Teslas nya "master plan" avslöjad – kompaktsuv på gång

Teslas nya "master plan" avslöjad – kompaktsuv på gång

Spekulationerna satte igång direkt när Teslachefen Elon Musk twittrade om företagets nya "master plan". I den står vilka mål som hela företaget ska jobba mot de kommande tio åren.

Det är tio år sedan Elon Musk publicerade första delen av sin plan, där det bland annat stod att Tesla skulle bygga en sportbil (Tesla Roadster), använda de pengarna till att bygga en överkomlig bil (Model S) och använda de pengarna till att bygga en ännu mer överkomlig bil (Model 3). 

Elon Musk hintade alltså nyligen om "del 2" av hans plan, och nu är den officiell i ett blogginlägg.

Mer solel åt folket

Tesla ska bygga ett snyggt integrerat solpanelstak som kopplas till ett hembatteri och som "bara fungerar". Detta är anledningen till affären mellan Tesla och SolarCity, som nu ska integreras med varandra. Solcellstaket ska kunna skötas med en app.

Flera nya bilar efter Model 3 – och bussar redan nästa år?

När det gäller bilar skriver Elon Musk att Tesla idag täcker in "relativt små" segment: premiumbilar i sedan- och suv-klassen. "Med Model 3, en framtida kompaktsuv och en ny typ av pickup, planerar vi att ta itu med större delen av konsumentmarknaden", skriver han.

En större överraskning är att Tesla ska börja bygga tunga lastbilar och bussar, eller "urban transport för hög passagerartäthet". Både lastbilarna och bussarna är under utveckling hos Tesla och kan eventuellt visas upp redan 2017.

Särskilt bussarna verkar vara något som Elon Musk hoppas mycket på: de får plats för cyklar och ska bjuda på en mycket mjukare och bekvämare resa än med en buss som körs av en mänsklig förare. Bussarna ska också kunna ta passagerarna till slutdestinationen – inte bara en busshållplats – och de nuvarande hållplatserna får fasta knappar för att "kalla fram" en buss.

Autopilot tio gånger säkrare än en mänsklig förare

Tesla ska göra bilarna helt självkörande och tekniken ska vara tio gånger säkrare än att köra bilen själv. Det ska göras möjligt genom att bilarna fortsätter lära sig själva hur de ska köra. Det krävs en miljard mils körning innan helt självkörande bilar är tillåtna världen över, tror Elon Musk. Det är först då som Tesla kommer sluta referera till Autopilot som en betafunktion.

Bilen extraknäcker som taxi

Bilägarna kommer kunna "kalla fram" sin Tesla när den är helt självkörande, även från flera hundra mil bort. Det här känner vi redan till, men nyheten i andra delen av Teslas plan är att ägarna nu också kommer kunna dela sin bil bara genom ett knapptryck i mobilappen.

Då kan din självkörande Tesla agera taxi åt andra – och tjäna pengar. Enligt Elon Musk kan inkomsterna i vissa fall blir högre än bilens månadskostnad." Vi gissar att detta kommer sätta igång en del byråkratiska processer innan det blir helt godkänt...

Om du hoppades på en billigare elbil än Model 3 lär du bli besviken: det blir förmodligen inte nödvändigt, enligt Elon Musk, eftersom Teslabilarna ska kunna extraknäcka och tjäna pengar åt föraren.

"Det här kommer dramatiskt sänka ägandekostnaden till en punkt där nästan vem som helst kan äga en Tesla. Eftersom de flesta bilar bara används av sin ägare mellan fem och tio procent av tiden blir den ekonomiska nyttan för en helt självkörande bil flera gånger högre än för en bil som inte är självkörande", skriver Elon Musk.

Och till slut levereras en nyhet som kommer konkurrera med både "apptaxi" som Uber och traditionella taxibolag: "I städer där efterfrågan är större än utbudet kommer Tesla ha en egen taxiflotta, så du alltid kommer kunna hitta en taxi från oss oavsett var du är."

Jag tycker den här planen låter spännande!
Ja
181
20
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!