Stora nyheter i Trollhättan: Nevs ger upp kampen om Saabs varumärke

Besökarna som går in på saabcars.com hänvisas nu till nevs.com. Nevs verkar ha gett upp kampen om att få sälja bilar under varumärket Saab. Nu...

Annons
Annons
Stora nyheter i Trollhättan: Nevs ger upp kampen om Saabs varumärke
Besökarna som går in på saabcars.com hänvisas nu till nevs.com.

Nevs verkar ha gett upp kampen om att få sälja bilar under varumärket Saab. Nu är det istället Nevs som gäller, skriver företaget i ett pressmeddelande.

”Med all respekt för vår historia och vårt arv, vill vi bli erkända som oss själva – en hållbar leverantör av mobilitetslösningar som är fast besluten om att skapa en bättre miljö genom en fokuserad tillväxtplan med ett eget varumärke som en hörnsten”, säger Mattias Bergman, vd på Nevs.

Första bilen blir en eldriven Saab 9-3 som uppges ha en räckvidd på 30 mil och som ska lanseras 2017.

Den absolut viktigaste marknaden blir Kina där Nevs redan har ett antal ramavtal på plats, bland annat ett samarbetsavtal med Panda New Energy som gäller 150.000 elbilar.

Nevs ska också fokusera på bilpoolslösningar och ”smart” bilägande, med appar som ska låta kunderna välja hur de vill resa. 

”Vi har en väldigt viktig deadline för våra första leveranser till Kina under nästa år. De bilarna kommer att kräva flera nya tjänster som dels ska förenkla upplevelsen för den som sitter i bilen, dels göra det säkrare för omgivning. Vi kommer också ta fram lösningar som gör det möjligt att dela bil på olika sätt. Det är direkt relaterat till Panda New Energy, som i dag jobbar med bland annat Uber och Didi, och nu vill utveckla en egen modell för delningsekonomi kring bilar, säger Michèl Annink, chef för mobilitetstjänster på Nevs, till Göteborgs-Posten.

Annons
Annons
Rulla till toppen