Många är nyfikna på hur den färdiga versionen av Tesla Model 3 kommer se ut, men faktum är att Chevrolet Bolt hinner före – och nu har General Motors bekräftat att den får en räckvidd på 238 miles i den amerikanska EPA-körcykeln. Det motsvarar 38 mil.
Bilens europeiska syskon, Opel Ampera-e, får en räckvidd på ”mer än 40 mil” i den europeiska NEDC-körcykeln. Men den brukar inte stämma överens med verkligheten lika bra som EPA-siffran. Opel skriver själva i ett pressmeddelande att Ampera-e ska klara mer än 30 mil ”under genomsnittliga vardagliga förhållanden”. Bilarna har ett batteripaket på 60 kWh.
Räckviddssiffran för Chevrolet Bolt är något längre än för Tesla Model 3, som har en räckvidd på 215 miles eller 35 mil. Men den siffran är inte någon officiell EPA-siffra, utan Teslas egen uppskattning, och den är tilltagen i underkant, har Teslachefen Elon Musk sagt.
Kanske ökar Tesla på den siffran när den produktionsfärdiga versionen av Model 3 visas upp senare i höst? Dessutom har Tesla ett försprång jämfört med GM i form av Supercharger-nätverket.
Med den här räckviddssiffran blir Chevrolet Bolt den första elbilen att komma över 200 miles för under 40.000 dollar. Räckvidden ska vara fullt tillräcklig för en genomsnittlig bilförares vardagsbehov med gott om räckvidd kvar, enligt GM.
”Chevrolet visade världen produktionsversionen av Bolt tidigare i år och på bara några månader har vi gått från den visionen till verklighet. Bolt förändrar spelreglerna för elbilssegmentet och kommer ut till återförsäljarna senare i år”, säger Alan Batey, vd för GM i Nordamerika.
Priset för Chevrolet Bolt är inte officiellt men GM lovar en prislapp på under 37.500 dollar. Med den amerikanska miljöbilsrabatten hamnar priset på 30.000 dollar.
Mjukvaruuppdatering över nätet
Att behöva åka in till verkstaden för att uppdatera mjukvaran i sin bil känns inte särskilt modernt – särskilt inte när det dessutom kostar pengar.
Därför kommer flera biltillverkare haka på trenden där Tesla var tidigt ute: att skicka ut uppdateringarna via nätet direkt till bilen.
Nu bekräftar Chevrolet att nya elbilen Bolt får stöd för uppdateringar över nätet. Det är betydligt smidigare för bilägarna som inte behöver boka tid på verkstaden för att uppdatera bilens mjukvara.
Förmodligen innebär det också att europeiska syskonbilen Opel Ampera-e, som ska säljas här i Sverige, också får uppdateringar över nätet men det är inte bekräftat.
Pam Fletcher, chefsingenjör på General Motors, säger att säkerheten är extremt viktig och att GM har ett särskilt cybersäkerhetsteam som ska se till att risken för att bilen hackas är så liten som möjligt.