Så bra är nya elektriska Toyota bZ4X

Toyota har alltid byggt stryktåliga och säkra bilar, lika snälla mot plånböcker som människor. Nya bZ4X är inget undantag, snarare tvärtom med sin suveräna fyrhjulsdrift och klassledande säkerhet.

Advertisement

Den unika fyrhjulsdriften kallad AWD X-MODE har en mängd finesser som inte bara gör den mycket underhållande att köra utan också bättre i terrängen än en hel del traditionella suvar. I ett norskt tidningstest visade sig bZ4X överlägsen flera konkurrenter både när det gäller att ta sig fram och bromsa – mer om det längre fram.

Toyota bZ4X är utrustad med en stor mängd avancerade säkerhetssystem som hjälper föraren att inte göra misstag. Toyotas ingenjörer har även uppdaterat bilens elbilsegenskaper för snabbare laddning och beräknad räckvidd samtidigt som batterigarantierna fortfarande är de bästa på marknaden. Servar man sin bil hos Toyota gäller batterigarantin 10 år eller 100 000 mil – vilket som kommer först.

Effektiv och säker fyrhjulsdrift

Fyrhjulsdrivna elbilar har generellt en fördel mot konventionella bilar eftersom elmotorerna blixtsnabbt kan styras var för sig. Behövs det kraft kommer den direkt dit den ska, och i bZ4X har man tagit det flera extra steg.

För det första finns det flera olika körlägen som anpassar gaspådraget efter underlaget. Man kan välja mellan snö/grus, djup snö/lera eller Grip Control. Ju halare och besvärligare desto finkänsligare måste bilens gaspådrag vara. Sensorerna känner av vilket däck som har mest grepp och kan fördela kraften mellan fram- och bakaxel.

För att inte spinna bort kraft kan bilens system bromsa de däck som inte har något grepp och bilen kan köra uppför backar även om ett bakdäck och ett framdäck hänger i luften. Bilen har dessutom ett speciellt system som automatiskt kör bilen uppför eller nerför de allra brantaste och svåraste halkiga backar. Man kan ställa önskad hastighet mellan 2 och 10 km/h och bilen kommer sakta och säkert att ta dig dit du vill.

De två elmotorerna är lika starka och totalt ger de 218 hk. 0–100 km/h går på 6,9 sekunder.

När den norska tidningen Elbil24 testade fyra eldrivna suvar på vintern visade det sig att bZ4X var bäst både på att ta sig fram på glatt underlag, att accelerera snabbt och även att bromsa effektivast. Noteras ska att alla bilarna hade samma däckmodell från samma tillverkare, så det var inte däck utan bilar man testade.

Vill man så går det att stänga av antispinnsystemet, men styrsystemen skickar alltid kraften till de däck som bäst behöver den. Att batteriet sitter i golvet ger en låg tyngdpunkt, som ytterligare förbättrar köregenskaperna.

Att markfrigången är generösa 17,5 cm gör att bilen kan ta sig fram på riktigt dåliga vägar och genom oplogad snö. Vadningsdjupet som bilens inkapslade batterier klarar av är för övrigt 50 cm, men det är nog överkurs för de flesta även om det är bra att veta. Ibland blir det översvämningar på våra vägar, och konventionella bilar klarar långt ifrån det vadningsdjupet utan att ta in vatten i motorn.

Förbättrade elbilsegenskaper

För att ytterligare förbättra elbilsegenskaperna och göra långresor enklare och tryggare har ett flertal uppdateringar bland annat gjort:

  • att bilen laddar 25 procent snabbare över 80 procents laddningsgrad.
  • att bilen klarar av fler snabbladdningar per dygn, numera 3,8.
  • att bilen visar en mer exakt förbrukning som är 10 procent lägre än tidigare.
  • att man kan använda mer av batteriets reserv.

Alla dessa uppdateringar har gjorts utan att påverka batteriets livslängd, som garanteras ha kvar minst 70 procent av sin kapacitet efter 8 år och/eller 16 000 mil. Väljer man att serva sin bil enligt elbilsserviceprogrammet hos en auktoriserad Toyota-verkstad gäller garantin 10 år/100 000 mil, vilket som först uppnås. Att garantierna är så generösa beror på Toyotas över 25-åriga erfarenheter av elektrifiering.

Likt tidigare är snabbladdningen verkligen snabb. På cirka 30 minuter, beroende på temperatur och snabbladdarens kapacitet, är batterierna laddade till 80 procent och man kan fortsätta sin långresa. Räckvidden för bZ4X är för övrigt 41–51 mil enligt WLTP, och gäller därmed under ideala förhållanden, beroende på drivlina och vald utrustning. Den faktiska räckvidden påverkas av yttre förutsättningar, till exempel temperatur, och körstil.

För att man ska känna sig trygg även när bilen har blivit några år förlängs garantin automatiskt med ett år/1 500 mil när man gjort en service hos en Toyotaverkstad. Det kallas för Toyota Relax och gäller alla bilar som är mellan 3 och 10 år och har gått max 20 000 mil.

Klassledande säkerhetssystem

Eftersom säkerhet är viktigt så finns en rad avancerade system vilka hjälper föraren att undvika misstag. Den här hjälpsamma co-drivern kallar Toyota för T-Mate och sensorer hjälper föraren genom att:

  • varna föraren med ljud och ljussignaler för att undvika kollisioner med andra bilar, cyklister och gångtrafikanter. Som ett sista steg bromsar bilen automatiskt i tid. Systemet fungerar också i korsningar.
  • sakta och försiktigt automatiskt köra in bilen till kanten av vägen och stanna, om föraren har somnat eller drabbats av sjukdom. Varningsblinkers tänds och bilens låses upp, så att hjälp kan komma in.
  • helljussystemet automatiskt bländar av vid möte och tänder sedan strålkastarna igen. Det ger säkrare nattkörning för alla. Med det adaptiva helljussystemet lyser helljuset enbart mot mörka partier, och bländar inte mötande trafik.
  • hjälpa till att hålla bilen i sitt körfält, och automatiskt tar tillbaka bilen till mitten av filen.
  • skanna av vägskyltar, som hastighetsskyltar, och visa detta på bilens display. Ljud- och ljussignaler kan varna om föraren inte följer vägskyltarna.
  • hålla ett förinställt avstånd till bilen framför när farthållaren är aktiverad. Den både bromsar och gasar automatiskt och i sitt finaste utförande stannar bilen helt ifall bilen framför stannar. 
  • varna föraren att inte öppna en dörr om det kommer en cyklist eller bil körandes bakifrån i filen bredvid.
  • varna föraren om T-Mate misstänker att föraren är mycket trött. En kamera analyserar förarens tillstånd.
  • varna föraren om något lämnats kvar i baksätet när bilen låses.

På väg mot nollutsläpp

Sist men inte minst några ord om Toyotas långsiktiga satsning att som globalt företag uppnå koldioxidneutralitet till år 2050, ett mål som i Europa är tidigarelagt till år 2040. Till 2035 ska utsläppen längs med hela värdekedjan minska med 50 procent jämfört med 2019 års nivåer.

Arbetet med att uppnå dessa mål omfattar materialval, produktion, logistiktransporter och framför allt ökad produktion av utsläppsfria bilar. Redan till 2026 ska Toyota lansera 10 nya elbilar och den årliga produktionen av elbilar ska då ligga på över 1,5 miljoner bilar, i alla storleksklasser.

Toyota bZ4X är början på en fantastisk resa.

Läs mer på toyota.se!

Rulla till toppen