4 anledningar: Därför har många Rechargeläsare inte bytt till elbil än

Om du läser Recharge är du förmodligen nyfiken på att byta till elbil, om du inte redan gjort det. Och många beskriver bytet som en...

Annons
Annons

Om du läser Recharge är du förmodligen nyfiken på att byta till elbil, om du inte redan gjort det. Och många beskriver bytet som en riktig ”återvändsgränd” – de allra flesta går inte tillbaka till en bil med förbränningsmotor!

Men samtidigt som elbilarna blir en allt vanligare syn på vägarna finns väldigt många bilägare som gärna skulle gå över till eldrift om det gick. 

Vi frågade de Rechargeläsare som fortfarande inte bytt till elbil vad det är som gör att de inte gått över till elbilssidan än. Vi fick väldigt många svar – tack för det! – och det visade sig att det finns ett fåtal anledningar som väldigt många anger.

Till sist handlar det om hur mycket du som bilägare är villig att kompromissa för att byta till elbil.

4 anledningar: Därför har många Rechargeläsare inte bytt till elbil än
Illustration: Bigstockphoto

1. Jag har ingenstans att ladda 

Det finns många publika laddstolpar i Sverige men det behöver inte betyda att det är lätt att vara elbilist. Du som har en villa med garage har det ofta ganska enkelt, men det är också väldigt många som bor i lägenhet och parkerar på gatan. Då är du hänvisad till laddstolparna på stan eller till att ladda på jobbet.

Inte ens om du bor i lägenhet och har egen garageplats är det enkelt. Många hyresvärdar och bostadsrättsföreningar tvekar inför att installera laddmöjligheter.

Att ha en egen laddplats för sin elbil tycker vissa är lyxigt – du har ju ingen egen bensinmack till din fossilbil! En ”early adopter” som är nyfiken på ny teknik kanske kan tänka sig att köpa en elbil trots att det inte finns någon laddplats hemma. Men att lägga så här mycket pengar på en bil utan att ha en garanterad laddplats känns osäkert för många – det är fullt förståerligt.

”När i hela fridens namn ska bostadsrättsföreningar och hyresvärdar börja placera laddstolpar på folks parkeringar?”

”Jag hyr en parkeringsplats i ett garage. Jag har varit på styrelsen/föreståndaren om att installera ett uttag så man kan ladda elbilar, men det verkar vara litet intresse för att ta tag i det”, skriver Martin Tullberg.

”Det enda problemet är laddmöjligheterna eftersom jag bor i höghus och inte har några laddstolpar på parkeringen. Det var därför jag köpte en fossilbil nyligen och helst av allt hade jag sluppit det, men jag hade inga andra val tyvärr. En Nissan Leaf eller en Renault Zoe hade passat mig utmärkt. När i hela fridens namn ska bostadsrättsföreningar och hyresvärdar börja placera laddstolpar på folks parkeringar?”, undrar en användare.

4 anledningar: Därför har många Rechargeläsare inte bytt till elbil än

2. Det finns ingen elbil som passar mig

Många har valt att köpa en elbil som andrabil, men när det gäller förstabilen finns det väldigt många svenska bilköpare som vill ha ordentligt bagageutrymme och dragkrok. Och de kan inte tänka sig att kompromissa genom att exempelvis hyra en bil. Det är trots allt bekvämt att ha en ”allt-i-ett-bil” utan att behöva hyra bil efter behov.

Hittills har en del elbilköpare valt en elbil just för att det är en elbil. Sedan spelar karossform, köregenskaper och annat inte så stor roll. Men när en större del av de svenska bilköparna nu börjar kika på elbilar ställer det högre krav på själva bilen – den ska vara mer än bara eldriven.

Sedan måste vi också komma ihåg att Sverige, med våra kombi- och dragkroksälskande bilköpare, utgör en relativt liten del av den totala bilmarknaden. Det är därför det kan kännas som att det dröjer med elbilar som passar alla invanda mönster som svenska bilköpare lagt sig till med. Men självklart kommer utbudet elbilar öka under de kommande åren.

4 anledningar: Därför har många Rechargeläsare inte bytt till elbil än

3. Det är för dyrt

Även om en elbil är billigare att äga än en fossilbil kan den framstå som dyr vid en första anblick. Det är inget konstigt. Elbilstekniken är fortfarande dyr men i takt med att antalet elbilsmodeller ökar kommer också priserna sjunka. Nya Volkswagen ID ska till exempel kosta som en dieseldriven Golf när den lanseras.

”Så länge en Volkswagen e-Up kostar brutala dubbla priset mot bensinversionen känns det totalt galet. Det man tjänar på billigare drivmedel i en elbil förlorar man på räckvidd och flexibilitet i sin körning. De tar ut varandra, speciellt eftersom en stadsbil sällan körs mer än 1.000 mil om året”, skriver signaturen Filip.

Ett högt inköpspris innebär en hög tröskel för att bli elbilist i form av en hög kontantinsats och många bilköpare måste spara länge för att ha råd med kontantinsatsen på en vettig ny elbil. Med privatleasing kan bilköparen komma undan kontantinsatsen men då finns istället andra nackdelar, som till exempel bindningstiden.

”En Tesla Model S är alldeles för dyr för min plånbok. Även om jag räknar på tio års bensinförbrukning med min nuvarande bil går det inte att motivera”, skriver Fredrik Östman.

4 anledningar: Därför har många Rechargeläsare inte bytt till elbil än

4. Jag vill inte behöva kompromissa så mycket bara för att köra en elbil

Att köpa en elbil ska inte innebära att bilköparen måste kompromissa bort sådant som är viktigt, bara för att komma undan avgasröret. Det tycker i alla fall signaturen Lukasz Zajac.

”Om jag betalar över en miljon kronor förväntar jag mig att bilen är lika bra genomtänkt som fossilbilar”, skriver han, och fortsätter:

”Man ska inte äventyra säkerheten genom svagare belysning bara för att få spara några få kronor för spolarsystem. Ett annat exempel på irriterande besparingar är dragkroken på Tesla Model X som i sin konstruktion liknar lösning som finns hos budgettillverkare medan andra tillverkare i samma prisklass använder automatisk eller halvautomatisk lösning.”

Det går också att byta ut husvagnen mot ett vandrarhem eller att hyra en stuga, och plötsligt behövs ingen dragkrok. Det går också att beställa hemkörning av prylarna och hyra en flyttbil, så behövs inget kombiutrymme. Men frågan är alltså hur långt du är beredd att gå för att få avnjuta fördelarna med en elbil.

Slutsats: Det kommer bara bli enklare att vara elbilist!

Vi på Recharge väljer att se det från den ljusa sidan: få laddstolpar, omöjligt att ladda hemma och inga elbilar som passar kravspecifikationen kan snart vara ett minne blott. Åtminstone hoppas vi det. Många av de här nackdelarna kommer vara lösta om några år – kanske inte alla nackdelar, men många. Och då blir det lättare att kompromissa.

Vi måste också komma ihåg att elbilarna bjuder på väldigt många fördelar. Fördelar som är så stora att många alltså redan bytt till elbil, trots att de i vissa fall får kompromissa mer. 


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen