Toyota Prius säljer bra – så länge bensinpriset är högt

Toyota Prius säljer bra – så länge bensinpriset är högt

1997 var Toyota extremt tidigt ute med bensinhybriden som många bilentusiaster älskar att hata (särskilt designmässigt). Men designen har ett syfte, nämligen att sänka förbrukningen.

Toyota har lanserat en ny generation Prius men det är inte helt tydligt i försäljningsstatistiken. När en biltillverkare lanserar en ny bilmodell brukar försäljningen alltid öka. Men kurvan för Toyota Prius pekar inte precis spikrakt uppåt – och det kan ha en relativt enkel förklaring.

Oljepriset, och därmed bensinpriset, är lågt och mycket av tekniken har nu spridit sig till andra modeller

Köptrycket på bränslesnåla bilar ökar när bränslepriserna går upp. Den trenden var extremt tydlig under 1970-talets oljekris: plötsligt ville hundratusentals amerikanska bilköpare välja en liten, ofta japansk, bil istället för en stor jänkare med V8-motor. Resultatet blev en allvarlig kris i hela den amerikanska bilindustrin.

När oljepriset nu har rasat – och fortsätter rasa – påverkar det förstås också bensinpriset, och därmed försäljningen av Toyota Prius.

Då är det faktiskt inte så konstigt att försäljningen av Toyota Prius inte längre ligger på över en halv miljon bilar årligen, som för sex år sedan.

När köparna nu dessutom kan få samma teknik i fler modeller, och när oljepriset är rekordlågt, får Toyota helt enkelt finna sig i att Prius-försäljningen inte är vad den en gång var.

Här syns tydligt att den globala försäljningen av Toyota Prius i princip följer oljepriset. När oljepriset dippade 2009 ökade försäljningen av Toyota Prius eftersom en helt ny generation nyss visats upp. Men sedan har både oljepris och Prius-försäljning backat ordentligt. 

Vad som inte syns i diagrammet är dock att Toyotas totala hybridandel har ökat.

Även när vi tittar på det svenska bensinpriset finns ett samband med Prius-försäljningen. Det ena behöver inte nödvändigtvis hänga ihop med det andra men det är ingen galen tanke att ett högre bensinpris gör att bilköparna väljer en snålare bil.

Försäljningen av miljöbilar totalt påverkas också av väldigt många andra faktorer: utbudet av bilar, det globala finansläget, Dieselgate och mycket annat.

Siffrorna för 2016 gäller fram till april. Källor: Toyota, US Energy Information AdmistrationSvenska Petroleum- & Biodrivmedelinstitutet


Kan det vara så att Toyota Prius inte behövs längre?

Counterpoint

Erik Söderholm

Ibland behövs någon som kommer in och rör om i gryan – en disrupter. Det kanske bästa exemplet just nu är väl Tesla som retar gallfeber i styrelserummen hos många stora biltillverkare. Kanske inte främst för försäljningsvolymerna (än så länge), utan snarare för vad Tesla gör med hela bilindustrin.

1997 var Toyota Prius bilvärldens envisa disrupter och många hävdade att Toyota var helt fel ute. Så där kan väl inte en bil se ut?! Klimatförändringarna är ju dessutom bara en bluff!

Men nu, 19 år senare, visar det sig att Toyota inte alls var fel ute. Dieselgate har ställt om hela bilbranschen och nu pratar Volvo om att hybrider kommer ta över dieselförsäljningen medan Volkswagen ska "göra en Prius". Nästan två decennier efter originalet, efter att ha satsat på diesel under tiden.

Tittar vi på nya generationen Toyota Prius är den förstås inte alls lika revolutionerande som första generationen. Toyota har förfinat många detaljer men grundreceptet är detsamma. När tekniken dessutom finns tillgänglig i flera modeller framstår Prius inte längre som lika galen som 1997.

Men mycket av tekniken som togs fram för Prius översätts nu till Toyotas bränslecellsbilar och kanske också till framtida elbilar. Än har Prius en roll, och det som kommer förändras framöver är nog inte grundreceptet med en disrupter utan snarare drivlinan med byte från bensin till något annat.

Jag gillar vad Toyota Prius har gjort med bilbranschen.
Ja
91
30
Nej