Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid

Smidig teknik kan få fler att byta till en elbil eller hybrid.

Annons
Annons
Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid

Att stoppa in en laddsladd låter inte så jobbigt. Det gör du förmodligen varje dag med mobiltelefonen. Men har du väl börjat använda trådlös laddning går det inte att gå tillbaka till sladdröran. Plötsligt känns det ganska gammalmodigt att behöva plugga in.

Trådlös laddning är inte bara smidigt – det kan vara en riktigt bra lösning för att snabba på omställningen.

Induktiv laddning har funnits i flera år i vissa mobiltelefoner, och nu börjar tekniken göra sitt intåg på bilmarknaden. BMW och Mercedes är två av biltillverkarna som flaggat för att de nya elbilarna och hybridmodellerna ska kunna laddas utan att bilägaren behöver krångla med sladden.

Plötsligt känns det ganska gammalmodigt att behöva plugga in

Och innan du avfärdar trådlös laddning som en lyxdetalj: det är faktiskt ganska krångligt att ”sladd-ladda”. Laddsladden som följer med många nya elbilar och hybrider är ibland riktigt klumpig och ful. Den är inte alltid så användarvänlig och känns knappast ”premium”, trots att bilen kan kosta en miljon kronor. Ofta finns en ful klump på sladden.

Det här har öppnat en hel marknad för företag som säljer bättre laddsladdar. Nästa steg skulle alltså kunna bli att ladda bilen helt utan sladd. Föraren parkerar helt enkelt sin bil ovanpå laddplattan och strömmen överförs utan att man behöver göra annat än positionera bilen rätt ovanför plattan.

Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid

Trådlös laddning skulle faktiskt kunna bli viktigast för laddhybrider. Elbilar måste ju laddas för att kunna köras, men många som kör laddhybrid upplever det nog som både krångligt och tidsödande att behöva koppla in sladden varje kväll för att kunna köra några enstaka mil dagen efter. Då struntar bilägaren helt enkelt i det och kör på förbränningsmotorn.

Krånglig laddning för bara några mils körning gör att många som kör laddhybrid helt enkelt struntar i laddningen

De senaste iPhone-modellerna har stöd för trådlös laddning, och när Apple inför den här typen av teknik kan det bli startskottet till ett genombrott för hela branschen. Plötsligt är det inte längre några få Androidtelefoner som har stöd för tekniken, utan telefonen som alla känner till. Det kommer dyka upp trådlösa laddplattor på kaféer, bibliotek och kanske i kollektivtrafiken.

Jag hoppas det kan bli på precis samma sätt i bilvärlden. Om biltillverkarna håller sig till samma standard och laddaren bara ”sköter sig själv” och gör sitt jobb utan krångel kan det här snabba på hela elbilsomställningen. Osäkra och ovana elbilister slipper krångla med kontakter och sladdar – de kan ändå ladda fullt bara genom att parkera.

Då blir det enklare att vara elbilist!

Annons
Annons
Rulla till toppen