Helgläsning: Mercedes ska dubbla energitätheten och halvera priset

Mercedes tänker inte ”göra en Tesla” och satsa allt på eldrift. Istället kommer många nya modeller med flera olika tekniker, som eldrift, vätgas och hybridteknik....

Annons
Annons

Mercedes tänker inte ”göra en Tesla” och satsa allt på eldrift. Istället kommer många nya modeller med flera olika tekniker, som eldrift, vätgas och hybridteknik.

Det avslöjade Mercedes när nya E-klass visades upp i Sverige i maj, och det bekräftas nu av Thomas Weber, som sitter i styrelsen för Daimler och ansvarar för forskning och utveckling för Mercedes personbilar.

”Du måste komma ihåg att Daimler har ett utbud som ingen annan har. Från små citybilar till tunga transportfordon. Det kräver att vi ser hela bilden. Alla typer av drivlinor har olika möjligheter”, säger han.

• Har dieselmotorn en framtid?

”Vi är säkra på att den har det. Särskilt i Europa, där dieselbilar är billigast och effektivast för oss som kör mycket. Våra nya dieselmodeller är snålare, starkare, lättare och kompaktare än förut.”

• Och bensinmotorn?

”Den har också utvecklats enormt mycket under de senaste tio åren, med lägre inre friktion, direktinsprutning och turboladdning, bara för att nämna några nyheter. Och den ska utvecklas ännu mer, bland annat med partikelfilter som standard och lanseringen av 48-voltssystemen.”

Helgläsning: Mercedes ska dubbla energitätheten och halvera priset
Smart Fortwo Electric Drive kommer snart i nytt utförande.

• Är laddhybrider mer än bara en tillfällig lösning?

”Det är i alla fall en brygga som sträcker sig långt in i framtiden. Laddhybrider ger betydligt bättre effektivitet och innebär att föraren kan köra utan lokala utsläpp. Räckvidden blir snart betydligt längre eftersom utvecklingen av batteritekniken går snabbt. Men framför allt är laddhybrider en inkörsport till elektrisk mobilitet.”

• När det gäller elbilar är det många som klagar på kort räckvidd, lång laddtid och högt pris. Vad är ditt svar?

”Du kan klaga på att en sportbil inte har utrymme för nio personer, att en husbil inte får plats i ett parkeringsgarage eller att en elbil från Smart inte passar för att köra mellan Hamburg och Rom. Men det är vilseledande. En elbil är inte rätt svar för folk som ofta åker långa sträckor mellan städer eller på motorvägar. Men vem gör det? I verkligheten är körprofilen för våra bilar väldigt olika.”

Helgläsning: Mercedes ska dubbla energitätheten och halvera priset
Mercedes vill att bilägarna ska ha möjlighet att hyra en större och bekvämare bil för långresor – men bara när det behövs.

Thomas Weber säger att en elbil passar bra för bilägare som exempelvis kör barnen till skolan och där bilen sedan står parkerad flera timmar. Men friheten att till exempel kunna köra till släktingar över påskhelgen är viktig. Då kommer bildelning in i bilden: du kan hyra en bil för de tillfällen när du behöver längre räckvidd.

”Fråga dig själv hur många dagar om året du kör mer än fem eller tio mil åt gången.”

• Men frågan om elbilarnas höga prislapp kvarstår?

”Ja, och den är åtminstone delvis berättigad. Ny teknik är alltid dyrare i början. Men det finns också fördelar med att köpa en elbil: låga driftkostnader, låg ljudnivå, mycket körglädje och förstås mindre miljöpåverkan. Vi ser förstås att omställningen till elbilar inte går lika bra som vi önskar. Därför välkomnar vi iniativ som innebär en bonus, för att skapa incitament att gå med i teknikomställningen.”

Helgläsning: Mercedes ska dubbla energitätheten och halvera priset
Mercedes S-klass kommer snart med trådlös laddning.

• Vad kommer hända med batteritekniken – kommer det några tekniska genombrott?

”Mycket kommer hända på det området under de kommande åren och det hjälper oss att göra elbilar ännu mer överkomliga. Tack vare intensiv forskning ser vi en fördubbling av energitätheten på samma utrymme medan batterikostnaden kommer halveras. Vi kommer ha en helt annan spelplan under nästa decennium med nya tekniker, där litium-svavel-batterier just nu är den mest lovande.”

Enligt Thomas Weber står det helt klart att elbilarna ska kompletteras av bränslecellsbilar. Han säger att största nackdelen just nu är att infrastrukturen med vätgasmackar inte byggs ut tillräckligt snabbt.

”En sak är klar: batteritekniken utlovar allt längre räckvidd till allt lägre kostnad, men vätgasbilar kommer fortsätta ha åtminstone en stor fördel i framtiden: lång räckvidd med korta uppehåll för att tanka, bara tre minuter.”

Annons
Annons
Rulla till toppen