Fossildriven suv vinner Årets Bil – knappt en miljöbil i sikte

Det var ovanligt tomt på elbilar och laddhybrider i årets europeiska upplaga av Årets Bil. Tävlingen, som avgörs av en jury med motorjournalister, presenterar sin...

Annons
Annons
Fossildriven suv vinner Årets Bil – knappt en miljöbil i sikte

Det var ovanligt tomt på elbilar och laddhybrider i årets europeiska upplaga av Årets Bil. Tävlingen, som avgörs av en jury med motorjournalister, presenterar sin vinnare i samband med bilsalongen i Genève varje år.

Årets Bil spelar ingen större roll för de flesta bilköpare men det kan ändå vara något för biltillverkarna att skryta med. Det viktiga är att vinnarna i den här tävlingen gillas av europeiska motorjournalister, och det märks förstås också i spalterna i andra sammanhang.

Sju bilar väljs varje år ut som finalister. Mercedes E-klass och Volvo S90/V90 kommer båda som laddhybrider medan Toyota C-HR finns med konventionell hybriddrift, som i andra Toyotamodeller. Men ingen av dem bjuder egentligen på något helt nytt, som längre räckvidd än andra laddhybrider, och ingen av dem är helt eldrivna utan fossilhjälp.

Alfa Romeo Giulia, Citroën C3, Nissan Micra och vinnaren Peugeot 3008 bjuder inte på några viktiga nyheter alls när det gäller miljöbilsteknik.

”Årets Bil-juryn har visat att de inte alls är elbilsmotståndare förut”

Årets Bil-juryn har visat att de inte alls är elbilsmotståndare förut: Nissan Leaf vann 2011. Laddhybriden Chevrolet Volt och Opel Ampera vann året därefter. 2014 blev ett intressant år då BMW i3 kom på andra plats och Tesla Model S på tredje plats.

Finns det en intressant elbil på marknaden är det alltså inte otroligt att den vinner Årets Bil. Så kom igen, biltillverkare!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen