Att ta en vanlig cykel och helt enkelt hänga på en elmotor och ett batteri är en sak. Men att faktiskt utveckla cykeln från början anpassad för eldrift är en helt annan.
Det är så företaget Neox har gjort med de två elcyklarna Sporter och Crosser. Men de bjuder på fler intressanta detaljer än så.
Neox-cyklarna har en integrerad, sekventiell växellåda med åtta växlar – det är första gången i en cykel, åtminstone enligt Neox själva. Växellådan gör att kraften inte gör något ”uppehåll” medan cykeln växlar.
Aluminiumramen ser inte ut som på någon annan cykel och är särskilt anpassad för att du smidigt ska kunna byta hjul. Skivbromsen sitter kvar på cykeln när du byter hjul.
Hela ”drivlinan” är innesluten för att inte utsättas för väder och vind. Det finns ingen kedja som i en vanlig cykel utan ett betydligt kortare kedja vilket gör att bakhjulet kan göras lättare.
Det finns heller ingen vanlig ”triangelram” som i en vanlig cykel. Under sadeln finns alltså inget stag som går ned till navet på bakhjulet.
Cykeln har ett litiumjonbatteri som är låsbart och som ska ge en räckvidd på upp till tio mil. Men den blir förstås kortare ju mer elhjälp som cyklisten använder.
Förutom att själva batteriet är låsbart går cykeln att låsa på två sätt: dels mekaniskt där kedjan säkras i ramen vilket gör att cykeln inte går att cykla på eller ens putta, dels ett annat lås som låser pedalerna med en pin-kod.
Neox-cykeln har en lcd-skärm som fungerar som en cykeldator med hastighet, distans, batterinivå och uppskattad räckvidd. Systemet sköts med knappar som är integrerade i handbromsen så du behöver inte släppa styret för att knappa med datorn.
Du som behöver frakta cykeln i bilen lär också uppskatta ”transportläget” som fäller ihop och säkrar cykeln på några sekunder.
Då har vi kommit fram till nackdelen: priset för Neox är i nuläget 33.000 kronor på Kickstarter. Fem års garanti ingår och företaget har redan kört igång produktionen.