Tesla skriver fortfarande krångliga priser för Model S och Model X

Tesla skriver ut ett bilpris inklusive de pengar som köparen sparar in på bränsle. Nedanför finns ett ”kontantpris”, men inte heller det är vad köparen...

Annons
Annons
Tesla skriver fortfarande krångliga priser för Model S och Model X
Tesla skriver ut ett bilpris inklusive de pengar som köparen sparar in på bränsle. Nedanför finns ett ”kontantpris”, men inte heller det är vad köparen faktiskt betalar för bilen.

Ett av bilpriserna som Tesla skriver ut på hemsidan är nästan 100.000 kronor lägre än bilens faktiska pris. Det skrev Teknikens Värld om i augusti 2015 – men Tesla har fortfarande inte gjort något åt problemet.

Alla som är intresserade av en Model S eller Model X får se bilens pris ”inklusive bensin- och skattebesparingar”. Det innebär att Tesla räknar bort de pengar som köparen annars skulle lägga på bränsle i en bil med förbränningsmotor. Även supermiljöbilspremien på 40.000 kronor ingår.

Men det här priset är inte vad köparen faktiskt betalar för bilen.

Nedanför skriver Tesla ut ett så kallat ”kontantpris” – men inte heller där ingår allt. Köparen måste plussa på 3.950 kronor i ”destinations- och regelmässig dokumentavgift” för att få bilens korrekta pris.

Det här är något som flera läsare reagerat på, men Tesla anser fortfarande att prisuppgifterna är lätta att förstå sig på.

”Idag upplever kunderna att informationen på webben är tydlig enligt våra butiker. ’Destinations- och regelmässig dokumentavgift’ tillkommer hos de flesta biltillverkare, dock med olika benämningar och det kommuniceras oftast i ett senare skede av bilköpet av återförsäljarna istället för på hemsidorna”, säger Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige.

Bakgrunden är inte alls att Tesla vill göra det krångligt för kunderna, enligt Maria Lantz, utan att Tesla vill minska de globala koldioxidutsläppen och därför göra kunderna uppmärksamma på att de också sparar pengar på drivmedel jämfört med en bensin- eller dieselbil.

Så säger Konsumentverket

”Vid marknadsföring ska prisinformation vara korrekt, tydlig och lätt att särskilja vid en översiktlig läsning eller en snabb anblick. Om det kan tillkomma avgifter eller andra kostnader ska det anges särskilt. Görs inte det kan marknadsföringen vara vilseledande.”

”Det är okej att använda sig av exempel i marknadsföring, men det ska inte kunna förväxlas med det totala priset på bilen. Om en jämförelse görs ska den vara korrekt och alla uppgifter som ligger till grund för exempelpriset ska framgå. Det bör även framgå om förändringar på marknaden kan påverka exempelpriset.”

”Det är vilseledande att lämna uppgift om ett pris, på ett sådant sätt att marknadsföringen ger intryck av att varan går att köpa för detta pris, om varan egentligen aldrig går att köpa till det angivna priset på grund av att det alltid tillkommer kostnader eller avgifter.”

Malin Johansson, jurist på Konsumentverket

Annons
Annons
Rulla till toppen