Succé är ett ord som inte riktigt räcker till för att beskriva hur elbilsentusiasterna tagit emot den nya Tesla Model 3. Under de första 24 timmarna förbeställdes 180.000 bilar.
Beställningarna visar inga tecken på att mattas. Senast Elon Musk twittrade, för cirka en timme sedan, berättade han att antalet förhandsbeställda Tesla Model 3 var uppe i 253.000 bilar. Vilket faktiskt är rätt otroligt, efter två dygn.
Man kan räkna om beställningarna till ett genomsnittligt pris på cirka 42.000 dollar per bil, enligt Elon Musk sätt att se det. Multiplicerar vi med senaste uppgiften på 253.000 bilar motsvarar det ett värde på otroliga 10,6 miljarder dollar – 86,5 miljarder kronor. Att den här succén avspeglar sig på Teslas aktiekurs under början av nästa vecka är ingen vild gissning .
En del riktade kritik mot Tesla Model 3 för att fronten saknade konventionell grill. En elbil har inte samma behov av kylning som en bil med förbränningsmotor (där tre fjärdedelar av energin är värmeförluster) och kan egentligen vara utan stora luftintag i fronten.
Tesla Model S har en rätt diskret grill i nosen och på Model X är ”grillen” reducerad till ett horisontellt streck mellan strålkastarna. På Model 3 tar man steget fullt ut och har ingen grill alls, bara ett smalt luftintag i underkant på fronten.
Men fronten är inte den stora designmissen på Model 3. Det togs nästan för självklart att Model 3 skulle få samma praktiska halvkombilucka som Model S. Men så blev det inte.
Som vi såg vid presentationen av Model 3 är vindrutan högt uppdragen på taket. Det ser ut att ge en stor öppning av bakluckan, men det visar sig att glastaket är fast. Den relativt lilla bakluckan sitter istället med ett par gångjärn som är monterade en bit upp på C-stolpen.
Öppningen till bagageutrymmet blir därför inte stor. I ärlighetens namn ska man säga att det inte är klart sämre än hos andra sedanmodeller i mellanklassen. Audi A5 Sportback och BMW 3-serie Gran Turismo är två undantag, båda med halvkombilucka.
Teslas grundare Elon Musk har utlovat att Model 3 ska få bagageutrymme i klassledande storlek. Vilket räknat i bagagerumsliter inte är omöjligt, då det finns utrymme även under frontluckan – precis som hos Model S. Men några större grejer från möbelvaruhuset får man inte plats med i Tesla Model 3.
Nu vet vi sedan tidigare uttalande från Elon Musk att Model 3 ska få (minst) tre olika karosser. Det blir en crossover, förstås (en ”mini-Model-X”) samt en kaross till som en del hoppas är en coupé, en del hoppas på cabriolet och den tredje gruppen håller tummarna för en kombi. Eftersom den här första versionen av Tesla Model 3 är en typisk sedan ger det utrymme för en mera praktisk kombimodell som alternativ.
Vad säger ni läsare – är den lilla bakluckan skäl nog att avbeställa Model 3 och invänta kombin istället. Eller crossovern?
UPPDATERING: Vid 20:30 söndag kväll (svensk tid) twittrade Elon Musk att antalet förhandsbeställningar av Model 3 var uppe i 276.000 bilar.