Nissan måste räta ut viktigaste frågetecknet med Leaf: Priset

Det är ganska talande att Nissan inte väljer den massiva bilsalongen i Frankfurt, som precis är på väg att slå upp portarna, för att visa...

Annons
Annons
Nissan måste räta ut viktigaste frågetecknet med Leaf: Priset

Det är ganska talande att Nissan inte väljer den massiva bilsalongen i Frankfurt, som precis är på väg att slå upp portarna, för att visa upp andra generationen av elbilen Leaf. Istället fick journalisterna se den nya modellen på ett särskilt event. På så sätt slipper Nissan konkurrera med alla andra bilmärken.

Lika smart är att Nissan har designat nya Leaf för att se mycket mer ”vanlig” ut. Förra modellen hade underliga strålkastare fram och ett nästan konkavt bakparti. Den nya modellen är inte heller den fri från ”konstigheter” – riktigt lika slätstruken som en Golf är den inte – men den har trots allt en mycket mer konventionell design än den utgående modellen.

Det är viktigt för att locka nya köpare. Med en lite försiktigare design hoppas Nissan kunna öka försäljningen rejält.

”Med ett högre pris än 30.000 dollar hade Nissan dribblat bort sig i konkurrensen”

Men det finns ett frågetecken som är kvar att räta ut, och det är prislappen.

Nissan har inte avslöjat vad Leaf ska kosta i Sverige, men i USA har det pratats om en prislapp på 30.000 dollar före subventioner. Även om det priset inte går att översätta direkt till svenska kronor är det konkurrenskraftigt, med tanke på att Leaf inte har räckvidden att konkurrera med Chevrolet Bolt eller varumärket att konkurrera med Tesla Model 3. Med ett högre pris än så hade Nissan dribblat bort sig i konkurrensen.

Det återstår att se hur mycket utrustning som ingår i den billigaste modellen och vad den ska kosta i Sverige. Men förhoppningsvis kommer Nissan inte försöka ta hutlöst mycket betalt för Leaf. I så fall kommer förstaplatsen bland världens mest sålda elbilar gå till någon annan.


Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Annons
Annons
Rulla till toppen