Därför kan Toyota bli sist – men kanske också bäst – på självkörande bilar

Många biltillverkare rusar för att hinna före varandra med teknik för självkörande bilar. Tesla var tidigt ute med betaversionen av Autopilot men den har också...

Annons
Annons

Många biltillverkare rusar för att hinna före varandra med teknik för självkörande bilar. Tesla var tidigt ute med betaversionen av Autopilot men den har också fått en del kritik, bland annat från Volvo och BMW.

Toyota har en helt annan inställning. Den japanska biltillverkaren kan i själva verket bli en av de sista att lansera autonoma bilar.

Toyota ska lansera en ”skyddande ängel”

Nu kommer nyheten att Toyota ska spendera drygt åtta miljarder kronor på artificiell intelligens och assistanssystem som ska minska olycksrisken. På så sätt ska bilarna bättre kunna förutse och förhindra olyckor.

”En intelligent bil skulle själv kunna ta fram en plan för att undvika olyckan. Den skulle bli som en skyddande ängel som gasar, bromsar och styr parallellt med dig själv”, säger Gill Pratt, vd på Toyotas forskningsinstitut, enligt NBC News.

Därför kan Toyota bli sist – men kanske också bäst – på självkörande bilar
Toyota experimenterar med självkörande teknik i Lexus men det dröjer innan tekniken lanseras.

Efter gaspedalsskandalen: Låter andra ta smällen

Målet är att lansera en bil som kan köra själv på motorvägar när OS i Tokyo drar igång 2020. Det är flera år efter konkurrenterna.

En av anledningarna är att Toyota rent varumärkesmässigt inte har råd att misslyckas: Toyota låter andra ”ta smällen” med tidiga betaversioner och ska senare lansera ett system som, åtminstone enligt Toyota själva, ska vara säkrare.

Många har också fällt syrliga kommentarer om att Toyota redan har självkörande bilar, efter gaspedalsskandalen, och det förhindrar Toyota från att göra några vågade säkerhetsexperiment.

Därför kan Toyota bli sist – men kanske också bäst – på självkörande bilar

Tekniken ska jobba tillsammans med föraren – inte ersätta

Den ”skyddande ängeln” ska bara ta över körningen när det behövs. På så sätt ska tekniken jobba tillsammans med föraren – och inte ersätta föraren.

”På samma sätt som låsningsfria bromsar och panikbromsassistans fungerar finns det en virtuell förare som försöker se till att du inte råkar ut för en olycka genom att tillfälligt ta över kontrollen”, säger Gill Pratt enligt Technology Review

Annons
Annons
Rulla till toppen