Nissans nya bränslecellsbil har en stor fördel jämfört med alla konkurrenter

Det börjar dyka upp allt fler uttalanden om vätgasbilar från vissa biltillverkare. Mercedes har visat upp en bränslecellsbil som går att ladda i ett uttag och...

Annons
Annons
Nissans nya bränslecellsbil har en stor fördel jämfört med alla konkurrenter

Det börjar dyka upp allt fler uttalanden om vätgasbilar från vissa biltillverkare. Mercedes har visat upp en bränslecellsbil som går att ladda i ett uttag och nu kommer en klurig lösning från Nissan, som ska lansera en bränslecellsbil som går att tanka med etanol.

Nissan E-Bio, som tekniken heter, kan lanseras i färdig form omkring 2020 men det finns fortfarande frågetecken kring hur etanolens koldioxidpåverkan ser ut.

Bilen omvandlar etanol eller vattenblandad etanol till vätgas som tillsammans med med syre sedan används av bränslecellen för att ladda batterierna och driva bilen. Största fördelarna är att tankinfrastrukturen för etanol är betydligt mer utbyggd än för vätgas i Sverige och att det går ordentligt mycket snabbare att tanka en vätgasbil än att ladda en elbil.

Nissan har ju annars fokuserat på batterielbilar som Leaf men här kommer alltså en lösning som visar att Nissan också utvecklar bränslecellsbilar, som konkurrenterna Toyota och Hyundai.

Enligt Nissan är det här systemet mer effektivt än en vanlig bränslecellsbil och räckvidden ska bli mer än 60 mil. Om det stämmer återstår att se – och det lär också visa sig om Nissans uttalande om att den etanoldrivna vätgasbilen är lika billig att köra som en elbil stämmer.

Till skillnad från andra vätgasbilar släpper bilen inte bara ut vattenånga utan också koldioxid, men så länge föraren tankar bioetanol ska systemet vara koldioxidneutralt.

Annons
Annons
Rulla till toppen