Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om"

Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om"
Krönika

Erik Söderholm

Dödsolyckan med Teslas Autopilot är djupt tragisk. Föraren som omkom var en elbilsentusiast som publicerat flera Teslafilmer på Youtube, bland annat en där Autopiloten undviker en olycka.

Men det finns en risk att den här olyckan kommer användas av folk som av olika anledningar vill hindra utvecklingen av förarlösa bilar. Det får inte hända.

Under en enda dag omkommer 3.400 personer i trafikolyckor, enligt siffror från 2013. Många av olyckorna är ett resultat av en trött, full eller hög förare. Eller helt enkelt en förare som inte var uppmärksam eller som gjorde ett misstag. Den gemensamma nämnaren: mänskliga förare.

Det är ingen tvekan om att förarlösa bilar kommer minska antalet olyckor men jag kan ändå förstå att många är misstänksamma mot att släppa kontrollen.


Grejen är att det inte riktigt
går att släppa kontrollen redan nu. Tesla varnar på flera ställen för att Autopiloten ska användas på egen risk och att föraren måste vara beredd att ta över kontrollen när som helst.

Lösningen på det här problemet är inte att stoppa utvecklingen av Autopilotliknande funktioner – snarare tvärt om: utvecklingen måste gå ännu snabbare så den här typen av olyckor inte händer.

Om du inte vill ta mitt ord för det – läs den här kommentaren från signaturen "Henry Bil" på auto motor & sport:

"En person med säkerhetsbälte har dött i en trafikolycka. Förbjud säkerhetsbälten...

Det omkommer 3.400 personer om dagen i trafiken. En som kör autopilot har dött.

Vi får verkligen hoppas att det i samband med NHTSA-utredningen också utreds hur många liv som räddats av autopiloten."

Jag ser fram emot att åka med i en helt självkörande bil.
Ja
124
52
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!