. De kräver mindre service eftersom de har enklare teknik och framför allt blir driftkostnaden bara en bråkdel av bensin- eller dieselbilens om du kan ladda hemma.

När det gäller laddhybrider har utbudet av begagnade bilar ökat enormt de senaste åren. Många laddhybrider är till exempel populär som tjänstebilar och när den fyller tre år säljs de därför ofta på begagnatmarknaden – här finns det fynd att göra.

En elbil brukar nästan alltid vara mycket billigare att äga än motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor

Kom ihåg att en laddhybrid bara kan köras relativt korta sträckor på eldrift så det vill till att du laddar för att den ska bli riktigt billig att äga. Laddhybrider brukar heller inte vara lika billiga att serva som helt eldrivna bilar eftersom de ju har två drivlinor: en elektrisk och en med förbränningsmotor.

På det stora hela är elbilsägarna riktigt nöjda med sina bilar, och det är ytterst få som kan tänka sig att gå tillbaka till att tanka bensin eller diesel. ”Elbil är toppen. Aldrig mer fossilbil!”, skriver en elbilsägare.

Detta ska du kolla

• Rent generellt kan det vara bra att kolla upp batteriets status innan du slår till – det gäller för både elbilar och laddhybrider. Tyvärr är det inte alltid så enkelt och du kan behöva ta bilen till en verkstad eller försöka ordna en lång provkörning så du själv kan avgöra hur mycket kapacitet batteriet har kvar.

• En annan sak som är bra att kolla är bromsarna. Elbilar har ofta ganska kraftig bromskraftåtervinning som innebär att bilen bromsas in när du släpper på gasen. Energin används då för att ladda upp batteriet. Bromsarna används mindre än på en vanlig bil och behöver kollas med jämna mellanrum.

Nissan Leaf: Populär och trevlig folkelbil

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Priser idag: Från 140.000:–

Om du letar elbil för under 200.000 kronor är Nissan Leaf ett bra val. Den har sålt väldigt bra så utbudet är stort – det finns många bilar till salu och du kan ta dig tid att hitta rätt exemplar.

Vi kanske ska avhandla det mest kontroversiella med Nissan Leaf först, och det är designen. Alla gillar verkligen inte den lite udda och bulliga formen medan andra älskar den. Nya Nissan Leaf ser lite ”vanligare” ut men den är för dyr för att komma under vår 200.000-kronorsgräns.

Under skalet är dock Nissan Leaf en sympatisk elbil med väldigt smidig och mjuk drivlina, bekväm fjädring och hyfsat låg ljudnivå. Den finns med flera olika batteripaket (upp till 30 kWh på slutet innan den ersattes).

En klurig detalj med Nissan Leaf som gör den smidig att kolla upp som begagnad är batterinivåindikatorn i instrumentpanelen. Det är en genialisk lösning som låter dig kolla batteriets status utan att behöva åka till verkstaden.

Du kan enkelt kolla batteriets status direkt i instrumentpanelen

Ägarna verkar gilla sin Nissan Leaf, och framför allt att den är så problemfri. Betyget för driftsäkerheten är betydligt högre än för snittbilen och färre ägare än snittet har tvingats lämna in bilen på garanti. Ägarna uppskattar också att den är så billig att äga – som pendlingsbil tycker många att Leaf är idealisk.

Nissan Leaf får dock bakläxa för den lite billiga känslan i interiören, utrymmena både i bagaget och baksätet, dåligt helljus och svag kupévärme på vintern. De allra flesta skulle dock ändå göra om sitt köp.

”Det går inte att pendla billigare med en ny bil”, skriver en ägare.

”Krångelfri, billig, skön och pigg att köra, mycket bra komfort. Det enda som jag skulle önska mig är längre räckvidd och större bagage”, skriver en annan.

Innan du slår till – kolla upp att värmepaketet och all elektronik fungerar som det ska.

