Taxibilar skapar trängsel vid Teslas snabbladdare

Tesla har byggt upp ett stort nätverk av snabbladdare som används som ett vasst försäljningsargument för att få fler att köpa en elbil. Samtidigt har...

Annons
Annons

Tesla har byggt upp ett stort nätverk av snabbladdare som används som ett vasst försäljningsargument för att få fler att köpa en elbil. Samtidigt har flera taxibolag börjat köra Tesla – inte minst för att stärka varumärket.

Problemet är att taxi-Teslorna förstås måste laddas och då blir det fullt på Supercharger-stationerna. Det här är något som många Teslaägare har klagat på i Tesla Club Swedens forum, men alla är inte av samma åsikt.

”En Tesla är väl en Tesla oavsett vems den är eller hur den används?”, skriver en användare.

”Jag tycker Tesla borde införa någon slags av begränsning på tiden. Till exempel om man laddar oftare än två gånger i veckan på samma Supercharger kan man bara ladda 20 minuter i sträck och sedan måste man vänta 60 minuter innan man kan ladda igen – och då i ett annat bås”, föreslår en annan.

Taxi Stockholm har elva Teslabilar i trafik. Det är styrelsen som beslutar vilka modeller som ska godkännas hos Taxi Stockholm och sedan väljer de enskilda åkarna in vilken bil de ska köpa in. 

”Förarna gillar att köra Tesla. De tycker att det är behagligt och de känner sig mer avslappnade efter arbetspasset eftersom bilarna inte låter så mycket. Kunderna är mycket positivt inställda till att vi satsar på vår hållbarhet och att det är en väldigt bekväm bil att åka i. Många blir väldigt positivt överraskade när det kommer fram en Tesla. Telsaförare berättar ofta att de får höra ett och annat ’wow!'”, säger Natalia Santos, pressansvarig på Taxi Stockholm, till auto motor & sport.

• På svenska Teslaklubbens forum diskuteras det ganska mycket om att taxibilar ständigt lägger beslag på Teslas snabbladdningsstationer. De får inte plats att ladda på grund av alla taxibilar. Känner ni igen det problemet och hur ska man lösa det?

”Vi vet att det diskuteras. I priset för bilen ingår laddning vid Teslas stationer, för oss liksom för alla andra. Vi tycker Tesla borde se över så det finns tillräckligt många laddare”, säger Natalia Santos.

• Många Teslaägare är frustrerade på att det inte finns plats på laddstationerna – ligger det enbart på Teslas ansvar att ta fram fler laddstationer? Har det funnits någon diskussion inom Taxi Stockholm att ta fram en egen laddstation?

”Laddinfrastrukturen för elbil i Stockholm i sin helhet är inte Teslas ansvar och vi har en dialog med Stockholms beslutsfattare. Däremot har de av våra åkare som köpt en Tesla även köpt tillgång till laddning i Teslas stationer – det är så överenskommelsen med Tesla ser ut – och att Taxi Stockholm kör taxi borde inte vara något nytt för dem. Just nu är det inte aktuellt med att öppna en egen laddstation med det kan vara ett framtida alternativ.”

Annons
Annons
Rulla till toppen