11 ”fakta” om elbilar som är helt fel – detta ska du svara en elbilsskeptiker

Att byta ut sin fossilbil mot en elbil är ett stort steg för väldigt många bilköpare. Att inte längre behöva tanka på macken utan att...

Annons
Annons

Att byta ut sin fossilbil mot en elbil är ett stort steg för väldigt många bilköpare. Att inte längre behöva tanka på macken utan att ladda hemma eller i garaget är en förändring som kanske känns lite skrämmande. Och på en högre nivå finns också massiva krafter som vill fördröja införandet av elbilar.

Allt det här gör att det föds myter och missuppfattningar om elbilar som i vissa fall kanske var sanna för flera år sedan, men där många av dem verkligen inte är sanna nu. Vi frågade Rechargeläsarna på Facebook om vilka frågor och myter de brukar ställas inför.

Här är vad du skulle kunna svara.

11

1. Det är på tok för dyrt – en fossilbil är billigare!

Ja, i inköp kan en fossilbil mycket väl vara billigare än en elbil. Men i det längre loppet blir det ofta mycket billigare med en elbil. Problemet är att många bilköpare väljer bil efter inköpspris och de tittar inte på den totala ägandekostnaden, inklusive värdeminskning.

Om en elbil trots allt är dubbelt så dyr som en fossilbil innebär det också dubbelt så hög kontantinsats på ett billån. Då känns det lockande att köpa en fossilbil. Men fundera på om du vill privatleasa en elbil istället. Då behövs ingen kontantinsats.

Här kommer en enkel kalkyl, som inte på något sätt är komplett, men som ändå ger en liten föraning om driftkostnaderna för en fossilbil jämfört med en elbil.

Dyrare i inköp men billigare i längden

auto motor & sport har jämfört driftkostnaden för Volkswagen Golf TSI 140 GT Bluemotion Technology, Volkswagen Golf TDI 150 4Motion GT Bluemotion Technology och Volkswagen E-Golf. Testet publicerades i nummer 12/2015 och du kan läsa det här. Jämför till exempel servicekostnaden – över 3.000 kronor billigare för elbilen!

  Bensin Diesel Eldrift
Inköpspris1) 227.500:– 249.600:– 346.900:–
Fordonsskatt2) 425:– 1.387:– 65:–*
Service3) 9.423:– 9.021:– 6.181:–
Värdeminskning per år4) 15,1% 13,8% 14,8%
Milkostnad5) 37,31:– 36,66:– 36,59:–
Månadskostnad 6.218:– 6.110:– 6.099:–

Visa det finstilta…

1) Supermiljöbilspremien på 40.000 kronor per år är inräknad i priset.
2) Vägtrafikregisteravgiften måste betalas även om fordonet är skattefritt.
3) Till och med 6.000 mil.
4) Enligt bilpriser.se, utslaget på 4 år/8.000 mil.
5) Här ingår skatt, försäkring (Folksam, 7–10 skadefria år, man, 50 år), bränsle (med aktuella bränslepriser), olja, däck, service, reservcelar och värdeminskning utslaget på 2.000 mil per år. Kapitalkostnad beräknad på 25% egen kontantinsats med inkluderad utebliven avkastning (0,1%). Resterande belopp lånat med ränta på 4,82%.

Och det finns många fler jämförelser som visar samma sak – elbilen är överlägsen att äga, även om den är dyrare att köpa.

• I det här testet visade det sig att en laddhybridsuv kan vara mellan 10 och 20 procent billigare att äga än motsvarande dieselsuv.

• Hyundai Ioniq Electric kostar 35 kronor per mil i det här testet och en bensindriven Volkswagen Golf kostar en krona mer per mil i det här testet. Då är elbilen betydligt dyrare att köpa.

• En elbil kräver betydligt mindre service än en bensinbil. Ett exempel är Chevrolet Bolt som i princip är helt servicefri de första 24.000 milen.

Slutsats

Enligt den här kalkylen blir det något billigare att köra på eldrift trots att inköpspriset är hela 120.000 kronor högre än för en bensinbil. Och då har bilpriser.se räknat med en relativt låg värdeminskning för dieselbilen. Ingen vet helt säkert hur andrahandsvärdet för fossilbilar utvecklas, till exempel när fordonsskatten höjs.

