Bränslecellsbilar – är de verkligen så värdelösa som elbilsfansen påstår?

Det finns många åsikter om bränslecellsbilar, som tankas med vätgas. Vissa hävdar att tekniken är helt onödig när elbilarna med batterier utvecklas så mycket som...

Annons
Annons

Det finns många åsikter om bränslecellsbilar, som tankas med vätgas. Vissa hävdar att tekniken är helt onödig när elbilarna med batterier utvecklas så mycket som de gör. En av dem är Teslachefen Elon Musk, som kallat vätgastekniken för ”skitsnack”. Men Björn Aronsson, som är verksamhetsledare på Vätgas Sverige, håller inte med.

Här reder vi ut några av frågorna som brukar komma upp när det gäller vätgasbilar.

Bränslecellsbilar – är de verkligen så värdelösa som elbilsfansen påstår?
En av fördelarna med bränslecellsbilar är att de går snabbt att tanka. Men går det verkligen så snabbt som tillverkarna lovar? Är det inte egentligen ganska läskigt att tanka vätgas med så högt tryck? 

”Det finns en global standard som säger att det ska ta tre minuter att tanka fullt på en personbil. Det ska alla våra nya stationer i Sverige uppfylla idag. När du har fått information om hur en tankstation fungerar är det inte det minsta läskigt att tanka. Då förstår du precis hur det fungerar.”

Kommentar: Att behöva läsa information om hur tankstationen fungerar låter kanske inte så smidigt men i ärlighetens namn kan det behövas också för laddstationer för batteridrivna elbilar.

Hur är det med säkerheten i högtryckstankarna? Finns risk för explosion?

”Det är mycket hög säkerhet på tankarna. Tänk på att vi levt med vätgas i vårt samhälle i 100 år nu och vi tillverkar, lagrar och distribuerar vätgas i hela vårt samhälle i nästan alla branscher dagligen. Med den här månggåriga kunskapen vet vi precis hur vätgas beter sig och då kan vi undvika de tillfällen där vätgas blir explosivt. Räddningstjänsterna runt om i världen är nu utbildade på bränslecellsfordon.”

Hur är det med den långsiktiga kvaliteten, det finns uppgifter på nätet om att vätgastankar och själva bränslecellen ”tar slut” ganska snabbt?

”Det är väldigt gamla påståenden. En bränslecell i en bil ska klara en bils livslängd och den klarar dessutom låga temperaturer.”

Bränslecellsbilar – är de verkligen så värdelösa som elbilsfansen påstår?
Hur klimatsmart är egentligen framställningen av vätgas, i Sverige och i andra länder? Går det att sätta i relation till el eller biodiesel? 

”I Norden är det en mycket klimatsmart produkt. Här har vi enats om att det alltid ska vara ’grön’ vätgas i transportsektorn. Den är ju lika ren som en batterielbil eftersom vi kör på vätgas gjord av förnybar el. Den är betydligt renare än en biodieselbil. Det kommer inte några skadliga utsläpp ur avgasröret på en bränslecellsbil.”

Kommentar: Nej, det kommer inte annat än vatten ur avgasröret på en vätgasbil, men kanske behövs det en smartare lösning för detta så inte vägarna blir till isbanor på vintrarna?

Vad är verkningsgraden i en bränslecellsbil jämfört med en vanlig fossilbil?

”Verkningsgraden är dubbelt så bra som de bästa fossilbilarna och den får ingen nedsättning av verkningsgraden i kallt klimat, vilket andra elbilar får.”

Är vätgas krångligt, klumpigt och ineffektivt att lagra?

”Vätgas kan lagras komprimerat (trycksatt), i flytande form (nedkylt) eller i metallhydrider (lågt tryck i en slags metallstruktur). Det är inte krångligt eller klumpigt, men det går åt en del energi att komprimera eller kyla ned.”

Kommentar: Det gäller att energin som används för att komprimera eller kyla ned vätgasen hämtas från förnybara källor.

Bränslecellsbilar – är de verkligen så värdelösa som elbilsfansen påstår?
Vissa hävdar att vätgas kräver supportsystem och kontrollsystem som gör dem krångliga och komplicerade och som ökar risken för fel. Stämmer det?

”Bränslecellsystemet är betydligt mindre komplext i sin funktion än förbränningsmotorn, vilket gör att systemet som helhet blir mindre komplext och med mindre risker för fel och driftavbrott.”

Kommentar: Det här svaret innebär inte att en vätgasbil är mindre komplex än en batteridriven elbil.

Går det att ha bromskraftåtervinning i en vätgasbil, som i en batteribil (där energin används till att ladda batteriet)?

”Javisst. De systemen är redan integrerade i de bilar som man nu kan köpa. Det är alltså en elbil med alla dess funktioner, men man tar primärt elen från bränslecellen istället för från batteriet.”


Många företag testkör nu vätgasbilar i annat än personbilar. General Motors provkör exempelvis en vätgasdriven pickup inom militären. Den ger tyst gång, mindre värmesignatur (alltså svårare att upptäcka) och kan fungera som kraftverk och driva annan teknik på platser där elnätet är utslaget.

Om vätgas har en plats i framtidens personbilar återstår att se – åsikterna går isär. 

Fotnot: I en tidigare version av den här artikeln jämförde vi verkningsgrad (effektivitet) mellan förbränningsmotorer, elmotorer och bränsleceller. Uppgifterna är svåra att jämföra och vi valde därför att ta bort dem. Vi återkommer i det här ämnet för att försöka ta reda på hur effektiva de olika drivkällorna är.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen