Dieselbilarnas utsläpp: Skyll inte allt på köparna

Det går knappt en dag utan en ny larmrapport om hur farliga dieselbilarna är. Kväveoxider och partiklar skapar både miljö- och hälsoproblem som absolut är...

Annons
Annons
Dieselbilarnas utsläpp: Skyll inte allt på köparna

Det går knappt en dag utan en ny larmrapport om hur farliga dieselbilarna är. Kväveoxider och partiklar skapar både miljö- och hälsoproblem som absolut är värda att ta på allvar. Och nu är det inte längre bara insatta personer, som bilintresserade och miljöprofessorer, som känner till riskerna. SVT har precis sänt ett program om hur allvarligt läget är.

Vissa försöker hitta en syndabock och då är det lätt att landa i att det är bilföraren, eller bilägaren, som ska straffas. Det finns förstås en viss logik i det. Dieselbilar drabbas hårt av det nya bonus/malus-förslaget om det blir verklighet. Men att chockhöja fordonsskatten på befintliga bilar, är det verkligen rätt väg att gå?

De som har en dieselbil idag har förmodligen köpt den i god tro om att den är billigare att äga och bättre för miljön än en bensinbil. Snåla dieselbilar var bilbranschens hetaste trend för bara några år sedan, när biltillverkarna kämpade mot varandra för att lansera ”119-grammare” – dieselbilar som precis smet under miljöbilsgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer.

Dieselbilarnas utsläpp: Skyll inte allt på köparna
Foto: Sean Gallup/Getty Images

Idag låter det nästan absurt att klassa de här bilarna som miljöbilar. Men det var så det var. Kväveoxider var inget känt begrepp hos de flesta utan alla pratade om koldioxid. Även vi i medierna hade förstås ett uppdrag att informera om riskerna med dieselbilar, men det är inte alltid så lätt när all debatt i offentligheten handlar om något annat, nämligen koldioxid.

Hela skattesystemet baserades på koldioxid och resten av utsläppen var helt enkelt inte så farliga. Nu står vi här med en enorm del av bilparken som öser ur sig farliga utsläpp, betydligt mer än i testlabbet.

På sätt och vis har köparna blivit lurade och vilseledda. Det är ett bedrägeri i stor skala där personerna som utsätts för utsläppen – ofta barn i storstäderna – får betala priset. Bilförsäljningen ökade vilket förstås ger inkomster, men utsläppen de orsakar ger också utgifter i form av sjukhusvård, astmaallergi och annat.

Nu står väldigt många svenska bilköpare i valet och kvalet: vad ska nästa bil drivas av? För många är svaret någon form av eldrift, men de vet inte alltid om det. Att köpa en ny, dyr och stark dieselbil tycker jag är väldigt riskabelt. Den kan mycket väl förbjudas i städerna framöver eller få skatten chockhöjd. Vad betyder det då för andrahandsvärdet?

Jag vet egentligen inte hur det här hade kunnat göras annorlunda. Men jag tycker i alla fall inte att dieselbilsköparna automatiskt ska behöva ta på sig hela skulden. Det är fler kockar i den här grumliga soppan.

Annons
Annons
Rulla till toppen