”Elbilarna hotar skatteintäkterna? Det är ett galet sätt att räkna”

Elbilarna kommer "kosta" över 800 miljarder kronor mindre i skatteintäkter för länderna, enligt nya siffror från Financial Times. Men det är ett väldigt konstigt sätt att räkna på.

Annons
Annons

Det är ingen hemlighet att elbilar kan vara billigare att äga än en bensin- eller dieselbil, trots att de är dyrare att köpa. När tusentals svenska bilköpare väljer att ladda sin bil med el istället för att tanka bensin eller diesel innebär det förstås att skatteintäkterna på fossila bränslen minskar.

Det gör också en ny granskning från Financial Times klart, som hämtar siffror från en studie gjord av Internationella energirådet.

Enligt Financial Times artikel skulle stater världen över få minskade skatteintäkter på över 800 miljarder kronor om tre av tio nya bilar som säljs 2030 skulle vara eldrivna.

Det finns en idé om att ersätta dagens fordonsskatt med så kallad kilometerskatt i Sverige, men det är än så länge bara på undersökningsstadiet. Det skulle i så fall innebära att bilägarna får skatta för den sträcka de kör – inte för att bara äga bilen, oavsett hur långt den körs.

Tyska städer har tillåtelse att börja förbjuda dieselbilar av hälsoskäl. De skadliga utsläppen kostar miljardbelopp varje år. Foto: Getty Images

Men att bara räkna på bortfallet av skatteintäkterna från laddningen blir helt skevt.

• För det första är elbilarna oftast dyrare att köpa än motsvarande bensin- eller dieselbil, även inräknat den nya elbilspremien på 60.000 kronor. Det innebär större momsintäkter.

• För det andra är det redan bevisat hur elbilar minskar utsläppen ur ett livscykelperspektiv jämfört med fossilbilar. Det innebär ordentligt kapade kostnader för vård av människor och miljö och förtida dödsfall.

• För det tredje verkar rapporten från Financial Times inte ta hänsyn till den misär och de konflikter som framställning av fossila bränslen kan ha på olika stater, och vad det kostar både i form av pengar och liv.

• För det fjärde börjar det först nu stå klart att omställningen till eldrift skapar många nya jobb. Titta bara på batterifabriken Northvolt och andra stora projekt där tusentals anställda behövs, eller på solcellsbranschen som växer stadigt.

Sedan ska vi komma ihåg att inte heller elbilsvärlden är prickfri – långt därifrån. Det största problemet är förmodligen batterierna som i vissa fall kan innehålla material från konfliktzoner.

Men på längre sikt har elbilarna potential att bli ännu bättre än idag, medan den potentialen inte alls är lika stor som för andra biltyper.

En sak som är säker är att det inte alltid kommer vara så här billigt att köra elbil. Idag subventioneras elbilarna ordentligt för att få fler att byta till eldrift, men vi får nog vara beredda på att elbilsägandet inte alltid kommer vara så rabatterat som det är idag.

Men att bara räkna på förlorade skatteintäkter på fossila bränslen blir skevt.


Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Annons
Annons
Rulla till toppen