Tesla uppdaterar autopiloten – ska halvera antalet olyckor

Tesla uppdaterar autopiloten – ska halvera antalet olyckor

Nyheterna från nästa stora Teslauppdatering har sipprat ut under lång tid, men nu har Teslachefen Elon Musk skrivit om alla officiella nyheter i ett blogginlägg. Det handlar alltså om mjukvaran i Model S och Model X, som bland annat styr den viktiga autopilotfunktionen.

Den största nyheten är att den radarsensor som finns på alla Teslabilar sedan oktober 2014, och som hittills har kompletterat kameran som filmar vägen framför bilen, nu blir autopilotens primära sätt att skanna av omgivningen.

Ser en bil framåt

Bilen försöker dessutom se "en bil framåt", alltså framför den bil som ligger direkt framför, för att undvika plötsliga inbromsningar. Det görs med ett så kallat radareko som antingen riktas ned i marken och sedan speglas uppåt igen, under den framförvarande bilen, eller som speglas åt sidorna, vid sidan om bilen framför.

Den här funktionen ska fungera även om det ligger en väldigt låg bil framför, lovar Teslachefen Elon Musk.

Klarar motorvägsavfarter

Det finns en hel del andra nyheter som inte är riktigt lika viktiga, men som ändå ska göra bilarna säkrare.

• Den adaptiva farthållaren kan bromsa betydligt snabbare än förut.
• Bilen kan själv svänga av en motorvägsavfart om föraren blinkar. I nästa uppdatering, 8.1, kan bilen också svänga av själv om navigationssystemet säger så. Den här funktionen finns än så länge bara i USA.
• Varningarna på bilens skärmar är mycket tydligare.
• Bilen kan se i förväg om någon annan blinkar och svänger in i samma fil.
• Här i Europa ska Teslabilarna bli bättre på att inte köra om på höger sida.
• Om bilen är på väg att krocka kan den själv styra undan hindret, om det är möjligt.

Efter dödsolyckorna med där autopilotfunktionen var inkopplad väljer Tesla också att avaktivera funktionen helt om föraren struntar i varningarna. Då måste bilen ställas i läge P för att funktionen ska börja fungera igen.

Kan "vitlista" ofarliga objekt

En smart funktion är att bilen lär sig själv, och därmed andra Teslabilar. Om flera Teslaförare har kört förbi ett objekt som radarsystemet annars klassat som farligt, utan att bromsa, sparas objektet i bilens "vitlista" för att undvika onödiga inbromsningar för ofarliga objekt. Systemet kan också spara filbredden – smidigt om filmarkeringarna blir otydliga, till exempel vid snöfall.

Uppdateringarna i version 8.0 av Teslas mjukvara skickas som vanligt ut via luften till bilarna. Målet är enligt Elon Musk att halvera antalet olyckor med Teslabilar.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag vill absolut ha autopilot i min nästa bil.
Ja
85
28
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!