Nya utredningen: Törstiga bilar får straffskatt – premien till elbilar höjs

Bilar som släpper ut mycket koldioxid drabbas av en straffskatt i ett nytt betänkande som regeringens arbetsgrupp lägger fram. På samma sätt får bilar med lägre utsläpp en bonus.

Ett så kallat bonus/malus-system har varit på gång länge men det är först nu som det finns ett konkret förslag som kan bli verklighet. Det nya systemet kan träda i kraft 2018.

Det finns två varianter av det nya systemet: ett som tar hänsyn till bilens vikt i förhållande till koldioxidutsläppet, som idag, och ett som inte gör det.

Första förslaget – utan hänsyn till bilens vikt

Privatpersoner som köper en bil med noll lokala koldioxidutsläpp – som en elbil – får en bonus på 60.000 kronor. Dagens supermiljöbilspremie ligger på 40.000 kronor och gäller för bilar som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer.

"Ett skärpt bonus–malus-system för nya lätta fordon kommer påverka vilka fordon som köps. Fordon med relativt sett lägre koldioxidutsläpp kommer efterfrågas mer", står det i utredningen.

Bonus – rabatt på bilar med låga utsläpp

0 g/km: 60.000 kronor
1–35 g/km: 45.000 kronor
36–50 g/km: 35.000 kronor

Malus – straffskatt för törstiga bilar

Bensin- och dieselbilar: 80 kronor per gram koldioxid utöver 95 gram. Den siffran gäller för de första tre åren. Därefter gäller 22 kronor per gram koldioxid utöver 95 gram.

Alternativa bränslen: 11 kronor per gram koldioxid utöver 95 gram under alla år bilen är i trafik.

Malus tas ut som förhöjd fordonsskatt varje år. Det finns också en regel som säger att bonusbeloppet inte kan vara högre än 25 procent av bilens pris.

För företag gäller samma belopp, men det finns en begränsning som innebär att bonusen inte kan vara högre än 35 procent av skillnaden i nybilspriset mellan bonusbilen och en jämförbar bil utan motsvarande miljöteknik.

Det här förslaget innebär enligt utredningen att den genomsnittliga fordonsskatten under de första tre åren efter bilköpet kommer öka från 800 idag till 3.050 kronor för bensinbilar och från 2.350 till 6.850 kronor för dieselbilar.

Andra förslaget – med hänsyn till bilens vikt

Här finns en flytande gräns för koldioxidutsläpp som blir lägre för lättare bilar och högre för tyngre bilar. Gränsen går vid 1.392 kilo.

Ford Mustang med V8-motor blir drygt 16.000 kronor dyrare enligt det nya förslaget som inte tar hänsyn till bilens vikt.

Nissan Leaf kostar 20.000 kronor mindre i det nya förslaget som inte tar hänsyn till bilens vikt. Den säpper ut noll gram koldioxid lokalt och omfattas idag av supermiljöbilspremien på 40.000 kronor. Enligt det nya förslaget får elbilsköpare en bonus på 60.000 kronor.

Om regeringen väljer förslaget som inte tar hänsyn till bilens vikt får den som köper en Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 190 DSG betala 6.300 kronor i förhöjd fordonsskatt. Den höjs till 8.600 kronor om förslaget som tar hänsyn till bilens tjänstevikt väljs.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är helt rätt att bilar med höga utsläpp blir dyrare och tvärt om.
Ja
757
703
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!