Kritikerna har fel – det behövs inte mer än en simpel skärm i Tesla Model 3

Det har gått inflation på information i nya bilar. Det vi stressade bilförare behöver är mindre information, inte mer. Trots det har biltillverkarna tryckt in så mycket de orkar i de digitala instrumenten som finns i många moderna bilar.

Trots att biltillverkarna alltså har en digital skärm att leka med istället för analoga mätare ser designen ofta ut precis som förr: två "analoga" mätare, men den här gången på en skärm. Mätarna flankeras av all möjlig onödig information.

Spekulationerna om interiören i Tesla Model 3 är i full gång och en skribent på bilsajten Car Throttle ondgör sig över att den hajpade elbilen bara verkar få en enda skärm för både infotainmentsystem och instrument, mitt i bilen. Han argumenterar för att det här upplägget gör det svårare för föraren.

Jag tror det blir precis tvärt om. Det är alla andra biltillverkare som gör det krångligt med sina instrumentpaneler som är designade för ingenjörer.

Det vi stressade bilförare behöver är mindre information, inte mer

Car Throttle kallar det "sunt förnuft" att göra som man alltid gjort med ordentliga mätare för exempelvis temperatur och varvräknare. Det är ganska gammalmodigt i nya bilar med förbränningsmotor och det är förstås helt onödigt i elbilar. Här har Tesla en viktig roll att spela för att visa bilbranschen hur det skulle kunna gå till.

Elon Musk har haft lite roligt på Twitter åt alla som önskar sig krångligare instrument.

Och det blir ingen head up-display, heller.

Att kolla hastigheten blir krångligare om instrumenten är mittmonterade, klagar Car Throttle. Inte alls, tror jag. Hastigheten är egentligen inte så relevant så länge det inte går för fort. Om informationsskärmen i Tesla Model 3 visar hastigheten med stora bokstäver, i vitt när du kör lagligt och i rött när du kör för fort vet du redan i ögonvrån hur du ligger till jämfört med hastighetsgränsen. Eller tänk om gaspedalen blev lite trögare när du accelererar över hastighetsgränsen?

Biltillverkarna är egentligen inte så bra på det här med att designa enkla gränssnitt. Om biltillverkarna fick välja skulle din mobiltelefon förmodligen se ut så här:

All information tillgänglig, alltid. Och bara en litet futtigt "brevinkast" att surfa på nätet med där nedanför. Du måste ju förstås ha omedelbar information om temperaturen och din IP-adress! Med samma tankesätt skulle du alltid ha allt framme i köket: flingor, ris, pasta, mjölk...

Audi verkade tänka ungefär så när de digitala instrumenten, kallade Virtual Cockpit, designades. Cockpitarna i flygplanen är fantastiskt avancerade och Audi verkar tycka att bilar ska designas på samma sätt.

Ett riktigt skräckexempel som gör vilken bilförare som helst stressad. Vi kan gå igenom vad som visas här.

• Kylvattentemperatur – onödig. Trots att nya bilar i princip aldrig kokar över finns alltså en mätare för kylvattentemperatur som alltid är synlig längst till vänster. Det känns väldigt mycket Volvo Amazon. Om något är fel med temperaturen är det väl bilens uppgift att larma om det. Att alltid visa själva temperaturen när jag stressar iväg till jobbet är galet.

• Varvräknare – onödig. Särskilt i en bil med automatlåda, och definitivt i elbil...

• Texten "Ready" och "Off" – onödiga.

• Texten "Individual" visar att föraren själv kan ställa in bilens fjädring och annat. Måste den verkligen alltid vara synlig?

• Radiostation – behöver bara visas när radioappen är igång.

• Datum och veckodag – kan vara bra att ha, men det finns också i klockan eller mobilen när du står stilla.

• Konstiga ikoner uppe till höger som ingen vet vad de betyder – onödiga.

• Bilens körsträcka – onödig. Kan gömmas undan i en undermeny. Din mobil visar ju inte alltid hur länge du haft den eller hur många laddcykler batteriet utsatts för.

• Temperatur – ganska onödig. Kanske kan den visas om temperaturen ligger runt nollan. Eller så kan du fråga mobilens röststyrning om hur varmt det är om du absolut måste veta.

• "LIM 53 km/h" är också onödig information. Att farthållarminnet är satt på 53 km/h syns ju redan på pilen på hastighetsmätaren.

Finns det något kvar? Jo, i bilar med automatlåda finns det säkert någon lag som säger att det måste stå vilken växel som är i. Klockan, hastigheten och tanknivån är också vettiga.

Så här ser det ut med de onödiga funktionerna rödmarkerade.

Min favorit är ändå det här läget i Audi Q7 som också visar oljetemperaturen, förutom att den helt onödiga kylvattentemperaturen alltid syns till vänster.

Sedan ska vi komma ihåg att inte heller Tesla är helt hundraprocentiga på det här. Instrumenten i Model S och Model X innehåller en hel del information som kan kännas tung att ta in i stressade lägen.

Slutsatsen är att biltillverkarnas designavdelningar i grund och botten är ganska dåliga på en av designvärldens allra mest fundamentala grunder: att välja bort sådant som är onödigt.

Tänk på Fjällräven Kånken eller tidernas mest tidlösa typsnitt. Det de har gemensamt är att de är enkla och inte bjuder på några krusiduller. Det behövs inte.

Det är precis tvärt om i moderna bilar. Biltillverkarna vill trycka in så mycket information som möjligt eftersom de inte vågar välja bort.

Så vad är mitt förslag? Jo...

Våga tänk bort – bilen skulle kunna vara din avkopplande spa-zon

Jag förstår också att vissa förare vill ha mer nördig information om navigation, batteristatus och annat. Det kan gå att knappa fram manuellt. När autopiloten och farthållaren är aktiverade visas förstås även den informationen.

Men i utgångsläget behöver det faktiskt inte vara svårare än så här. Våga tänk bort – bilen skulle kunna vara din avkopplande spa-zon, och inte en fullpepprad informationsenhet på hjul. Det är bättre både för dig och säkerheten.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag håller med – en enda skärm räcker bra i Tesla Model 3!
Ja
255
234
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!