Köpguide: Att köpa elbil
Elbil eller laddhybrid som tjänstebil
Premier och rabatter
Köpguide: Begagnad elbil
11

2. Räckvidden är för kort…

Förutom ekonomin är nog räckviddsångesten det som elbilsspekulanterna blir mest avskräckta av. Vadå, kommer jag bara 15 mil?! 

I takt med batteriutvecklingen blir räckvidden längre hela tiden. Flera elbilar, som Tesla Model S och Renault Zoe, finns dessutom med flera batteristorlekar för att passa olika köpare och plånböcker. Fundera själv på hur ofta du egentligen åker mer än vad elbilen klarar på en dag. Här kan det hända att du får tänka om din vardag en aning – inte vända upp-och-ned på den helt, och strunta i att åka ärenden för att räckvidden är för kort. Men du kanske kan ladda medan du handlar i shoppingcentret eller på jobbet? Fördelen blir att du åker tyst, klimatsmart och bekvämt.

Ska du trots allt åka längre är inte heller det omöjligt – det visade inte minst elbilsentusiasten Gordon Strömfeldt nu under sommaren. Och Teslas snabbladdarnätverk är utmärkt för långresor. Självklart kan du också åka ut i Europa på långresa men istället för att toppfartsmaxa bilen på autobahn kanske du kan ta det i ett lugnare tempo och ladda i småstäder?

”Visar jag Supercharger-kartan eller Chargemap brukar det bli tyst”, skriver en läsare.

Det är också viktigt att komma ihåg att en elbil inte alls är ineffektivare än en bensinbil bara för att räckvidden är kortare.

Det är lättare att hitta ett eluttag än en bensindunk i Sverige och utmaningen är alltså att ”ställa om hjärnan” från en räckvidd på över 60 mil i en fossilbil. Det är ungefär som att alltid gå med vinterjacka på sig, även när det inte behövs.

Slutsats

En läsare har ett utmärkt svar på den här myten: Det gäller inte att fråga hur långt bilen tar sig på en laddning, utan ”hur ofta får du egentligen räckviddsproblem”?

Läs också: Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – funkar nästan varje gång

Hitta laddstation
Laddkontakter
Laddpriser och laddstolpar
Så fungerar räckvidd
11

3. …och den blir ännu kortare på vintern

Här går åsikterna isär. Vissa Rechargeläsare tycker inte räckvidden på vintern blir så mycket kortare än på sommaren medan andra inte alls håller med. 

”Under vinterhalvåret halveras våra 15 mil vilket jag anser är ganska dåligt. Ibland stänger vi av värmen och sitter och huttrar bara för att säkerställa att vi kommer fram”, skriver en läsare.

”Man får förklara att det går att köra 30 mil utan problem i 20 minusgrader. Förvärmning är superbra och laddare finns hela vägen upp till fjällen”, skriver en annan.

Genomsnittsräckvidden på vintern kan bli drygt 30 procent kortare än på sommaren. Kupévärmen förbrukar också energi och i sträng kyla värms till och med batterierna för att hålla dem varma.

Det viktigaste är att förvärma bilens batterier och kupé innan du åker. Då förlängs räckvidden rejält.

Så fungerar räckvidd
11

4. Batterierna gör elbilarna värre för miljön än en fossilbil

Det här är en gammal myt som inte stämmer.

Svenska IVL Miljöinstitutet publicerade en rapport som blev väldigt hårt kritiserad och som visade att det kan ta väldigt många år för elbilen att ”köra in” utsläppen som uppstår när batterierna tillverkas.

Kort sammanfattat kan man säga att studien inte tar hänsyn till att även fossilbilen måste tillverkas, vilket kräver en hel del utsläpp, och att alla värden som antas är hämtade från hur det är idag, eller för flera år sedan. Den tar inte hänsyn till vad som håller på att hända nu med exempelvis klimatsmarta fabriker och förnybar el. Och framför allt inte till att den svenska elmixen är extremt ren – mycket renare än i studien.