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Renault Zoe passar bäst i stan

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Priser idag: Från 95.000:–

Om du kan tänka dig att ”hoppa ned” en storleksklass till Renault Zoe får du en förhållandevis ny bil för pengarna. Men det innebär inte att du behöver kompromissa med räckvidden. Renault Zoe finns med ett stort batteripaket på 41 kWh och det ger en räckvidd på drygt 30 mil i verklig trafik.

Renault Zoe är utvecklad som en elbil redan från början, och Renault var verkligen tidigt ute med Zoe. Det finns många bilar att välja på. Det kan vara bra att kolla upp den tidigare ägaren på bilen du tänker köpa – många Zoe har rullat som poolbilar och företagsbilar, och har kanske inte alltid fått den omsorg de förtjänar.

Till skillnad från Nissan Leaf här ovan får Renault Zoe ett sämre betyg för driftsäkerhet och problemfrihet än snittbilen. Ägarna klagar bland annat på lås som fryser, klena stötdämpare som inte klarar riktigt dåliga vägar, konstiga elektronikfel (till exempel blinkers och internetuppkoppling som inte fungerar), strul med bilens interna laddare, backkameran och däcktryckssensorerna. Här gäller det alltså att kolla upp elektronikfinesserna noga innan du slår till.

När det gäller bilens laddare har Renault gjort en återkallelse för att byta ut den.

Ägarna klagar på en hel del småstrul i Renault Zoe

Totalt sett gillar ägarna sin Zoe om den körs där den passar bäst: i stadstrafik och som pendlingsbil.

”Bilen som först köptes för att döva ett dåligt miljösamvete till rimligt pris gick istället och blev den bästa bil jag haft! Elbilar är nu det enda tänkbara”, skriver en ägare.

”För våra behov (familj på fem personer i mellanstor stad som använder den här bilen endast inom stan, till exempel för transport till och från jobbet och olika aktivieteter) funkar denna bil HELT perfekt. Frågan är om det finns en bättre andrabil idag. Hade det varit hushållets enda bil, vore bilvalet mer tveksamt. Men detta är ett idag vettigt ekonomiskt alternativ och elbilar är extremt smidiga att köra. Fler borde fundera på detta, inte bara för miljöns skull”, skriver en annan.

Som ny går Renault Zoe att köpa både med och utan batteripaket. Då får köparen istället hyra batteriet till en fast månadskostnad och Renault tar ”risken” för om batteriet tappar mycket kapacitet. Kolla upp vad som gäller för exemplaret du tänker köpa.

Tänk också igenom hur du kör – om du bor i stan och oftast kör stadstrafik kan Zoe passa utmärkt. Men den drar ganska mycket ström på motorväg.

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Volkswagen e-Up och e-Golf

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Priser idag: Från 130.000:– (e-Up) och 215.000:– (e-Golf)

Volkswagen har två elbilar i programmet som är väldigt olika.

e-Up är en citybil som känns betydligt större på insidan än på utsidan – en svår ekvation att lösa. e-Golf är en betydligt ”mognare” bil som fungerar utmärkt även på långfärd med bättre utrymmen och lägre ljudnivå.

Framför allt e-Golf har vunnit många tester i auto motor & sport på grund av sin höga och jämna nivå i många ronder. Vi har berömt köregenskaperna, komforten, utrymmena och ägandekostnaderna. Många gillar också att bilen ser ganska ”vanlig” ut och inte sticker ut.

e-Up går lätt in i vår budget på 200.000 kronor men e-Golf är dyrare med priser från 250.000 kronor.

Volkswagens minsta bilmodell heter Up och den eldrivna versionen heter alltså logiskt nog e-Up. Den lanserades hösten 2013 och lockar framför allt med ett lågt inköpspris.

Men trots att den är liten och billig är Up absolut ingen dålig bil. Den är välutvecklad och smart paketerad, så den är mycket rymligare än den ser ut.

e-Up är precis som det större syskonet e-Golf både tyst och mjuk att köra i stadstrafik. På landsväg och motorväg märks det dock tydligt att e-Up är mindre än e-Golf. Du får stå ut med högre ljudnivå och en lite ”tunnare” känsla i hela bilen.

Räckvidden är det största hindret med e-Up. Officiellt skulle den ta sig som bäst 16 mil när den var ny, men i verkligheten låg den siffran snarare omkring tolv. Någon långfärdsbil är det alltså inte tal om men för jobbpendlingen är den perfekt.

Karossformen är heller inte så anpassad för långfärd, så förbrukningen på motorväg drar snabbt iväg.

Ägarna gillar ekonomin, men helt problemfri är inte e-Up – ägarna har drabbats av en del elfel och mjukvarubuggar. Det mesta borde vara löst, men det finns mer felfria elbilar enligt ägarnas betyg.

Att köra e-Golf är mjukt och behagligt, särskilt i stadstrafik. På längre resor är räckvidden inte så lång och bilen får en del problem vid upprepad snabbladdning eftersom drivlinan blir för varm. Då går det trögt att snabbladda, så tänk till innan du åker på långresa.

e-Golf är däremot förvånansvärt bra på att behålla räckvidden vid måttlig kyla.  I övrigt är e-Golf lika kompetent som ”vanliga” Golf med bensinmotor, men bagaget kunde trots allt vara större.


Undvik gärna den franskjapanska elbilstrion

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

En elbil som verkligen börjar bli till åren vid det här laget är trillingsyskonen Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn och Citroën C-Zero. Det är samma bil under skalet med olika märken. Modellerna lanserades 2009 och var knappast toppmoderna ens då.

Elbilsutvecklingen går enormt snabbt och även om i-MiEV-trion idag går att hitta till bra pris som begagnad är det inget vi skulle rekommendera. Räckvidden är för kort och det märks på både köregenskaper och detaljkvalitet att det här är ”gamla skolans elbil”. Den kändes gammal och omkörd redan när vi testade 2012.


Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

BMW i3 är framtidsbilen som ägarna älskar

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Priser idag: Från 190.000:–

BMW i3 finns i två varianter, antingen som helt eldriven eller med en liten bensinhjälpmotor som går in och laddar batteriet när det behövs. Det ger längre räckvidd men förtar också lite av elbilskänslan. i3 är fortfarande lite för dyr för att komma under 200.000-kronorsgränsen men den är snart där, särskilt om du lyckas pruta.

Dessutom finns två olika batteripaket för BMW i3 – ett större batteri lanserades några år efter att i3 började säljas och förlänger räckvidden ordentligt.

BMW i3 ser verkligen inte ut som någon annan bil, något som vissa älskar och andra hatar. Designen har dock ett syfte. Dels ska bilen kännas modern och futuristisk. Dels ska den sänka elförbrukningen och därmed förlänga räckvidden. Höga, lättrullande och smala hjul är ett exempel på en detalj som ska sänka förbrukningen.

BMW brukar ju göra en stor sak av att bilarna är körglada och enligt testlaget stämmer det väl in även på i3. Bilen är bakhjulsdriven och stark vilket gör den riktigt rolig, framför allt i stadstrafik. Vi har också berömt inredningen som, i alla fall i de lite lyxigare modellversionerna, känns väldigt luftig och speciell.

Elektronikfel och buggar är relativt vanligt

När det gäller fel att kolla upp verkar det till stor del handla om elektronikfel i i3. Det här är en ganska avancerad liten bil med mycket ny teknik och buggar har inte varit ovanligt. Det mesta ska vara löst med mjukvaruuppdateringar vid det här laget men det har gäckat många ägare.

”Det mest negativa med bilen är att det är väldigt litet bagageutrymme när baksätet inte är fällt. Och så saknar jag dragkrok”, skriver en ägare.

”En grym citybil! Jag har provat flera elkonkurrenter, men ingen kommer i närheten gällande körglädje och känsla”, skriver en annan.

Några andra saker som är bra att tänka på: den udda däckdimensionen innebär att BMW i3 inte går att få med dubbdäck, den höga karossen är sidvindskänslig på motorväg och ägarna älskar att hålla koll på sin bil och laddnivån med hjälp av mobilappen. Kolla gärna att din bil har den utrustningen och att den fungerar som den ska.

