”Superkvarter” gör staden trevligare – så här skulle det fungera i Stockholm

I korthet • Att bunta ihop ett antal kvarter och nästan helt förbjuda biltrafik inom dem kan ge en bättre stadsmiljö, lägre utsläpp och sänkt...

Annons
Annons
I korthet

• Att bunta ihop ett antal kvarter och nästan helt förbjuda biltrafik inom dem kan ge en bättre stadsmiljö, lägre utsläpp och sänkt ljudnivå.

• Idén med ”superkvarter” testas nu i Barcelona.

• Men det ger också ökad trängsel på vägarna runt kvarteret.

Hur kommer det sig att bilarna har en så tydlig och stark ställning i storstäderna? Tvåtonsklumparna som ofta har fossildrivna motorer transporterar sällan fler än en person och är därför ett ineffektivt sätt att använda det dyrbara utrymmet i exempelvis Stockholm.

Barcelona har en intressant lösning för att komma tillrätta med trängsel- och utsläppsproblemen. De så kallade ”superkvarteren”, eller superilles på katalanska, sprider sig nu i staden.

Trafiken stängs av helt eller delvis

Ett ”superkvarter” är inget nytt kvarter utan en samling av ett antal befintliga kvarter som ”buntas ihop” till ett. Inuti själva superkvarteret kan trafiken stängas av delvis eller helt och hållet. Det ger utrymme för uteserveringar, torg, lekplatser och grönområden.

Det innebär att bilarna får hålla sig på gatorna runt omkring kvarteren och smågatorna inne i kvarteret kan istället användas effektivare av fotgängare och cyklister. Det ger en trevligare stadsmiljö, lägre utsläpp och sänkt ljudnivå. Det skulle också kunna bli aktuellt att bara tillåta elbilar eller poolbilar inne i ”kvarterszonen”.

Kan stöta på patrull

Men hur ska det egentligen fungera i verkligheten? Bilar och bussar får hålla sig till ringlederna runt superkvarteret. Boende i superkvarteret får köra in, men i mycket låg hastighet som är anpassad för en gågata, och bilisterna måste låta fotgängare och cyklister ha företräde. Parkering måste till stor del ske i garage. Transporter tillåts bara under vissa tider.

Att stänga av så här många vägar för biltrafik och parkeringsplatser lär dock stöta på patrull från många olika håll. Superkvarteren minskar vägkapaciteten men på kort sikt minskar det inte antalet bilar, så trafiksituationen på ringvägarna runt kvarteren blir mycket värre. Superkvarteren kan dock fungera som en signal om att en privatägd fossilbil med en person ombord inte är det effektivaste sättet att transportera sig i framtidens städer. Och om inte ens bussar är tillåtna inne i kvarteren kan äldre och rörelsehindrade få problem att ta sig runt.

Superkvarter i Stockholm

Att göra om några kvarter i Stockholm till superkvarter kanske inte ligger så nära i framtiden. Men flera gator i Stockholm har blivit gågator under sommartid, och på hösten genomförs en bilfri dag i de mest centrala delarna.

Recharge valde ut ett område i västra Vasastan, bredvid S:t Eriksbron. Där går bland annat Rörstrandsgatan som hade bilförbud under sommaren, och många fotgängare och cyklister rör sig i området när de ska till eller från Karlbergs pendeltågsstation.

Karta: Apple
Karta: Google Maps
Satellitbild: Eniro
Satellitbild: Apple
Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen