Mercedes gör klart: Självkörande bilar ska inte prioritera passagerare

Mercedes har hamnat i blåsväder efter en artikel om hur självkörande bilar ska hantera farliga trafiksituationer i framtiden. Mercedes chef för aktiv säkerhet och assistanssystem, Christoph von Hugo,...

Annons
Annons

Mercedes har hamnat i blåsväder efter en artikel om hur självkörande bilar ska hantera farliga trafiksituationer i framtiden. Mercedes chef för aktiv säkerhet och assistanssystem, Christoph von Hugo, ska enligt flera tidningar ha menat att de autonoma bilarna från Mercedes ska prioritera passagerarna i bilen framför fotgängare utanför bilen.

Det ledde till en stor debatt om etiska dilemman som självkörande bilar kommer ställas inför, och bilsajten Jalopnik publicerade en satirartikel där en kaviarätande och champagnedrickande Mercedesförare överlever ett fattigt barn vid en krock.

Men enligt Mercedes stämmer inte citaten i de här artiklarna.

Artiklarna fick det att framstå som att Mercedes redan har tagit beslutet att rädda passagerarna före fotgängarna. Men nu säger Mercedes i ett nytt uttalande att det är felaktigt, och att det förmodligen också är olagligt att ta den typen av beslut.

Mercedes säger istället att de självkörande bilarna ska göra allt för att den här typen av olyckor inte ska inträffa. Fredrik Wahrolén, pr- och kommunikationschef på Mercedes i Sverige, säger att Mercedes inte har tagit ställning till att prioritera passagerare. 

Här är Mercedes och Daimlers svar:

• For Daimler it is clear that neither programmers nor automated systems are entitled to weigh the value of human lives.

• Our development work focuses on completely avoiding dilemma situations by, for example, implementing a risk-avoidance operating strategy in our vehicles.

• There is no instance in which we’ve made a decision in favor of vehicle occupants. We continue to adhere to the principle of providing the highest possible level of safety for all road users.

• To make a decision in favor of one person and thus against another is not legally permissible in Germany. There are similar laws in other countries as well.

• To clarify these issues of law and ethics in the long term will require broad international discourse. This is the only way to build a comprehensive consensus and promote acceptance for the results.

• As manufacturers we will implement both the respective legal framework and what is deemed to be socially acceptable.

• A statement by Daimler on this topic has been quoted incorrectly. 


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen