11 vanliga missuppfattningar om elbilar som är fel – detta ska du svara

Att byta ut sin fossilbil mot en elbil är ett stort steg för väldigt många bilköpare. Att inte längre behöva tanka på macken utan att ladda hemma eller i garaget är en förändring som kanske känns lite skrämmande. Och på en högre nivå finns också massiva krafter som vill fördröja införandet av elbilar.

Allt det här gör att det föds myter och missuppfattningar om elbilar som i vissa fall kanske var sanna för flera år sedan, men där många av dem verkligen inte är sanna nu. Vi frågade Rechargeläsarna på Facebook om vilka frågor och myter de brukar ställas inför.

Här är vad du skulle kunna svara.

1. Det är på tok för dyrt – en fossilbil är billigare!

Ja, i inköp kan en fossilbil mycket väl vara billigare än en elbil. Men i det längre loppet blir det ofta mycket billigare med en elbil. Problemet är att många bilköpare väljer bil efter inköpspris och de tittar inte på den totala ägandekostnaden, inklusive värdeminskning.

Om en elbil trots allt är dubbelt så dyr som en fossilbil innebär det också dubbelt så hög kontantinsats på ett billån. Då känns det lockande att köpa en fossilbil. Men fundera på om du vill privatleasa en elbil istället. Då behövs ingen kontantinsats.

Här kommer en enkel kalkyl, som inte på något sätt är komplett, men som ändå ger en liten föraning om driftkostnaderna för en fossilbil jämfört med en elbil.

Dyrare i inköp men billigare i längden

auto motor & sport har jämfört driftkostnaden för Volkswagen Golf TSI 140 GT Bluemotion Technology, Volkswagen Golf TDI 150 4Motion GT Bluemotion Technology och Volkswagen E-Golf. Testet publicerades i nummer 12/2015 och du kan läsa det här. Jämför till exempel servicekostnaden – över 3.000 kronor billigare för elbilen!

  Bensin Diesel Eldrift
Inköpspris1) 227.500:– 249.600:– 346.900:–
Fordonsskatt2) 425:– 1.387:– 65:–*
Service3) 9.423:– 9.021:– 6.181:–
Värdeminskning per år4) 15,1% 13,8% 14,8%
Milkostnad5) 37,31:– 36,66:– 36,59:–
Månadskostnad 6.218:– 6.110:– 6.099:–

Visa det finstilta...

Slutsats

Enligt den här kalkylen blir det något billigare att köra på eldrift trots att inköpspriset är hela 120.000 kronor högre än för en bensinbil. Och då har bilpriser.se räknat med en relativt låg värdeminskning för dieselbilen. Ingen vet helt säkert hur andrahandsvärdet för fossilbilar utvecklas, till exempel när fordonsskatten höjs.

2. Räckvidden är för kort...

Förutom ekonomin är nog räckviddsångesten det som elbilsspekulanterna blir mest avskräckta av. Vadå, kommer jag bara 15 mil?! 

I takt med batteriutvecklingen blir räckvidden längre hela tiden. Flera elbilar, som BMW i3 och Nissan Leaf, finns dessutom med flera batteristorlekar för att passa olika köpare och plånböcker. Fundera själv på hur ofta du egentligen åker mer än vad elbilen klarar på en dag. Här kan det hända att du får tänka om din vardag en aning – inte vända upp-och-ned på den helt, och strunta i att åka ärenden för att räckvidden är för kort. Nej, men du kanske kan ladda medan du handlar i shoppingcentret eller på jobbet? Fördelen blir att du åker tyst, klimatsmart och bekvämt.

Ska du trots allt åka längre är inte heller det omöjligt – det visade inte minst elbilsentusiasten Gordon Strömfeldt nu under sommaren. Och Teslas snabbladdarnätverk är utmärkt för långresor. Självklart kan du också åka ut i Europa på långresa men istället för att toppfartsmaxa bilen på autobahn kanske du kan ta det i ett lugnare tempo och ladda i småstäder?

"Visar jag Supercharger-kartan eller Chargemap brukar det bli tyst", skriver en läsare.

Det är också viktigt att komma ihåg att en elbil inte alls är ineffektivare än en bensinbil bara för att räckvidden är kortare.

Det är lättare att hitta ett eluttag än en bensindunk i Sverige och utmaningen är alltså att "ställa om hjärnan" från en räckvidd på över 60 mil i en fossilbil. Det är ungefär som att alltid gå med vinterjacka på sig, även när det inte behövs.

Slutsats

En läsare har ett utmärkt svar på den här myten: Det gäller inte att fråga hur långt bilen tar sig på en laddning, utan "hur ofta får du egentligen räckviddsproblem"?

Läs också: Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – funkar nästan varje gång

3. ...och den blir ännu kortare på vintern

Här går åsikterna isär. Vissa Rechargeläsare tycker inte räckvidden på vintern blir så mycket kortare än på sommaren medan andra inte alls håller med. 

"Under vinterhalvåret halveras våra 15 mil vilket jag anser är ganska dåligt. Ibland stänger vi av värmen och sitter och huttrar bara för att säkerställa att vi kommer fram", skriver en läsare.

"Man får förklara att det går att köra 30 mil utan problem i 20 minusgrader. Förvärmning är superbra och laddare finns hela vägen upp till fjällen", skriver en annan.

Genomsnittsräckvidden på vintern kan bli drygt 30 procent kortare än på sommaren. Kupévärmen förbrukar också energi och i sträng kyla värms till och med batterierna för att hålla dem varma. Det viktigaste är att förvärma bilens batterier och kupé innan du åker. Då förlängs räckvidden rejält.

4. Batterierna gör elbilarna värre för miljön än en fossilbil...

Det här är en gammal myt som inte stämmer – åtminstone inte enligt den här studien. Den visar att en elbil släpper ut betydligt mindre under sin livslängd än motsvarande bensinbil. Och skillnaden ökar: elbilarna blir renare och renare. Det tar ungefär ett och ett halvt år för en elbilsförare att "köra ikapp" en bensinbilsförare när det gäller koldioxidutsläpp.

Läs också den här artikeln om att köpa en ny elbil jämfört med att behålla en gammal bensinbil.

Illustration: Bigstockphoto

5. De tappar i värde lika snabbt som min laptop

Nej, riktigt så snabbt tappar inte elbilen sitt värde. Batterigarantin som de flesta elbilar kommer med gör mycket för andrahandsvärdet. En viss värdeminskning blir det ändå för en elbil men det kanske gör att du behåller bilen lite längre. Det är mer klimatsmart, och med uppdateringar över luften (som hos Tesla, och förhoppningsvis också hos andra biltillverkare inom kort) kan det kännas ganska modernt att åka i en flera år gammal bil.

Ingen vet säkert hur andrahandsvärdet kommer utvecklas för elbilar, men det skulle mycket väl kunna vara ännu osäkrare för fossilbilar. Mycket beror på hur framtidens elbilssubventioner kommer se ut. Kanske blir fossilbilar ännu mer straffbeskattade än idag, och då sjunker också andrahandsvärdet.

Foto: Bigstockphoto

6. Staten kommer ta igen förlorad bränsleskatt på en ny elskatt när tillräckligt många bytt till elbil

Nja, det är inte särskilt troligt. Att beskatta elbilar högt är nog det sista politikerna vill göra. Snarare tvärt om: bilägare som har en bensin- eller dieselbil kan få högre skatt för att skynda på omställningen. När du laddar din elbil kommer det oftast inte vara gratis – det ger skatteintäkter. När den svenska bilparken sänker utsläppen minskar också risken för att Sverige får betala EU-böter för smutsig luft.

7. Det finns ingen elbil som passar mina behov

Kanske inte för några år sedan, men nu finns det ganska många elbilar för olika behov, och framför allt laddhybrider finns i väldigt många utföranden. Här är det också läge att kolla igenom dina behov. "Jag måste ha en fyrhjulsdriven kombi", kanske någon säger. Varför det? 

Många bilköpare väljer bil utifrån ett fåtal resor som bara görs några gånger om året. En fjällresa eller en tur till tippen gör att många kör en fyrhjulsdriven kombi med dragkrok hela året – även när de sitter själva i bilen på väg till jobbet, vilket de gör betydligt oftare än de åker på fjällresa.

Lösningen blir att köpa en elbil för körningen du oftast gör, och sedan hyra en större bil vid behov.

Läs också: Glöm räckviddsångest – elbilar kan ersätta 9 av 10 fossilbilar redan idag

Läs också: Här är alla kommande elbilar och miljöbilar – finns det något för dig?

8. Det finns ingenstans att ladda

Jo, det gör det. Ta en titt på uppladdning.nu eller på sajter som Chargemap. I Sverige listas inte mindre än 1.489 laddplatser. "Elektricitet är ganska väl utbyggt i västvärlden", som en Rechargeläsare uttrycker det!

Däremot är laddarna kanske inte alltid så bra utspridda. Tesla Club Sweden har utsett Sundsvall till Sveriges bästa elbilsstad men Norrköping till Sveriges sämsta. Många laddplatser har också bara ett vanligt 220-voltsuttag.

"Man måste käka många burgare på något hak för att ladda bilen full med 220 volt. Det tar 15 timmar... Trefas med lite kräm i är det som gäller", skriver en läsare.

9. En elbil är löjligt långsam

Den här myten lever faktiskt kvar trots att Tesla släppt både Ludicrous-uppdateringen och de nya P100D-modellerna som gör bilarna galet snabba. Och titta på hur den här fräcka experimentbilen sticker iväg!

Även om andra elbilar inte är lika snabba ger en elbil all kraft redan från stillastående. Ingen förbränningsmotor som måste varvas upp och ingen växellåda som måste göra sitt. Många som aldrig åkt elbil brukar bli imponerade av accelerationen när de själva får testa.

10. Det är för svårt att fixa ladduttag hemma

Har du ett eget garage är det inte alls krångligt. Med en laddbox behöver du inte vara orolig för att elbilen ska skada elsystemet. Bor du i lägenhet kan det vara lite krångligare men det är absolut inte omöjligt. Många bostadsrättsföreningar och hyresvärdar vet att det pratas mycket om elbilar. Och det finns flera företag som specialiserat sig på att erbjuda paketlösningar för föreningar som vill uppgradera sina garage. Kanske kan du ladda på jobbet, med nya initiativ som Klimatklivet?

Observera att axeln för batterikapacitet inte börjar på 0.

11. Kapaciteten i batteriet minskar redan efter två år

Ett batteri tappar en viss kapacitet efter en viss tid, men oftast inte så mycket som vissa påstår. Holländska Tesla Motors Club har en utmärkt sammanställning av hur mycket batterierna försämras efter en viss körsträcka. Den är inte någon vetenskaplig studie men ger ändå en liten inblick i hur batteriet påverkas över tid.

Jag har hört olika elbilsmyter som inte stämmer.
Ja
280
92
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!