Ett viktigt elbilsproblem är fortfarande inte löst

Elbilsfansen har ett argument som brukar bita på de mest inbitna elbilshatare: det kan bli ordentligt mycket billigare att köra på el än på bensin...

Annons
Annons
Ett viktigt elbilsproblem är fortfarande inte löst

Elbilsfansen har ett argument som brukar bita på de mest inbitna elbilshatare: det kan bli ordentligt mycket billigare att köra på el än på bensin eller diesel.

Om det inte går att hänvisa till miljösamvetet är det ofta lite lättare att hänvisa till plånboken.

Det gäller redan idag, och skillnaden lär bli ännu större i framtiden, med straffskatt och sämre andrahandsvärde för fossilbilar.

När auto motor & sport testar elbilar mot fossilbilar blir resultatet i ekonomironden nästan alltid detsamma. Elbilen vinner. Det är helt enkelt billigare att ladda än att tanka, samtidigt som till exempel servicekostnaden blir betydligt lägre eftersom en elbil är enklare att underhålla.

”När vi testar elbilar mot fossilbilar blir resultatet i ekonomironden nästan alltid detsamma: Elbilen vinner.”

Men det finns ett problem. Även om elbilen är billigare att äga är fossilbilen än så länge billigare att köpa.

Ibland hörs liknande argument från bostadsvärlden. Det kan mycket väl vara billigare i längden att bo i bostadsrätt än i hyresrätt, men för den som inte har råd med inträdesbiljetten – alltså kontantinsatsen – är det inte så lätt.

Om bilköparen istället tvingas ta ett för saftigt lån med hög ränta kan elbilen mycket väl bli dyrare än fossilbilen.

Det är inte utveckling åt rätt håll.

Ett viktigt elbilsproblem är fortfarande inte löst

Elbilsfansen har helt rätt i att fokusera mer på driftkostnaden på lång sikt än på det mer kortsiktiga inköpspriset. Men helt oviktigt är inte inköpspriset. Det skulle till exempel kosta mig 6.500 kronor i månaden att privatleasa en Volkswagen e-Golf. Det är 3.700 kronor mer än en bensin-Golf – i månaden! Det tar några mil att köra in den skillnaden – och de flesta bilköpare tänker inte längre än till inköpspriset. Att göra en bilkalkyl för de kommande tre åren är nog ganska ovanligt.

Många biltillverkarna verkar ställa om till eldrift i två steg. Först kommer en dyr prestigemodell som få har råd med. En drömbil för många vars uppgift det är att ge eltekniken bättre image. Sedan kommer billigare modeller som fler har råd med.

”Det skulle kosta mig 6.500 kronor i månaden att privatleasa en Volkswagen e-Golf – 3.700 kronor mer än en bensin-Golf.”

Vi har sett det med Tesla Model S och Model 3, och vi har sett det med Volvos laddhybrider – först den dyra och snabba T8-modellen, och först senare billigare versioner.

Tyvärr har de flesta stora biljättar inte ens kommit till steg ett. De har fortfarande inte lanserat en dyr toppmodell med eldrift, så det dröjer ytterligare några år innan den folkliga elbilen kommer.

Opel Ampera-e är ett bra undantag med sin prislapp på 300.000 norska kronor, och Tesla Model 3 är trots allt mer överkomlig än Model S. Men det handlar fortfarande om ordentliga summor som många bilköpare inte har råd med.

En folkelbil med rimlig – inte extrem – räckvidd, hög säkerhetsnivå och en prislapp på 200.000 kronor före subventioner. Ge mig!

Annons
Annons
Rulla till toppen