Elon Musks underliga misstag? Därför borde Model 3 ha varit en suv

Premium Ingen kan väl kalla superhajpade Tesla Model 3 för ett misslyckande. Men frågan är om inte Elon Musk hade lockat ännu fler köpare om Model 3 varit en suv?

Elon Musks underliga misstag? Därför borde Model 3 ha varit en suv

Med en halv miljon förhandsbokningar och en märkeshajp som ingen annan kommer i närheten av är det svårt att se Tesla Model 3 som något annat än en succé som gör alla andra biltillverkare avundsjuka. Även om produktionsproblemen åtminstone till viss del lägger en blöt matta över framgångarna.

Men jag tror ändå Teslachefen Elon Musk begick ett misstag när han prioriterade Model 3 före kompaktsuven Model Y. Här förklarar jag varför.

Tesla Model 3. Förlåt, en Saab från 1990-talet.

1. Halvkombi är osexigt

Återigen: Ingen kan kalla en ny bilmodell som är så enormt hajpad som Tesla Model 3 för ett misslyckande. Men om det gäller att maxa sina chanser till succé tror jag ändå att en kompaktsuv är "mer rätt" än en halvkombi. Det är bara att titta på försäljningssiffrorna så förstår du varför.

Här i Sverige toppar suven Volvo XC60 listan över de populäraste bilmodellerna. Tittar vi på de 100 mest registrerade bilarna hittills i år ökade suvarna med 38 procent jämfört med året innan. Andra biltyper ökade "bara" med 29 procent.

Ute i Europa, och i resten av världen för den delen, ser det likadant ut. Tre av tio nya bilar som säljs är suvar och det är en ökning med över fyra procentenheter på bara ett år, enligt siffror från Jato Dynamics. Och det är de små suvarna som ökar mest.

De mest sålda suvarna ökar med hela 38 procent i Sverige

Köparna gillar sina suvar eftersom sittpositionen är högre och eftersom bilen känns lyxigare och kanske lite "pampigare" än en vanlig, lågbyggd halvkombi, som alla andra har. Det innebär också att köparna är beredda att lägga mer pengar på en suv och kanske också vill skräddarsy den med tillval och färgkombinationer.

Även biltillverkarna gillar suvar eftersom de inte är särskilt mycket dyrare att utveckla än vanliga halvkombimodeller, samtidigt som de alltså kan ta betydligt bättre betalt för dem.

Tesla Model 3 kan mycket väl bli bilen som ändrar det faktum att halvkombimodeller blir allt mindre populära. Missförstå mig rätt: jag föredrar själv en lågbyggd halvkombi före en högbyggd suv alla dagar i veckan – halvkombin är utrymmeseffektiv, praktisk och snygg medan en kompaktsuv ofta är opraktisk, ser ihoptryckt ut och inte alls är lika effektiv med utrymmena.

Men det är ju som vi vet köparnas marknad och biltillverkarna får helt enkelt rätta sig efter det.

2. Det är viktigare att elektrifiera suvar

Det här är en viktig poäng. Bilköparna trånar alltså efter suvar som är tyngre och högre än "vanliga" bilar. Det ger högre bränsleförbrukning. Därför väljer många en dieselsuv – något som går tvärt emot vad vi egentligen borde göra för klimatet.

Nu när dieselbilarna börjat få dåligt rykte ser vi istället en återgång till bensinsuvar, men det är förstås inte heller bra. Laddhybrider som exempelvis Kia Niro ökar å andra sidan snabbt.

Eftersom suvar alltså är mindre effektiva transportmedel än motsvarande halvkombimodell ökar behovet av att effektivisera genom elektrifiering. En dieselsuv mindre på vägarna är ännu bättre för klimatet än en dieselhalvkombi mindre.

En dieselsuv mindre på vägarna är ännu bättre för klimatet än en dieselhalvkombi mindre

3. Tesla har inte prioriterat något superviktigt istället

Tesla ska lansera en eldriven kompaktsuv om några år. Den har hittills gått under namnet Model Y och bara smygvisats med en teaserbild. Varför hade inte den modellen högre prioritet? Elon Musk har valt att prioritera den nya långtradaren, och det tycker jag är ett lite underligt val.

Självklart är det så att lastbilsbranschen är ansvariga för otroliga mängder farliga och giftiga utsläpp. Tänk hur många tusentals mil en stor långtradare rullar varje år!

Ännu ett tecken på att Elon Musk kanske borde ha prioriterat upp Model Y några snäpp

Men vi ska också komma ihåg att långtradare är otroligt bränsleeffektiva i förhållande till det jobb de utför. De lastas ofta så tungt som möjligt för att inte "rulla tomma" – det kostar ju pengar för åkeriet. Och de har bevisligen en väldigt bra avgasrening. Betydligt bättre än för en personbil som ofta bara skjutsar runt föraren själv plus en massa onödig luft.

Lastbilstillverkarna har hårda krav på sig när det gäller utsläpp, och lastbilarna testas också på vanliga vägar för att se till att utsläppen inte bara är låga i testlabbet. En procedur som först nu kommer till personbilsbranschen.

Det är ännu ett tecken på att Elon Musk kanske borde ha prioriterat upp Model Y några snäpp, åtminstone före lastbilen. Hur imponerande den än är med sin supersnabbladdning.

Slutsats: Model Y borde ha högsta prioritet

Elon Musk hade som mål att bygga en liten, exklusiv och dyr sportbil för att få in pengar. Det blev Tesla Roadster. Pengarna från den användes för att utveckla Tesla Model S. Och nu ska pengarna från den användas för att bygga en massproducerad, eldriven "folkbil".

Tittar vi på vad köparna vill ha är det onekligen så att en eldriven kompaktsuv hade skjutit mitt i prick. Men den modellen ligger alltså fortfarande några år bort. Den ska inte heller använda samma plattform som Model 3, konstigt nog.

Tesla kan mycket väl bli biltilverkaren som får halvkombin att bli het igen. Saab envisades ju med biltypen i många herrans år – nu kanske halvkombin äntligen kan bli hajpad!

Men jag kan ändå inte släppa tanken på om inte en eldriven kompaktsuv hade slagit ännu lite, lite högre på popularitetsskalan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag köper mycket hellre en suv än en halvkombi.
Ja
278
96
Nej