Teslautmanaren ger inte upp – lovar lång räckvidd med intressant teknik

Henrik Fisker har knappast gett upp efter att hans bilföretag gick i konkurs. Laddhybridmodellen Fisker Karma har gått i graven, men nu har den på sätt...

Annons
Annons
Teslautmanaren ger inte upp – lovar lång räckvidd med intressant teknik

Henrik Fisker har knappast gett upp efter att hans bilföretag gick i konkurs. Laddhybridmodellen Fisker Karma har gått i graven, men nu har den på sätt och vis återuppstått – som elbil.

Fisker Emotion har smygvisats tidigare men nu har de första officiella bilderna dykt upp. Detta är alltså en batterielbil med en räckvidd på 64 mil som ska lanseras mot slutet av 2017. Fisker skryter också om toppfarten på 260 km/h.

Teslautmanaren ger inte upp – lovar lång räckvidd med intressant teknik

En intressant detalj är att Fisker inte väljer vanliga litiumjonbatterier, som de flesta konkurrenterna, utan grafénbatterier. Fisker beskriver batterierna som ”en game changer” i elbilsvärlden och ska ge längre räckvidd, snabbare laddtid, bättre hållbarhet på lång sikt, lägre vikt och högre energitäthet.

”Vi har en hemlig batterifabrik någonstans i Kaliornien som redan producerar de nya cellerna. Ingen vet var den är. Väldigt få personer i mitt team får besöka den”, säger Henrik Fisker till Los Angeles Times.

Designen är… egensinnig! Det är förstås upp till var och en om Fisker Emotion är snygg eller inte, men den bjuder i alla fall på en del intressanta designdetaljer, som en aggressiv front och att alla fyra dörrarna öppnas uppåt.

Teslautmanaren ger inte upp – lovar lång räckvidd med intressant teknik

”Hela kupén har flyttats framåt och vi sänkte motorhuven för att ge bilen bättre aerodynamik. Tack vare en elbils smarta paketering kan vi skapa en sportigare design, men benutrymmet är i klass med stora lyxbilar”, säger Henrik Fisker till Autocar.

Fisker Emotion har en kolfiber- och aluminiumstruktur med batteripaketet placerat i golvet för att sänka tyngdpunkten. Bilen får också en del autonom teknik, men den ska inte utvecklas av Fisker själva utan av externa företag.

”Vi har en hemlig batterifabrik någonstans i Kaliornien. Ingen vet var den är.”

Teslautmanaren ger inte upp – lovar lång räckvidd med intressant teknik

Efter Emotion kommer ytterligare en modell som blir billigare och som ska byggas i större skala, lovar Henrik Fisker.

”Produktionen av den modellen ska skötas av en etablerad biltillverkare”, säger han.

Hur kan vi göra Recharge bättre? Här har du chansen att tycka till om Sveriges nya sajt om elbilar och framtidens teknik.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen