Tesla sparkar kvalitetschefer och sätter aggressivt produktionsmål

Tesla sparkar kvalitetschefer och sätter aggressivt produktionsmål
Produktionsstarten av nya Model X har gått trögt och Elon Musk är inte nöjd. Cheferna byts ut.

Suvmodellen Tesla Model X har drabbats av en mängd kvalitetsproblem under produktionsstarten. De tålmodiga Teslaentusiasterna har stått ut med detta men företagets grundare Elon Musk är inte nöjd.

Under början av veckan bekräftade Teslas talespersoner att produktionschefen Greg Reichow och fabrikschefen Josh Ensigh lämnar sina anställningar. Båda saknar tidigare erfarenhet från bilindustrin och det kan vara en del av förklaringarna till att leverantörer inte kunnat producera komponenter i tillräcklig takt, och heller inte uppfylla Teslas kvalitetskrav.

Elon Musk har inte velat kommentera om de två uppsägningarna kan länkas till kvalitetsproblemen. Men när han levererade bokslutet för första kvartalet 2016 kom överraskande nyheter: Tesla tidigarelägger sitt produktionsmål på en halv miljon bilar per år. Istället för att nå denna höga nivå 2020 – vilket är fem gånger mer än Tesla producerar idag – ska man nå dit redan 2018. Det sammanfaller då med uppstarten av produktionen av nykomlingen Model 3, vilket säkert gläder de cirka 400.000 personer som lagt en förhandsbeställning på den nya elbilen.

Bedömare inom bilindustrin har tidigare uttryckt tvivel för Teslas förmåga att öka femfaldiga produktionstakten, väl medvetna om vilken oerhört stor utmaning det är. Att Elon Musk nu tidigarelägger målsättningen med två år lär möta ännu mera tvivel.

För att nå det aggressiva produktionsmålet sa Elon Musk att "det sannolikt kräver ett kapitaltillskott". Det innebär alltså att Tesla måste hämta in ännu mer pengar från kapitalmarknaden, vilket kanske inte blir så svårt med tanke på den försäljningen som kunderna redan bokat in.

Under första kvartalet 2016 producerade Tesla 15.510 bilar, fördelat på 12.851 Model S och 2.659 Model X. Det är ett nytt produktionsrekord, en ökning med tio procent. Men ska vi omsätta Q1-produktionen till målet 2018 innebär det nästa tio gånger så många bilar.

För att nå målet en halv miljon bilar måste även tempot höjas i batterifabriken Gigafactory i Nevada. De första batterierna från Gigafactory ska börja byggas under fjärde kvartalet 2016.

Förlusten för första kvartalet 2016 var 282 miljoner dollar och omsättningen blev 1,15 miljarder dollar – vilket var i stort sett vad marknaden hade förutspått. Att Tesla behöver mer kapital på cirka två miljarder dollar var dock inget som aktiemarknaden gillade, de vattnar ur värdet med ungefär sju procent och aktievärdet föll under dagens inledande handel.

På en av frågorna från investerarna bekräftade Elon Musk att han arbetar långa dagar. Så långa att det finns en sovsäck redo på kontoret i Fremontfabriken.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att Tesla kan producera en halv miljon bilar till 2018!
Ja
107
152
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!