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Volvo V60 Twin Engine är bekväm – men inte så rymlig

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Priser idag: Från 180.000:–
Räckvidd på el i vårt test: 39 km

Volvo var väldigt tidigt ute med en laddhybrid med dieselmotor. Det här har blivit en favorit bland svenska tjänstebilister och det finns därför väldigt många exemplar att välja på.

Laddhybridversionen av Volvo V60 har en femcylindrig dieselmotor som knappast känns toppmodern. Som tur är har bilen faktiskt ganska okej räckvidd på el, åtminstone i de lite nyare modellversionerna. Tänk på att dieselmotorn i tidiga modeller inte klarade Euro 6-utsläppskraven – det kan sänka andrahandsvärdet ordentligt när miljözonerna införs.

Volvo V60 är en utmärkt bil för svenska vägar med låg ljudnivå, ganska följsam fjädring (som ändå är lite mer åt det fasta hållet än i V70) och mycket bra stolar. Den är avslappnande att åka långt i. Det är dock ingen storlastare. Utrymmena är ganska snålt tilltagna för en större familj och de redan snåla utrymmena i V60 blir ännu mindre i laddhybridversionen eftersom batteriet är placerat under bagageutrymmet. Bilen är trevlig att köra men tyngden från batteripaketet känns en del – bilen är stabil men knappast fjäderlätt.

Tänk på att de första modellåren inte har Euro 6-godkänd dieselmotor

Ägarna gillar designen och förarmiljön, men kvalitetskänslan är det lite si och så med: många klagar på knarrande interiördetaljer. Kolla upp det innan du slår till och kör gärna på en lite sämre väg för att avslöja gnekande plastdetaljer. En del klagar också på att elektroniken och hybriddrivlinan strejkat och buggat. Det borde vara löst vid det här laget, för laddhybrid-V60 är knappast någon ny bil, men prova alla elfinesser innan du skriver under köpavtalet.

Småfel som ägarna klagar på är däcktryckssensorn, fjärrkontrollen, nyckellös start-funktionen och startspärren. En del ägare har också råkat ut för att bilen över huvud taget inte går att starta på grund av något mjukvarufel – bilen har varit helt ”död”. Bärgaren har oftast fått igång bilen genom att lossa batteripolerna, men ibland har bilen behövts bärgas till verkstad.

”Allt som ofta går bilen över på diesel utan att man får någon förklaring mer än ’begränsningar i hybridsystemet’. Jag vill veta mera för att om möjligt kunna påverka”, skriver en ägare.

”Den abslout trevligaste och bästa bil vi haft. Vi har cirka fyra mil enkel resa till jobbet där vi kan ladda bilen. Vi använder bilen så till 90% procent och då är den kanon! Som mest har den dragit 6,4 l/100 km på en tank. Totalt drygt 3 l/100 km. Grymt härlig bil med bra totalekonomi. Enda nackdelen för ett aktivt liv är det lilla bagageutrymmet”, skriver en annan.

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Mitsubishi Outlander PHEV är populär och plastig

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Priser idag: Från 170.000:–
Räckvidd på el i vårt test: 31 km

Det här är en av Sveriges vanligaste laddhybrider, och det är inte så konstigt. En laddhybridsuv med bra utrymmen, elektrisk fyrhjulsdrift och rimlig prislapp är det många som vill ha. Outlander PHEV har en fyrcylindrig bensinmotor plus eldrift.

Ägarna gillar att bilen är mångsidig och klarar de flesta behov från jobbpendling till sommarsemester. Den har dragkrok och får dra 1.160 kilo med B-kort. En annan fördel är att bilen har batterigaranti på åtta år eller 16.000 mil. Under den tiden ska batteriet ha en kapacitet på minst 70 procent.

Men det finns nackdelar också. Många ägare klagar på att bilen inte känns särskilt exklusiv – inredningen ger knappast några premiumvibbar. Körglädjen är heller inte på toppnivå, Outlander ses mer som ett transportmedel. Det finns också några nackdelar som kommer fram på vintern: bensinmotorn startar väldigt ofta i låga temperaturer för att hålla kupén varm och helljuset är dåligt.