Sedan ska vi komma ihåg att en elbil alltid har potential att bli ännu bättre, till exempel genom förfinad produktion, att använda färre metaller i batterierna och genom att fasa ut de gamla kolkraftverken. Den fördelen har inte en fossilbil. De kommer inte bli så mycket effektivare än idag och framför allt kommer inte heller framställningen av bränsle bli bättre än idag. En ny fossilbil som tillverkas idag kommer bidra till dålig luft och farliga arbetsförhållanden vid framställningen av olja för mängder av människor under hela sin livslängd.

Enligt den här studien släpper en elbil ut betydligt mindre under sin livslängd än motsvarande bensinbil. Och skillnaden ökar: elbilarna blir renare och renare. Det tar ungefär ett och ett halvt år för en elbilsförare att ”köra ikapp” en bensinbilsförare när det gäller koldioxidutsläpp.

Läs också: Forskarna förbannade: Financial Times fulvinklade vår studie om elbilsutsläpp

Slutsats 

Det är svårt att tillverka någon bil helt klimatsmart, oavsett drivmedel. Men även om elbilen, enligt vissa studier, kräver mer koldioxid under tillverkningsfasen är den ju sedan lokalt utsläppsfri under hela sin livslängd, och det kan en fossilbil aldrig konkurrera med. En elbil är bättre än en dieselbil för miljön även om den laddas med smutsig el.

Det fina är att biltillverkarna jobbar med att lösa dessa problem och att elbilar har potential att bli mycket bättre, till skillnad från fossilbilar. 

Läs också den här artikeln om att köpa en ny elbil jämfört med att behålla en gammal bensinbil.

Studie gör klart: Elbilar är betydligt renare än bensinbilar
Gamla myten stämmer inte – nu är elbilarna renare än någonsin
11
Illustration: Bigstockphoto

5. De tappar i värde lika snabbt som min laptop och batterikapaciteten minskar redan efter två år

Nej, riktigt så snabbt tappar inte elbilen sitt värde. Batterigarantin som de flesta elbilar kommer med gör mycket för andrahandsvärdet. En viss värdeminskning blir det ändå för en elbil men det kanske gör att du behåller bilen lite längre. Det är mer klimatsmart, och med uppdateringar över luften (som hos Tesla, och förhoppningsvis också hos andra biltillverkare inom kort) kan det kännas ganska modernt att åka i en flera år gammal bil.

Ingen vet säkert hur andrahandsvärdet kommer utvecklas för elbilar, men det skulle mycket väl kunna vara ännu osäkrare för fossilbilar. Det nya bonus/malus-förslaget innebär att elbilar får högre bonus än idag i Sverige, samtidigt som törstiga fossilbilar får en straffskatt. Det märks såklart på andrahandsvärdet.

11
Observera att axeln för batterikapacitet inte börjar på 0.

Ett batteri tappar en viss kapacitet efter en viss tid, men oftast inte så mycket som vissa påstår. Holländska Tesla Motors Club har en utmärkt sammanställning av hur mycket batterierna försämras efter en viss körsträcka. Den är inte någon vetenskaplig studie men ger ändå en liten inblick i hur batteriet påverkas över tid.

11
Foto: Bigstockphoto

6. Staten kommer ta igen förlorad bränsleskatt på en ny elskatt när tillräckligt många bytt till elbil

Nja, det är inte särskilt troligt. Att beskatta elbilar högt är nog det sista politikerna vill göra. Snarare tvärt om: bilägare som har en bensin- eller dieselbil kan få högre skatt för att skynda på omställningen. När du laddar din elbil kommer det oftast inte vara gratis – det ger skatteintäkter. När den svenska bilparken sänker utsläppen minskar också risken för att Sverige får betala EU-böter för smutsig luft.

Luftföroreningar kostar miljardbelopp och bidrar till tusentals dödsfall varje år. När omställningen till eldrift är igång på allvar minskar de kostnaderna. Men det pågår utredningar om att införa en kilometerskatt – då betalar du bara för det du kör.

11

7. Det finns ingen elbil som passar mina behov

Kanske inte för några år sedan, men nu finns det ganska många elbilar för olika behov, och framför allt laddhybrider finns i väldigt många utföranden. Här är det också läge att kolla igenom dina behov. ”Jag måste ha en fyrhjulsdriven kombi”, kanske någon säger. Varför det? 

Läs också: Här är alla kommande elbilar och miljöbilar – finns det något för dig?

