”Elbilar lika smutsiga som fossilbilar” – men nya studien möts av hård kritik

Just nu cirkulerar en ny studie på nätet som kommer fram till att elbilar och olika typer av miljöbilar i själva verket släpper ut lika...

Annons
Annons

Just nu cirkulerar en ny studie på nätet som kommer fram till att elbilar och olika typer av miljöbilar i själva verket släpper ut lika mycket partiklar som en vanlig fossilbil. Därmed är elbilar inte alls så klimatsmarta som biltillverkarna vill få de att framstå, enligt studien, som bland andra Daily Mail skriver om.

Men studien är omgiven av frågetecken. Här försöker vi reda ut några av dem.

Vad är egentligen problemet?

Problemet är att elbilar och hybridbilar ofta är tyngre än motsvarande fossilbil utan motsvarande miljöteknik. Enligt den här studien bidrar den högre tjänstevikten till att elbilar och hybrider släpper ut nästan lika mycket farliga partiklar (PM10 och PM2,5) som motsvarande fossilbil.

En genomsnittlig elbil är 24 procent tyngre än motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt den här studien, och det är ett problem. En lättare bil är roligare att köra, förbrukar mindre bränsle och kommer längre på en laddning. Samtidigt är det svårt att jämföra olika bilmodeller – Renault Clio och Zoe är inte samma bilmodell, bara ”liknande” bilmodeller med helt olika drivlinor.


Så vad kommer forskarna fram till?

De kommer alltså fram till att elbilar och hybrider i princip släpper ut lika mycket farliga partiklar som fossilbilar, partiklar som orsakar många tusen för tidiga dödsfall framför allt i storstäderna. Högre vikt ger mer friktion mellan vägen och däcken och enligt den här studien ökar också belastningen på bromsarna i miljöbilar eftersom de är tyngre. Även det ökar antalet partiklar som släpps ut.

Men stämmer det verkligen?

Många bilägare som har en elbil eller hybridbil skulle snarare skriva under på att bromsarna används betydligt mindre på än i en fossilbil. En del el- och hybridbilar har ställbara lägen för hur mycket bromskraftåtervinning som föraren vill ha. Då bromsas bilen direkt när föraren tar bort foten från gaspedalen, ungefär som motorbroms i en fossilbil. I vissa fall är bromskraftåtervinningen så kraftig att bromsljusen tänds. Det leder till att bromsarna används mindre.

Innas BV som ligger bakom studien har utvecklat ett hybridsystem för bilar med förbränningsmotor.

Finns det någon som säger emot forskarna när det gäller partikelutsläppen från bromsar eller däck?

Ja, Ny Teknik har pratat med Gordon Strömfelt, som är elbilsexpert på Gröna Bilister.

”Vad gäller bromsarna slits de betydligt mindre i en elbil, eftersom man motorbromsar mycket mera. Resultat från verklig körning i taxibranschen visar att elbilarnas bromsar håller mer än dubbelt så länge som bromsarna i vanliga taxibilar”, säger han till tidningen.

Han är också ”väldigt tveksam” till att elbilar skulle slita mer på däcken än en fossilbil.

Två forskare på tekniska universitetet i Eindhoven ställer sig inte heller bakom påståendet att en tyngre elbil släpper ut högre halter farliga PM-partiklar än en lättare bil, skriver de Volkskrant.

Vilka är egentligen forskarna?

Den här studien kommer från två forskare, Victor Timmers och Peter Achten, som också är kopplade till ett teknikföretag som heter Innas BV i Nederländerna. Alltså samma land som kan förbjuda förbränningsbilar redan om nio år.

Företaget beskrivs som ”oberoende” men säljer bland annat ingenjörstjänster till bilbranschen för något som kallas fria kolvmotorer och något som kallas hydridteknik, vilket är hydrauliska ackumulatorer som ska sänka förbrukningen i förbränningsmotorer.

Så länge inte strömmen kommer från ett sådant här ställe är elbilar renare än motsvarande förbränningsbil, enligt flera studier.

Men även om elbilar släpper ut lika mycket (eller mer) partiklar som förbränningsbilar, vilket forskarna kommer fram till, borde väl en elbil ha lägre utsläpp totalt sett?

Ja, men det är också lite klurigt att räkna ut. Så länge elektriciteten kommer från förnybara källor är en elbil riktigt miljösmart. Bäst är att försöka räkna ut hela bilens utsläpp ur ett livscykelperspektiv, från tillverkning till återvinning, men det är svårt.

Nils Hooftman och fyra andra forskare gjorde en studie kring hur stor miljöpåverkan var för bensin-, diesel- och elbilar tidigare i år. De kom fram till att:

”EVs were the best alternative to diesel and gasoline vehicles across all categories. EVs have no exhaust emissions and reduced non-exhaust pollutants as well as low electricity generation associated emissions.”

”EVs tend to emit up to eight times less non-exhaust PM than diesel vehicles and at least two times less than gasoline powertrains—findings at opposition with some of the earlier studies on the topic.”

Källa: Green Car Congress

Vad tycker elbilsförespråkare om den här studien?

De går förstås i taket. Diskussionen är igång på många ställen, bland annat på forumet SpeakEV, där flera användare kommer med bra inspel.

Så vad kommer vi fram till egentligen?

• Det är förstås inte bra om elbilar och andra bilar som marknadsförs som ”klimatsmarta” i själva verket väger mer än motsvarande fossilbil. Det behöver inte innebära att de förbrukar mer energi totalt sett. Men lägre vikt gör hela bilen bättre. Här kommer utvecklingen gå snabbt när biltillverkarna börjar använda lättviktsmaterial i ännu större utsträckning.

• Slutsatsen att elbilar och hybridbilar släpper ut fler farliga PM-partiklar än motsvarande förbränningsbil finns det delade meningar om.

• Elbilsentusiasterna kan fortsätta köra sin elbil med relativt gott samvete, åtminstone om vi tittar på resultaten i Hooftmans studie som säger att elbilar är det bästa alternativet till en bensin- eller dieselbil, alla kategorier.

Missa inga nyheter – gilla oss på Facebook!

Annons
Annons
Rulla till toppen