Två viktigaste utmaningarna Ola Källenius måste klara

Det är en riktig gigant som lämnar Mercedesägaren Daimler när chefen Dieter Zetsche kliver ned. Han började på Mercedes redan 1976 (!) och har bland...

Annons
Annons
Två viktigaste utmaningarna Ola Källenius måste klara

Det är en riktig gigant som lämnar Mercedesägaren Daimler när chefen Dieter Zetsche kliver ned.

Han började på Mercedes redan 1976 (!) och har bland annat lotsat biljätten genom A-klassfiaskot och det obekväma äktenskapet med Chryslerkoncernen.

Det är fantastiskt kul ur ett svenskt perspektiv att det blir Ola Källenius som tar över. Han börjar också bli en veteran inom Mercedes (började som trainee 1993) och har koll på utmaningarna som Mercedes kommer ställas inför.

Hoppas jag.

Det första som Ola Källenius kommer behöva jobba med är omställningen från dieselmotorer till eldrift. Det här är ett jätteprojekt som Mercedes plöjer ned miljarder i, och det är nog inte många som inser hur otroligt invecklat det är att ställa om en atlantångare som Daimler till eldrift.

Men det verkar hittills ändå ha gått ganska bra. Mercedes har haft samarbete med Tesla, storsatsat på eldrivna lastbilar och har nyss visat upp en eldriven suv. Även om specifikationerna för den gärna hade fått se bättre ut är det ett lovande tecken att Mercedes ändå har något att visa upp – det är bättre än inget.

”Även om siffrorna för Mercedes elsuv gärna hade fått se bättre ut är det ett lovande tecken att de ändå har något att visa upp”

Två viktigaste utmaningarna Ola Källenius måste klara
Dieselutsläppen ska nu mätas i verklig trafik – då blir det svårare att fuska.

Till elektrifieringen hör också dieselfrågan, och här känns det som att Ola Källenius är ganska väl förberedd. I en intervju med auto motor & sport berättade han om hur mycket han vill sänka dieselutsläppen. Visst, Mercedes har bränt sig på dieselskandalen precis som BMW, men Mercedes har ändå en bevisat ren dieselmotor i programmet.

Gamla sanningar utmanas

Den andra frågan som Ola Källenius kommer ställas inför handlar om bilindustrin i ett större perspektiv.

 

Bilindustrin måste inte bara ställa om till eldrift utan också till självkörande och delade bilar. Det är ingen tvekan om att det klassiska tankesättet att sälja en bil till en privatperson med billån är på väg bort, särskilt i storstäderna. Den gamla sanningen utmanas av bilpooler, autonom teknik och att ta sig från A till B med ett abonnemang för olika resesätt.

Den Ola Källenius jag läst om i olika intervjuer verkar vara en riktig bilnörd som till skillnad från många i bilvärlden faktiskt är intresserad av bilar. Han har bland annat varit chef för AMG-divisionen och utvecklingsavdelningen, och det blir man inte utan att ha bilar i blodet. Så hur mycket han jobbat med framtidens mobilitet och delningstjänster vet jag ärligt talat inte.

Nu ska det bli spännande att se hur han ska ta Mercedes in i framtiden genom att växla upp både elektrifieringen och mobilitetstjänsterna.

Annons
Annons
Rulla till toppen