”Tesla borde backa och byta namn på Autopilot”

Det blev förstås fullt pådrag kring Teslas Autopilot efter dödskraschen som inträffade i mars. En Model X-ägare som åkte med Autopiloten aktiverad körde in i...

Annons
Annons

Det blev förstås fullt pådrag kring Teslas Autopilot efter dödskraschen som inträffade i mars. En Model X-ägare som åkte med Autopiloten aktiverad körde in i en motorvägsbarriär och omkom. Bilen totalförstördes.

Myndigheterna har kört igång en utredning och Tesla var ganska snabba med att skicka ut ett uttalande om att Autopiloten var aktiverad när bilen krockade och att föraren inte hade uppmärksammat varningarna om att ha händerna på ratten.

Det här är ytterligare ett fall i raden av olyckor med ”självkörande” bilar. Och nej, jag är fullt medveten om att Autopilot inte gör bilen självkörande. Men här kommer problemet: det är så Autopilot uppfattas.

Tesla har gjort en hel del för att få folk att förstå två saker kring Autopilot. Dels att det inte gör bilen självkörande och dels att systemet fortfarande är på betastadiet. Det första innebär att föraren inte kan kolla på film eller somna bakom ratten utan måste vara uppmärksam. Det andra innebär att systemet fortfarande är under utveckling.

Problemet med Teslas Autopilot är inte tekniskt utan marknadsföringsmässigt, enligt Erik Söderholm.

Men de flesta som inte är intresserade eller insatta i hur Autopilot faktiskt fungerar, och vilka begränsningar det har, inser inte att föraren faktiskt har ett ansvar när hen sätter sig bakom ratten i en Tesla. För de här människorna innebär den här typen av olycka att ”självkörande bilar är livsfarliga”.

För gemene man ger bara namnet Autopilot förstås kopplingar till flygplansvärlden där många nog tror att piloterna sitter och slumrar i cockpit medan autopilotsystemet tar hand om allt. På samma sätt är det med betastämpeln. Hur många svenskar kan redogöra för exakt var ordet ”betamjukvara” faktiskt innebär?

Tesla gör som sagt ett ganska bra jobb med att förklara detta i bilen innan föraren kan köra iväg och aktivera Autopilot. Men för alla andra, som aldrig satt sig bakom ratten i en Tesla (eller för de Teslaförare som helt enkelt inte läser varningarna i bilen) kan Autopilot verka vara helt självkörande.

Därför tycker jag Tesla borde göra det enda rätta och byta namn på Autopilot.

Så här står det på Teslas svenska sida. Inte helt lätt att förstå för den som inte är insatt. Är bilen självkörande eller inte?!

Tesla har egentligen gjort helt rätt. De har varnat och flaggat för vad systemet kan och inte kan. Men det räcker ju uppenbarligen inte. Så om inte Tesla själva tar ett steg tillbaka och döper om det till något smartare är jag rädd att någon myndighet får för sig att förbjuda Autopilot. Och då kommer vi liksom inte vidare i utvecklingen mot autonoma bilar.

Jag tycker Volvo har gjort ett smartare namnval med ”Pilot Assist”. Inte för att jämföra systemen, men där avslöjar redan namnet att det handlar om ett assistanssystem – en smart farthållare.

Så vad säger du, Elon Musk? Ett steg tillbaka för att kunna ta två steg framåt?

Annons
Annons
Rulla till toppen