Läsarna hyllar sina elbilar: ”Jag är oförskämt nöjd”

De läsare som kör en elbil är oftast nöjda med både ljudnivån och körglädjen – men de råkar också ut för fler mystiska mjukvarufel än "dinosauriebilarna". Här jämför vi betygen.

Annons
Annons

Elbilarna får ofta bra betyg för drivlinan och ljudkomforten när auto motor & sport testar elbilar. Men även om elbilarna är billiga att driva brukar de också vara dyra att köpa.

Allra bäst koll på elbilarna har förstås ägarna själva, och därför har Recharge jämfört betygen i auto motor & sports begagnatenkät, där läsarna själva får tycka till om sina bilar, för två populära elbilar med motsvarande bilar med förbränningsmotor. Vi har valt ut fyra kategorier: körglädje, ljudnivå, totalekonomi och problemfrihet.

Läsarna hyllar sina elbilar:

Ägarna älskar eldrivna Up

Vi börjar med Volkswagen Up som får ett betydligt högre snitt som elbil än som ”förbränningsbil”. Volkswagen e-Up får 82 procent i totalbetyg när vi räknar samman de fyra kategorierna körglädje, ljudnivå, totalekonomi och problemfrihet. Volkswagen Up med bensin- eller gasmotor får 78 procent.

Volkswagen e-Up får högre betyg för körglädje än Up och betyget för ljudnivån är betydligt högre. En elmotor är förstås tystare än en förbränningsmotor men för att inte bilens andra ljud ska höras brukar en del elbilar också ha bättre ljudisolering än motsvarande bilar med förbränningsmotor.

Totalekonomin tycker faktiskt Up-ägarna är lika bra som e-Up-ägarna. En förklaring kan vara att e-Up trots allt är en dyr bil att köpa. Den kostar ungefär dubbelt så mycket som Up.

”Perfekt andrabil. Kvick, tyst och okomplicerad att använda. Jag gillar att den ser ut som en ’vanlig’ bil och inte är överdrivet futuristisk. Värmer och kyler kupén via laddkabeln. Har bara gott att säga om den här bilen”, skriver en e-Up-ägare.

”Oförskämt nöjd med bilen. Aldrig tidigare upplevt att inte vilja byta efter nio månader”, skriver en annan.

Tittar vi på problemfriheten verkar e-Up strula lite mer än Up. Det beror på irriterande mjukvarubuggar som många ägare klagar på.

Märke och modell Körglädje Ljudnivå Totalekonomi Problemfri Totalbetyg
Volkswagen e-Up 79% 79% 86% 83% 82%
Volkswagen Up 75% 63% 86% 87% 78%
Volkswagen e-Up provkörd: "En riktig sparbössa"
Vi testar: Volkswagen e-Up mot Cross Up
Vi testar: Volkswagen e-Up mot bensin-Up
Läsarna hyllar sina elbilar:

Nöjda ägare trots elektronikstrul

En storleksklass ovanför Up finns BMW i3. Jämfört med ”förbränningssyskonet” BMW 1-serie får den lika högt betyg för körglädjen men betydligt bättre betyg för ljudnivå och totalekonomi.

För några år sedan fick BMW i3 ett dåligt betyg för driftsäkerhet och problemfrihet. Anledningen var framför allt mjukvarubuggar. Det är oftast inget allvarligt med mekaniken utan snarare något mjukvarufel som ”löst sig självt” när bilen startats om. Men det är ändå irriterande, särskilt i en så pass dyr bil. Betyget för driftsäkerhet och problemfrihet har nu bättrats på och nyare bilar verkar betydligt bättre än tidiga bilar.

”Fantastisk bil! Önskar att räckvidden hade varit 25 verkliga mil, då hade jag inte köpt versionen med räckviddsförlängare. Och så hade jag velat ha dragkrok, det går inte”, skriver en ägare.

En annan ägare klagar över att kontakten mellan mobilappen och bilen inte alltid fungerar som den ska.

”Viktigt att det fungerar på en sådan här bil! I övrigt är den felfri. Att behöva åka in till verkstaden och betala 1.700 kronor för att få senaste programvaran i bilen känns inte rimligt då Tesla ordnar det gratis och över luften. Släpp sargen!”

Märke och modell Körglädje Ljudnivå Totalekonomi Problemfri Totalbetyg
BMW i3 88% 84% 81% 90% 86%
BMW 1-serie 88% 72% 74% 88% 81%
Begagnattest: BMW i3 mot Nissan Leaf – vilken är bäst?
Test: BMW i3 mot Volkswagen E-Golf – bästa citybilen
Test: BMW i3 mot BMW 116d och tre andra konkurrenter

Slutsats: En annan typ av körglädje

De bilentusiaster som är oroliga för att elbilarna inte kommer kännas lika körglada som en bil med förbränningsmotor kan andas ut. Betygen i vår begagnatdatabas visar att många ägare älskar att köra sina elbilar, men elbilarna bjuder på en annan typ av körglädje än förbränningsbilarna.

Intressant är också att många elbilsköpare inte kommer vara märkestrogna vid nästa bilköp. Det är alltså viktigare att bilen är eldriven än att den har ett särskilt märke i fronten.

Läs också: BMW-chefen: "Elbilarna tar över efter dieslarna"
Läs också: Diesel är helt överlägset när svenskarna köper bil

I den här undersökningen har vi gått igenom samtliga betyg för BMW i3, BMW 1-serie, Volkswagen Up och Volkswagen E-Up. När det gäller modellerna med förbränningsmotor har vi filtrerat bort alla årsmodeller när motsvarande elbil inte fanns på marknaden.

Betygen för BMW i3 inkluderar modellen med räckviddsförlängare, eller REX (Range Extender) på BMW-språk. Betygen för Volkswagen Up inkluderar också gasversionen.

Begagnatenkäten: Här sätter du själv betyg på din bil
Sök själv: Kolla läsarnas betyg för alla bilar i vår databas
Annons
Annons
Rulla till toppen