Från början hade Outlander PHEV inget renodlat elläge, där bilen bara körs på el så långt det går, men det infördes efter några år när bilen fick ett ansiktslyft.

En laddhybridsuv med fyrhjulsdrift som är hyfsat billig att köpa – inte konstigt att Outlander är poppis i villakvarteren

Precis som i många andra hybridbilar har elektroniken spökat för många ägare. Konstiga felmeddelanden och underliga buggar är inte ovanligt. Vissa ägare rapporterar också om problem med elbakluckans öppning och stängning, defrostern, fukt/kondens i strålkastarna, spolarmunstycken som sätts igen med smuts, laddkabeln och låskolven till laddluckan.

Mobilappen som kan användas för att kolla läget med bilen och dess laddnivå är väldigt konstigt utformad. Den kommunicerar bara med trådlöst nätverk – inte mobildatanätet – och kan därmed inte användas när du är utom räckhåll från bilen. Enligt många ägare är appen därmed värdelös i många fall.

Läs också vår kompletta begagnatguide till Mitsubishi Outlander PHEV

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Toyota Prius Plug-In Hybrid kan vara ett smart pendlingsval

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor
Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Priser idag: Från 140.000:–
Räckvidd på el i vårt test: Ej testad

Toyota har inte varit så snabba ur startblocken när det gäller elbilar. Men det blev i alla fall en laddhybridversion av hybridikonen Prius. Den sålde ganska bra i Sverige och finns på begagnatmarknaden för långt under 200.000 kronor.

Laddhybridversionen av Prius är ofta välutrustad – det kan till exempel finnas backkamera, nyckellös start, uppgraderat ljudsystem och head up-display. Räckvidden på eldrift var ganska kort när bilen var ny och den har ju inte blivit längre idag, men för den som inte kör så långt på el kan det här vara ett bra alternativ.

Prius är inte så rolig att köra och designen faller inte alla i smaken

Toyota Prius Plug-In Hybrid delar många av för- och nackdelarna med ”vanliga” Prius utan laddkontakt. Den är ganska rymlig och skön att köra med silkesmjuk drivlina. Men den är heller inte särskilt rolig att köra, och designen faller verkligen inte alla i smaken.

Toyota Prius är generellt sett en väldigt driftsäker bil med hög kvalitet.

Vi har tyvärr för få svar i begagnatdatabasen för att kunna dra några statistiska slutsatser om hur Toyota Prius Plug-In Hybrid är att äga.

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Överraskningen: Volkswagen Golf TGI

Priser idag: Från 110.000:–

Är det verkligen en elbil du ska ha? För den som inte kan ladda sin bil hemma – och det är ganska många, särskilt lägenhetsbor – kan gasbilarna faktiskt vara ett alternativ. Volkswagen, Seat, Suzuki och Volvo är några av biltillverkarna som haft flera gasmodeller i programmet de senaste åren.

Svensk biogas är generellt sett väldigt klimatsmart och kapar utsläppen av koldioxid enormt mycket jämfört med att köra på bensin. Men om det inte skulle finnas gas att tanka går bilen själv över till bensin.

En gasbil är ett riktigt smart klimatval för den som inte kan eller vill ladda sin bil

Gasdrivlinan är olika snyggt integrerad hos olika biltillverkare. Hos Volvo brukar det till exempel märkas att gaskonverteringen är en eftertanke och hela systemet känns lite ”hemmabygge”. Hos Volkswagen fungerar det bättre, och Golf är en bil som brukar passa många köpare. Den finns även med automatlåda.

Den främsta kritiken mot gasbilarna har varit att högtryckstankarna ibland rostat vilket faktiskt kan leda till explosion och brand. Det problemet ska vara löst, enligt biltillverkarna. Men det behöver du förstås kolla på det exemplaret du tänkt köpa.

Ägarnas favorit: Här är bästa elbilen och laddhybriden för 200.000 kronor

Den här artikeln bygger på siffror från auto motor & sports begagnatdatabas. Sätt gärna betyg på din egen bil här!

Annons
Annons
Rulla till toppen