Nej, en elbil eller laddhybrid tog inte hem titeln Årets Bil i år heller

Men Volvo XC40 var trots allt den minst dåliga vinnaren.

Annons
Annons
Nej, en elbil eller laddhybrid tog inte hem titeln Årets Bil i år heller

Inte heller den här gången blev det någon elbil eller hybridbil som tog hem segern när Årets Bil i Europa presenterades.

Istället stod kompaktsuven Volvo XC40 som segrare – en liten krabat som ska locka nya köpare till märket. Och det kan den säkert göra. Men tyvärr gör den det än så länge utan elhjälp.

Senare kommer Volvo XC40 som mildhybrid, laddhybrid och elbil. Men idag får köparna hålla tillgodo med bensin- eller dieselmotor.

Och då har vi inte ens gått in på hur mycket mindre energieffektiv en suv är i jämförelse med en aerodynamiskt anpassad lågbyggd bil byggd i smarta lättviktsmaterial.

Årets Bil-juryn har visat att en elbil eller hybridbil faktiskt kan vinna. Både Nissan Leaf, Opel Ampera och Toyota Prius har stått som segrare. Men det var många år sedan.

På sistone har det tyvärr varit ont om elektrifierade bilar bland segrarna. Istället har det vimlat av vanliga förbränningsbilar. Bilar som inte direkt tar utvecklingen framåt.

Vi hoppas på bättring till nästa år!


Så elektrifierade är årets finalister

Alfa Romeo Stelvio: Inte alls
Audi A8: Mildhybrid (laddhybrid kommer)
BMW 5-serie: Laddhybrid (enbart som sedan)
Citroën C3 Aircross: Inte alls
Kia Stinger: Inte alls
Seat Ibiza: Inte alls (finns med gasdrift)
Volvo XC40: Inte alls (kommer som mildhybrid, laddhybrid och elbil)

Annons
Annons
Rulla till toppen