Många bilköpare väljer bil utifrån ett fåtal resor som bara görs några gånger om året. En fjällresa eller en tur till tippen gör att många kör en fyrhjulsdriven kombi med dragkrok hela året – även när de sitter själva i bilen på väg till jobbet, vilket de gör betydligt oftare än de åker på fjällresa.

Lösningen blir att köpa en elbil för körningen du oftast gör, och sedan hyra en större bil vid behov.

Läs också: Glöm räckviddsångest – elbilar kan ersätta 9 av 10 fossilbilar redan idag

Köpguide: Att köpa elbil
Miljöbil med fyrhjulsdrift
Miljöbil med dragkrok
11

8. Det finns ingenstans att ladda

Jo, det gör det. Ta en titt på uppladdning.nu eller på sajter som Chargemap. I Sverige listas inte mindre än 1.489 laddplatser. ”Elektricitet är ganska väl utbyggt i västvärlden”, som en Rechargeläsare uttrycker det!

Däremot är laddarna kanske inte alltid så bra utspridda. Tesla Club Sweden har utsett Sundsvall till Sveriges bästa elbilsstad men Norrköping till Sveriges sämsta. Många laddplatser har också bara ett vanligt 220-voltsuttag.

”Man måste käka många burgare på något hak för att ladda bilen full med 220 volt. Det tar 15 timmar… Trefas med lite kräm i är det som gäller”, skriver en läsare.

Hitta laddstation
Laddkontakter
11

9. En elbil är löjligt långsam och tråkig att köra

Den här myten lever faktiskt kvar trots att Tesla släppt både Ludicrous-uppdateringen och de nya P100D-modellerna som gör bilarna galet snabba, och efter presentationen av supersnabba Tesla Roadster. Och titta på hur den här fräcka experimentbilen sticker iväg!

Även om andra elbilar inte är lika snabba ger en elbil all kraft redan från stillastående. Ingen förbränningsmotor som måste varvas upp och ingen växellåda som måste göra sitt. Många som aldrig åkt elbil brukar bli imponerade av accelerationen när de själva får testa.

11

10. Det är för svårt att fixa ladduttag hemma

Har du ett eget garage är det inte alls krångligt. Med en laddbox behöver du inte vara orolig för att elbilen ska skada elsystemet. Bor du i lägenhet kan det vara lite krångligare men det är absolut inte omöjligt. Många bostadsrättsföreningar och hyresvärdar vet att det pratas mycket om elbilar. Och det finns flera företag som specialiserat sig på att erbjuda paketlösningar för föreningar som vill uppgradera sina garage. Kanske kan du ladda på jobbet, med nya initiativ som Klimatklivet?

Ladda elbil i flerbostadshus och lägenheter
Ladda elbil för villaägare: Laddkabel eller laddbox
11

11. Batterierna tillverkas på ett oansvarigt sätt – därför är en bensinbil bättre

Det finns inte bara fördelar med elbilar. Batterierna kräver sällsynta jordartsmetaller som finns på få ställen, där arbetarna jobbar under extremt farliga förhållanden och där det också förekommer barnarbete.

Den här myten finns det en viss sanning bakom, visar en rapport från Amnesty. Vissa biltillverkare tar problemen på allvar medan andra, som Renault, inte gör mycket alls.

Men det pågår ändå en hel del arbete för att lösa problemen – och de kanske inte skulle belysas på samma sätt om elbilarna inte började bli populära.

• För det första jobbar biltillverkarna på ny batteriteknik som ska minska behovet av sällsynta jordartsmetaller.

• För det andra gör rapporter som till exempel den från Amnesty att problemen kommer upp till ytan.

• För det tredje har biltillverkarna nu kört igång ett samarbete för att tillverka batterier på ett mer ansvarsfullt sätt.

• För det fjärde är fossilbilarna knappast befriade från den här typen av problem. Framställningen av bensin och diesel har orsakat enormt många konflikter och skapat mycket mänskligt lidande. Det är problem som fortfarande inte blivit lösta, över 100 år efter att bensinbilarna började tillverkas. För elbilarnas del finns det faktiskt potential att lösa de här problemen.

Läs också: Biltillverkarna går samman för att ta ansvar i gruvorna – bort med barnarbetet

Annons
Annons
Rulla till toppen